Siirry sisältöön

Avainkumppanina Kela: yhteistyö käyntiin monialaisesti

Kelan ja Laurean yhteistyö pääsi syksyn aikana vauhtiin ensimmäisten opiskelijaprojektien myötä.

Aluepalvelu- ja liiketoimintapäällikkö Ruusa Ligthart Laureasta ja johtava palvelumuotoilija Janne Mattila Kelasta.

Laurea ja Kela sopivat avainkumppanuusyhteistyöstä aiemmin tänä vuonna. Kuluvan syksyn aikana yhteistyö on päässyt konkreettisesti käyntiin monipuolisesti muun muassa opiskelijaprojektien kautta. Niin Kelassa kuin Laureassa nähdään kuitenkin vielä myös uudenlaisia mahdollisuuksia yhteistyölle.

-    Kelan toiminnassa monet aiheet osuvat hyvin yhteen sen kanssa, mitä Laureassa koulutuksen ja tutkimustoiminnan kohdalla tehdään. Esimerkkejä ovat vaikkapa palvelumuotoilu tai tietojenkäsittelyyn liittyvät aiheet, kuvailee johtava palvelumuotoilija Janne Mattila Kelasta.

-    Laurean näkökulmasta katsottuna Kela on erittäin monipuolinen toimija, joten yhteistyötä voidaan suunnitella lähes kaikkien koulutustemme kanssa, jatkaa Kelan avainkumppaniyhteistyöstä Laureassa vastaava aluepalvelu- ja liiketoimintapäällikkö Ruusa Ligthart.

Entistä asiakaslähtöisempiä palveluita

Ensimmäinen yhteistyö Kelan ja Laurean välillä toteutettiin jo keväällä, kun ryhmä Laurean opiskelijoita testasi Kelan asiakkaita palvelevaa puhebottia. Käyttäjätestauksessa opiskelijat olivat hyvä testiryhmä, sillä tarkastelussa oli erityisesti se, miten puhetta ymmärtävä palvelubotti selviytyy opiskelua ja esimerkiksi opiskelijoiden tulorajoja koskevista kysymyksistä.

Syksyn aikana yhteistyö on jatkunut kahdella opintojaksolla. Ensimmäinen näistä kuului AMK-opiskelijoiden palvelumuotoilun opintojaksoon ja toisessa asialla olivat oikeudellisen erityisosaamisen ja oikeusmuotoilun YAMK-koulutuksen opiskelijat. Näiden projektien tuloksia esitellään toimeksiantajille Kelassa vielä loppuvuoden aikana.

Opiskelijoiden projekteissa kehittämiä ideoita kuunnellaan Kelassa herkällä korvalla. Kelan innovaatioyksikössä työskentelevä Janne Mattila korostaakin kehittämistoiminnan roolia osana jokaisen Kelassa työskentelevän arkea:

-    Pyrimme kaikessa toiminnassamme asiakaslähtöiseen lopputulokseen. Varsinkin verkkopalveluissa ja verkkoasioinnissa meillä on iso uudistustyö käynnissä ja käyttäjälähtöisyys sekä asiakaskokemuksen kehittäminen on siellä vahvasti läsnä kaikessa, Mattila kuvailee.

Tulevaisuudessa yhteistyötä myös hankkeissa

Kelan palvelut ovat varmasti tuttuja jokaiselle suomalaiselle, mutta tutkimusorganisaationa sen merkitystä ei varmasti moni ole huomannut pohtia. Kelalla on oma tutkimusyksikkö sekä tietopalveluyksikkö, jotka tuottavat muun muassa sosiaaliturvaan liittyvää tutkimustietoa eri toimijoille myös Kelan ulkopuolella.

-    Meillä innovaatioyksikössä puolestaan tutkitaan tiiviisti uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia, johtava palvelumuotoilija Janne Mattila kuvailee.
-    Meillä on valtavat määrät tietoa, jota voitaisiin hyödyntää aivan uusilla tavoilla. Erityisen kiinnostavia meidän näkökulmasta voisivat olla tekoälyn tai vaikkapa lohkoketjujen päälle rakennettujen ratkaisujen tuomat mahdollisuudet.

Opintojaksoihin tai vaikkapa harjoitteluihin ja opinnäytetöihin liittyvän yhteistyön lisäksi Kelassa ja Laureassa pohditaan mahdollisuuksia myös yhteistyöhön TKI-hankkeissa. Ruusa Ligthart Laureasta näkeekin paljon mahdollisuuksia myös TKI-yhteistyössä:

-    Julkisen sektorin organisaatioissa tutkimustietoa osataan hyödyntää aivan erityisen hyvin. Kela onkin meille TKI-yhteistyön näkökulmasta aivan ideaalikumppani, hän kuvailee.

Lue lisää Laurean avainkumppanuusmallista.

Lisätietoja: