”Suomalainen luksus on aitoja elämyksiä”

Balmuir tukee Laurean YAMK-opiskelijoiden matkaa Monacon The Mark Challenge -kilpailun finaaliin.

​Balmuirin perustaja Heidi Jaara. Kuva: Aki Roukala

Ryhmä Laurean YAMK-opiskelijoita osallistui syksyllä kansainväliseen, luksusliiketoimintaan keskittyneeseen The Mark Challenge -ideakilpailuun. Arvovaltainen raati valitsi tammikuussa Laurean osakilpailun voittajatiimin, joka pääsee Monacoon toukokuussa seuraamaan kilpailun kansainvälistä finaalia.

Laurean osakilpailun pääsponsorina toimii suomalainen lifestyle-brändi Balmuir, joka mahdollistaa opiskelijatiimin matkan Monacoon.

Kilpailun kansainväliseen karsintaan osallistui YAMK-opiskelijoiden tiimeistä kaksi, joista semifinaalin 24 parhaan joukkoon selviytyi toinen. Toukokuun finaaliin selviytyvät liikeideat valitaan huhtikuussa.

Ensimmäisenä suunta kansainvälisille markkinoille

Balmuir on vuonna 2007 perustettu yritys, jonka tuotevalikoima muodostuu sisustus- ja lahjatuotteista, muotiasusteista ja luonnonkosmetiikasta. Yritys on alusta asti suunnannut vahvasti kansainvälisille markkinoille ja sen tuotteita myydään tällä hetkellä yli 70 maassa.

- Lähtökohtani Balmuiria perustaessa oli, että haluan luoda itselleni mielenkiintoisen, kansainvälisen työpaikan, jossa pääsen toteuttamaan luovuuttani, Balmuirin perustaja Heidi Jaara kertoo.
- En alussa ajatellut, että minulla olisi kymmenen vuoden päästä yli 40 työntekijää.

Alkuvaiheessa Balmuir keskittyi pelkästään b2b-kauppaan ja ensimmäisen oman liikkeensä yritys perusti Helsinkiin vasta kesällä 2017. Ensimmäiset asiakkaat olivat Saksasta, Sveitsistä, Ruotsista ja Norjasta.

- Olemme alusta lähtien panostaneet vahvasti näkyvyyteen kansainvälisillä messuilla. Sitä kautta olemme saaneet asiakkaiksemme isot kansainväliset tavaratalot, kuten Lontoon Libertyn, Moskovan TSUM, Sveitsin Jelmoli ja Tukholman NK, Heidi Jaara luettelee.

Japani oli pitkään suurin vientimaa. Helsingin jälkeen seuraava Balmuirin oma liike avataan Tukholmassa toukokuussa ja uutta liikekonseptia lähdetään sen jälkeen viemään laajemmin maailmalle.

Arvot Suomesta

- Me emme koskaan itse puhu, että olisimme luksusbrändi, perustaja Heidi Jaara pohtii.
- Ennemmin puhuisin arjen ylellisyydestä. Haluamme, että tuotteemme tuntuvat asiakkaasta hyvältä; kaikki mihin ihminen katsoo tai koskee, henkisi nimenomaan arjen ylellisyyttä.

Balmuir-nimen alkuperä on Skotlannissa, mutta suomalaista yrityksessä on Jaaran mielestä ennen kaikkea arvot: laatu, luotettavuus, joustavuus ja aitous.

- Aitous on meille kaikki kaikessa, hän painottaa.
- Ja jos puhutaan suomalaisesta luksuksesta - oli se sitten matkailua, vaatteita tai ruokaa - niin siinäkin on minusta kyse aidoista elämyksistä. Me olemme aitoja elämyksiä iholla.

Toinen tärkeä periaate Balmuirin toiminnassa on aina ollut vastuullisuus. Balmuir edellyttää kaikilta alihankkijoiltaan arvojensa mukaista toimintaa ja kumppaneina onkin vain perheomisteisia yrityksiä, joilla on intohimo tehdä laadukkaita tuotteita. Balmuirin huivivalmistaja Italiasta on perustettu 1900-luvun alussa ja Portugalissa lakanoita valmistetaan neljännessä sukupolvessa.

- Olemme myös pyrkineet kehittämään alihankkijoitamme ja tarvittaessa rahoittaneet yrityksiä, Heidi Jaara sanoo.
- Vastuullisuus on myös sitä, että olemme kiinnostuneita alihankkijoista emmekä osta mitään agenttien välityksellä.

”Kuunnelkaa asiakkaita ja tehkää asiat toisin kuin muut”

- Tämä on vaikea ala ja kansainvälinen menestys ei tule helpolla. Samalla, kun markkinat ovat menneet alaspäin viimeiset 10 vuotta, on Balmuir samaan aikaan kasvanut - jotain olemme tehneet oikein, Balmuiria yhdessä miehensä Juha Jaaran kanssa pyörittävä Heidi Jaara kuvailee.

Balmuir on muun muassa pyrkinyt tekemään tiivistä yhteistyötä b2b-asiakkaidensa kanssa. Esimerkiksi sveitsiläiset asiakkaat olivat toivoneet Balmuirilta pitkään kellorasioita, joten niitä ruvettiin yhteistyössä kehittämään.

- Tätä kehottaisin muitakin yrittäjiä entistä enemmän tekemään; keskustelkaa asiakkaidenne kanssa, Jaara painottaa.

Ennen Balmuirin perustamista Heidi Jaara työskenteli 10 vuotta Nokialla muun muassa ostajana. Kuluttajabisnes oli hänelle aivan uutta.

- Neuvoni kansainvälistä liiketoimintaa suunnitteleville opiskelijoille on, että tehkää aina asioita eri tavalla kuin muut, hän sanoo
- Jos mietitään monia menestyviä kasvuyrityksiä, niin usein ne ovat tulleet aivan toisilta toimialoilta - aivan kuten mieheni ja minä tulimme kuluttajabisnekseen muualta. Asioiden tekeminen kokonaan uudella tavalla on se, miten pienestä Suomesta voi ponnistaa maailmanmarkkinoille.