Siirry sisältöön

The Mark Challenge

Laurean opiskelijat lähtevät jälleen tavoittelemaan kansainväliseen "The Mark Challenge" -luksuskilpailuun huippusijoitusta

Tammikuussa 2019 Laurean YAMK-opiskelijat osallistuivat Laurea The Mark Challenge –projektiopintoihin. Projektiopintoihin sisältyy osallistuminen myös kansainväliseen The Mark Challenge 2019 -luksuskilpailuun 2-4 hengen ryhmissä. Toukokuussa 2019 pidettävään loppukilpailuun valitaan kansainvälisistä kilpailijoista kolme opiskelijaryhmää esittämään liikeideansa kansainväliselle sijoittajatuomaristolle Monacossa. Tänä vuonna kilpailuun osallistuu Laureasta neljä joukkuetta.

Laurea The Mark Challenge –projektiopintojen tavoitteena on lisätä opiskelijan valmiuksia ymmärtää luksusliiketoiminnan lainalaisuuksia ja siihen liittyviä kriittisiä kysymyksiä, kuten asiakaskeskeisyyden roolia ja luksusliiketoiminnan johtamista. Projekti auttaa ymmärtämään ja tarkastelemaan kriittisesti luksusliiketoiminnan merkitystä myös globaalissa perspektiivissä, kuten luomaan kestävän kasvun liikeideaa ja luksusbrändiä.

Laurea The Mark Challenge 2019 -finaali ja voittajajoukkue

Keskiviikkona 30.1.2019 opiskelijaryhmät pääsivät esittämään suomalaiselle luksuksen asiantuntijatuomaristolle luksusliikeideansa, joita he olivat Laurea The Mark Challenge -opintojen aikana yhdessä kehitelleet. Laurean kilpailuun osallistui neljä ryhmää, joista jokaisesta huokui voitontahto ja usko omaan liikeideaan. Ehkä osittain kilpailuviettiin vaikutti voittajajoukkueen varsin houkutteleva palkinto: tuliterä Audi A1 viikonlopuksi käyttöön. Lue itse kilpailusta ja voittajajoukkueesta lisää täältä.

Vuoden 2019 Laurea The Mark Challenge -kilpailijat. Kuva: Emilia Lehtonen

Kovalaatuisen Laurea The Mark Challenge 2019 -kilpailun voitti tänä vuonna Baby Royal Box -ryhmä herkullisella ideallaan tuoda luksus mukaan äitiyspakkaukseen. 

Voitokas Baby Royal Box -tiimi. Kuva: Emilia Lehtonen

 

Vuoden 2019 Laurea The Mark Challenge -tuomaristo

Saimme iloksemme opiskelijoiden tueksi suomalaisia luksuksen asiantuntijoita. Osa asiantuntijoista toimi yksinomaan opiskelijoiden neuvonantajina. Eräs näistä oli pr-toimisto Marsaana Communicationsin perustaja ja toimitusjohtaja Marsa von Walzel, joka tuki opiskelijoitamme aina Dubaista käsin. itse tuomaristoon saimme jälleen iloksemme  vaikuttavan joukon luksuksen asiantuntijoita, osa vanhoja tuttuja, mutta myös pari uutta kasvoa.

Jukka Aminoff

Jukka Aminoff

Jukka Aminoff, konsultti ja tietokirjailija, on tuomariston puheenjohtaja. Hän on sanonut luksuksesta:

"Luksus on luovuuden ja mielikuvituksen korkein aste, joka antaa luoville mielille mahdollisuuden luoda fantasiamaailmoja yritysmaailman keskellä. Luksustuotteen tason saavuttaminen edellyttää sitä, että tuote tehty korkealaatuisista raaka-aineista; tuote on tehty artesaanityön ja korkeatasoisen osaamisen kautta; tuotteella on korkea hinta; tuote on harvinainen; suuri yleisö himoitsee tuotetta; tuotteen takana oleva brändillä on myönteinen ja salaperäinen aura; brändiä arvostetaan laajalti; tuotetta markkinoidaan ja myydään korkeatasoisen asiakaskokemuksen kautta; tuotteen arvo kasvaa ajan kuluessa; tuotteen voi antaa jälkipolville; tuote saa olla myös täysin ainutlaatuinen ja yksilöllinen."

Laila Snellman

Laila Snellman

Laila Snellmanille, Paparazzi Model Managementin toimitusjohtajalle

"Luksus tarkoittaa elämystä tai palvelua, jossa ihmisen kaikki aistit ovat hienostuneesti huomioitu. Puhdas ilma, vesi ja ruoka ovat nykyisin myös luksusta!"

 

Siru Palmroos. Kuva: Lili Zoe Ermezei

Siru Palmroos. Kuva: Lili Zoe Ermezei

Siru Palmroos, Spalt PR Groupin maajohtaja, sanoo luksuksesta:

"Luksus on mielestäni sama kuin laatu joka saavutetaan vain ajalla. Eli jos on kysymyksessä fyysinen luksustuote niin sen tekemiseen on käytetty aikaa suunnitteluun ja käsityöhön, luksustuotetta ei tehdä nopeasti. Luksustuote on niin laadukas että se on ikuinen joka kestää sukupolvelta toiselle. Luksus voi olla myös muuta kuin materiaa, se voi olla palvelua tai  elämystä mutta kaikessa silti on yhteistä laatu.

Itselleni luksus tarkoittaa vapaa-aikaa  jolloin voin olla lähimpien ja rakkaimpien ihmisten kanssa, kuunnella musiikkia, syödä hyvää ruokaa ja juomaa, kokea elämyksiä … mieluiten lämpimässä ja auringossa. Eli tässäkin yhdistyy laatu ja aika."

Muita, jotka ovat jälleen tulossa tuomaristoon ovat Karolina Eroma, Guerlain Brand Manager, Transmerilta ja Mirva Saukkola, toimittaja ja kirjailija. 

Mirva Saukkola. Kuva: Milka Alanen/ WSOY

Mirva Saukkola. Kuva: Milka Alanen/ WSOY

Olemme saaneet myös kaksi uutta tuomariston jäsentä: Anton Koivisto, Schoffan toimitusjohtaja ja Juri Silvennoinen, tyylitaituri, kauneusalan agentti. 

Anton Koivisto. Kuva: Saku Metsärinne

Anton Koivisto. Kuva: Saku Metsärinne

 

Juri Silvennoinen. Kuva: Pekka Mustonen

Juri Silvennoinen. Kuva: Pekka Mustonen

Kansainvälinen The Mark Challenge -kilpailu

Viime vuonna laurealainen opiskelijaryhmä pääsi The Mark Challenge 2018 –semifinaaliin. Suoritus oli vaikuttava, sillä kilpailuun osallistui 72 ryhmää ympäri maailmaa. Viime vuoden kokemukset kilpailusta antoivat aiempaa paremman käsityksen kilpailun tavoitteista ja vaatimuksista, minkä vuoksi tänä vuonna korostui erityisesti kilpailun kannalta keskeiset seikat opiskelijoiden sparraamisessa. 

Kaikki Laurean neljä opiskelijaryhmää osallistuvat kansainväliseen kilpailuun. Kevään aikana he saavat tukea kilpailussa menestymiseen myös Laurea The Mark Challengen tuomariston jäseniltä. Ryhmät saivat jo Laurean finaalissa joitain kommentteja tuomaristolta siitä, miten ryhmät voivat lähteä hiomaan liiketoimintaideoitaan. Toivotamme kaikille joukkueille huikeaa menestystä kilpailuun!

 

 

Lisätietoja: