Siirry sisältöön

Laurea tulevaisuusajattelun edelläkävijöitä

Laureassa on hyödynnetty Sitran kehittämää Tulevaisuustaajuus-työpajamenetelmää ja vahvistettu ennakointiosaamisen ja tulevaisuusajattelun hyödyntämistä korkeakouluyhteisössä laaja-alaisesti.

Tulevaisuustaajuus-menetelmää on sovellettu Laureassa niin opetuksessa, hanketyössä kuin muussakin korkeakoulutyön arjessa: koulutuksen suunnittelussa, henkilöstön kehittämisessä ja strategiatyön tukena.  

Tulevaisuustaajuuden tavoitteena on lisätä osallistujien kykyä kuvitella erilaisia tulevaisuuksia ja toimia toivotun tulevaisuuden toteutumiseksi. Menetelmällä pyritään vahvistamaan tulevaisuusajattelun ja muutoksen tekemisen taitoja niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnankin tasolla.  

Osana Tulevaisuustaajuus-hanketta Laureassa Tulevaisuusluotaajat eli menetelmän fasilitaattorit ovat kouluttaneet Sitran menetelmää henkilökunnalle. Hankkeen päätavoitteena oli kehittää Laurean henkilöstön tulevaisuusajattelua sekä edistää menetelmän soveltamista ja hyödyntämistä niin koulutuksessa kuin TKI-toiminnoissa. Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa laurealaisten ennakointiosaamista sekä antaa osallistujille Tulevaisuustaajuus-menetelmän avulla paremmat valmiudet toimia työelämän osaamistarpeiden kouluttamiseen ja kehittämiseen. Tavoitteena oli myös, että mahdollisimman moni laurealainen osallistuu Tulevaisuustaajuus-työpajoihin.  

Työpajoja järjestettiin yhteensä kahdeksan ja niihin osallistui yhteensä 120 laurealaista vuoden 2022 aikana. Osallistujia oli laajasti eri puolelta Laureaa: kehittämispäälliköitä, opettajia, hanketoimijoita ja henkilöitä palveluyksiköstä.  

Laurean vararehtori Katri Ojasalo kertoi Tulevaisuustaajuus-hankkeen loppuseminaarissa, että tulevaisuusajattelu ja ennakointiosaaminen on äärimmäisen tärkeää korkeakoululle:

- Meidän pitää olla valmiita tulevaisuuteen ja meillä pitää olla sellaista koulutusta, mikä valmistaa opiskelijoitamme pärjäämään tulevaisuuden työelämässä. Laurea on yksi edelläkävijöistä tulevaisuusajattelussa.  

Menetelmä visiointityökaluna ja asiantuntijayön kehittämisen tukena 

Tulevaisuustaajuus-menetelmää sovellettiin oman työn kehittämiseen ja tiimin visiointityökaluna koulutussuunnittelija Heli Kulomaan johdolla Laurean koulutussuunnittelijatiimissä. Tavoitteena työskentelyssä oli pohtia sitä, mihin suuntaan koulutussuunnittelijan tehtävää voidaan Laureassa viedä, kun tarkasteluaikajänteeksi otetaan 10 vuotta. Menetelmää muokattiin jonkin verran, mutta työpajan päärunko oli alkuperäisen mukainen. Esimerkiksi loppuvaiheen tehtävänä oli kirjoittaa uutisen sijaan tiedote, sillä koulutussuunnittelijat kirjoittavat työssään opiskelija- ja henkilöstötiedotteita.

- Tiedotteen kanssa saimmekin hassutella luovasti yhdessä, kun kuvittelimme millaista ja minkä muotoista koulutusta tulevaisuudessa voisi olla, kertoo Kulomaa.  

Kulomaan mukaan tiimissä opittiin menetelmää soveltaessa fasilitointitaitoja sekä tulevaisuusajattelua. 

- Koin että tavoitteiden saavuttamista tuki erityisesti aikajännetehtävä, jossa kuvattiin mistä on tultu tähän pisteeseen. Se konkretisoi sitä, miten paljon valitsemassamme aikajänteessä eli 10 vuodessa voikaan tapahtua, Kulomaa täydentää.   

