Siirry sisältöön

Sosionomiopiskelija Nina: ”Sosiaalialan ammattilaisena haluan kohdata ihmisen”

Sosionomiksi opiskeleva Nina Jääskeläinen sai onnistumisen kokemuksia ensimmäisestä työharjoittelusta.

– Minun haaveeni on, että voisin sosiaalialan ammattilaisena olla päihde- ja mielenterveyskuntoutujille se henkilö, joka kuuntelee heitä. Tiedän omasta kokemuksesta – ja olen monilta muiltakin kuullut – miten tärkeää on tuntea tulevansa kuulluksi.

Näin vastaa sosionomiksi opiskeleva Nina Jääskeläinen, kun häneltä kysyy, millainen sosiaalialan asiantuntija hän haluaa valmistuttuaan olla. Toista vuottaan Laureassa opiskeleva Nina on opinnoissaan jo hyvässä vauhdissa, mutta hänen polkunsa Laureaan ei ole kulkenut aivan suorinta ja helpointa reittiä.

– Olen kärsinyt elämäni aikana erilaisista mielen haasteista, jotka kärjistyivät ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen. Lähes kymmenen vuoden ajan elämäni oli selviytymistaistelua sairaalajaksojen, työkyvyttömyyseläkkeen ja opiskelukokeiluiden keskellä, hän kuvailee.
– Haaveeni oli aina ollut opiskella korkeakoulussa, mutta ehdin jo päästää siitä unelmasta irti kaiken keskellä.

Tavoitteena työ päihde- ja mielenterveyskuntoutujien kanssa

Nina Jääskeläisen opiskelupolku sai vauhtia kuntouttavasta työtoiminnasta, jonka jälkeen hän opiskeli kokemusasiantuntijaksi mielenterveys- ja päihdetyöhön. Sen jälkeen hänellä vahvistui ajatus, että tämä ei riitä:

– Päätin yrittää hakea opiskelemaan ammattikorkeakouluun ja pääsin sisään. Minulla on koko ajan ollut palo päästä työskentelemään päihde- ja mielenterveystyön parissa juuri oman taustani ja kokemuksieni vuoksi, Nina summaa.

Opiskelun aloittaminen jännitti Ninaa paljon; miten ryhmätyöt ja uusiin ihmisiin tutustuminen onnistuu, miten työharjoitteluissa pärjää, ja miten itsenäisesti tapahtuva monimuoto-opiskelu sujuu. Opintojen alussa hän sai keskusteluapua opintojen aloitukseen liittyvään jännitykseen Laurean erityisopettajalta, ja kaikki onkin sujunut hyvin:

– Olen viihtynyt opinnoissa ja on ollut hienoa huomata, miten paljon olen oppinut, hän sanoo.

Luova toiminta antaa osallisuuden kokemuksia

Aivan erityisesti Nina on nauttinut opinnoissaan Laureassa sosiaalialan luoviin menetelmiin tutustumisesta. Luovissa menetelmissä hyödynnetään esimerkiksi kuvataidetta, musiikkia, draamaa tai liikuntaa sosiaalialan työssä erilaisten asiakkaiden kanssa.

– Olen itse luova ihminen ja erityisesti kuvataide, piirtäminen ja maalaaminen ovat minulle tärkeitä, hän sanoo.
– Tänä syksynä pääsen aloittamaan kohtaamistaiteen ohjaajan opinnot, mitä odotan todella paljon.

Luovien menetelmien hyödyntäminen on Ninan mielestä erittäin tärkeä apuväline sosiaalialan työssä:

– Monelle ihmiselle omien tunteiden tai ajatusten sanoittaminen voi olla helpompaa, kun sen voi tehdä vaikkapa kuvan tai liikkeen kautta. Samoin tiedän omastakin kokemuksesta, miten voimaannuttava ja osallisuutta vahvistava kokemus luova tekeminen voi olla. Siinä saa itse vaikuttaa tekemiseen, aiempaa osaamista ei tarvita ja esimerkiksi ryhmässä työskennellessä on taustalla ryhmän tuki. 

Käytännön oppi on sosiaalialalla tärkeää

Sosiaalialan opintoihin Laureassa kuuluu useita projekteja, joita opiskelijat toteuttavat yhdessä esimerkiksi kolmannen sektorin kumppaneiden kanssa. Samoin opintoihin kuuluu kolme harjoittelujaksoa, joissa tutustutaan ja opitaan käytännön työtä eri asiakasryhmien kanssa.

Työelämä ja harjoitteluiden onnistuminen oli asia, jota Nina jännitti paljon ennen opintoja. Ensimmäinen harjoittelu nuorten aikuisten pajalla oli kuitenkin onnistunut kokemus:

– Ensimmäisestä harjoittelusta jäi todella hyvä fiilis ja sain hyvää palautetta, Nina sanoo.
– Harjoittelun rooli sosiaalialalla on todella iso; opintojaksoilla opittava asia on totta kai tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on käytännön oppi. Ja ennen kaikkea tärkeää oli se tunne, että tulen pärjäämään näissä opinnoissa ja tässä työssä.

Opiskelijatarina: kokemuksia sosiaalialan opinnoista