Luksusmatkailuidea avasi opiskelijatiimille tien Monacoon
Ryhmä Laurean YAMK-opiskelijoita on osallistunut syyslukukauden aikana luksuspalveluinnovaatioihin ja -liiketoimintamalleihin keskittyneeseen The Mark Challenge -opintokokonaisuuteen.
Uutinen 19.1.2018
​Ryhmä Laurean YAMK-opiskelijoita on osallistunut syyslukukauden aikana luksuspalveluinnovaatioihin ja -liiketoimintamalleihin keskittyneeseen The Mark Challenge -opintokokonaisuuteen. Projekti on ollut osa korkeakouluopiskelijoille tarkoitettua kansainvälistä The Mark 2018 -kilpailua, joka huipentuu Monacossa käytävään finaaliin toukokuussa.
Palautetta ideoista arvovaltaiselta tuomaristolta
Opintokokonaisuuden aikana opiskelijatiimit ovat kehittäneet omia ehdotuksiaan siitä, millainen voisi olla seuraava suomalainen luksustuote tai -palvelu. Maanantaina 15. tammikuuta kaikki oli valmista, kun opiskelijat pitchasivat kilpailuehdotuksiaan arvovaltaiselle tuomaristolle. Tuomaristo arvioi opiskelijoiden ehdotukset ja antoivat arvokasta palautetta ideoiden jatkokehitykseen.
Laurean The Mark Challenge -kilpailun tuomaristoon kuuluivat konsultti ja tietokirjailija Jukka Aminoff, Field Sales Manager Karolina Eroma Sisley Cosmeticsilta, suomalaisen luksusliiketoiminnan kehittäjät ja kouluttajat Kristiina Palmgren ja Satu Väkiparta, maajohtaja Siru Palmroos Spalt PR Groupista, toimittaja ja kirjailija Mirva Saukkola sekä toimitusjohtaja Laila Snellman Paparazzi Model Managementista. Kilpailun pääsponsorina toimii Balmuir.
Voittajat pääsevät seuraamaan Monacon finaalia
Maanantaina opiskelijatiimien esittelemät ideat pitivät sisällään niin luksusmatkailupalveluita Lapissa, musiikillisia muotokuvia kuin elämyksellisiä mökkilomia saaristossa. Ehdotuksissa korostuivat viimeiseen asti asiakkaan toiveiden mukaan räätälöidyt palvelut, ideoiden uniikkius sekä ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät valinnat.
Lopulta tuomaristo valitsi voittajaksi idean, jonka takana on Yrityksen kasvuun johtamisen -YAMK-koulutuksessa opiskelevan kolmikko Saara Hämäläinen, Marjo Kantomaa ja Karoliina Korhonen. Heidän ideansa oli eksklusiivisia matkailupalveluita maailman puhtaimmassa ilmassa - Lapissa - tarjoava konsepti.
Palkintona voittajatiimi pääsee seuraamaan Monacossa toukokuussa käytävää The Mark 2018 -kilpailun finaalia.
Ideasta toteutukseen
Voittajakolmikon idea ei ole enää pelkällä ideatasolla. Idea syntyi opintokokonaisuuden alussa, mutta he ovat jo ottaneet ensimmäisiä askeleita viedessään ideaa kohti konkreettista, toimivaa yritystä.
- Jo ennen YAMK-opintojen aloitusta olimme kukin miettineet tahoillamme erilaisia yritysideoita ja toivon mukaan pääsemme jossain vaiheessa tulevaisuudessa työskentelemään tämän idean parissa täysipäiväisesti, syksyllä 2017 opintonsa Laureassa aloittanut kolmikko kertoo.
The Mark Challenge -opintokokonaisuuden aikana opiskelijat ovat jo oppineet paljon luksus-palveluliiketoiminnasta:
- Luksuksen on oltava jotain ainutlaatuista koko maailman mittakaavassa. Siinä meillä on vielä työtä tehtävänä, mutta siksi olemme tälle matkalle lähteneet, voittajatiimi kertoo.
Samaa asiaa korostaa myös kilpailun tuomariston puheenjohtajana toiminut Laurean alumni, konsultti ja tietokirjailija Jukka Aminoff:
- Luksustuotteiden tai -palveluiden asiakasmäärien ei tarvitse olla kovinkaan suuria, vaan tärkeää on, että idea on uniikki ja kohdennettu jollekin erittäin kapealle markkinalle, Aminoff ohjeisti.
- Tämän opiskelijat olivat tänään ymmärtäneet mielestäni hyvin. Nyt heidän pitää vielä entistä enemmän puristaa esiin ideansa erottautumista ja olla rohkeita.
Lue lisää The Mark 2018 -kilpailusta osoitteesta www.themarkchallenge.com