Kulomaa arvioi, että menetelmä soveltui tarkoitukseensa oikein hyvin. Emme ole tiiminä tehneet aikaisemmin pitkän aikavälin visiointia, joten se toimi siihen hyvänä pelinavauksena. Koulutussuunnittelutiimi odottaa jo teemojen jatkotyöstämistä ja Kulomaa toivoo, että työpajakoulutuksille olisi hyvä miettiä jokin jatko; miten asioihin palataan ja miten niitä jatkotyöstetään Laureassa.  

Tulevaisuusajattelulla syvyyttä opetukseen ja palveluiden kehittämiseen yhteistyöorganisaatioiden kanssa 

Laurean lehtorit Miia Vakkuri ja Heidi Vähänikkilä sovelsivat menetelmää restonomien englanninkielisessä Hospitality Management and Service Design -koulutuksessa kolmannen vuoden opintojaksolla Ecosystem Building. Opintojakson tavoitteena on analysoida yrityksen luotua arvoa muotoiluajattelun ja Lean -ideologian kautta. Tavoitteena on myös edistää yrityksen palvelulogiikkaa ja kehittää uusia palveluita ennakoiden tulevaa. Opintojaksolla opiskelijat työskentelivät hotelli-, ravintola- ja catering-alan yhteistyöorganisaatioiden kanssa. Tehtävänä oli edistää ekosysteemisen mallin mukaisesti toimijoiden yhteistoimintaa kestävän liiketoimintamallin luomiseksi tulevaisuuden tarpeisiin.  

Opintojaksolla kartoitettiin ensin yritysten toimintaympäristön ymmärrystä. Tämän jälkeen opiskelijat kartoittivat yhdessä kumppaniyritysten kanssa yritysten nykytilannetta. Seuraavassa vaiheessa Vakkuri ja Vähänikkilä järjestivät yhdessä Laurean Tulevaisuusluotaajien kanssa tulevaisuustaajuustyöpajan. Työpajan teemana oli, miten alan toimijat voivat selvitä tulevista yllättävistä kansallista ja maailmanlaajuisista kriiseistä, ja kuinka erilaiset alan toimijat voivat kehittää palveluita yhdessä. Lopputuotoksena opiskelijat rakensivat liiketoimintamalleja ja ekosysteemeja ja esittelivät kehitysideat yhteistyöyrityksille.  

Laurean lehtoreiden Miia Vakkurin ja Heidi Vähänikkilän mielestä Tulevaisuustaajuusmenetelmä soveltui opintojaksolle erittäin hyvin ja työskentelyn tuloksena saatiin arvokasta visiota hotelli-, ravintola- ja catering-alan kehitysnäkymistä:

- Oli mukava huomata, että yritykset olivat mielellään mukana tulevaisuus-työpajatyöskentelyssä. Saimme aikaiseksi konkreettisia ajatuksia tulevaisuuden näkymistä alallamme.

Tulevaisuustaajuus on suunniteltu helppokäyttöiseksi menetelmäksi ja laaja kattaus materiaaleja antaa eväät tulevaisuusajattelun käynnistymiselle. Tarkat ohjeet työpajan fasilitointiin tuottavat käytännönläheisiä ideoita, Vakkuri jatkaa. 

Kokemus omasta tulevaisuuskyvykkyydestä parantui 

Tulevaisuustaajuus-hankkeessa selvitettiin lopuksi työpajoihin osallistuneiden kokemuksia menetelmästä. Vastausten perusteella voidaan todeta, että koulutus edesauttoi laurealaisia tunnistamaan asioita ja ilmiöitä, jotka vaikuttavat tulevaisuuteen sekä edistävät tulevaisuusajattelua omassa työssä. Koulutuksella kyettiin myös parantamaan osallistujien kokemusta omasta tulevaisuuskyvykkyydestään: enemmistö työpajoihin osallistujista arvioi tulevaisuuskyvykkyyteensä hyväksi tai kohtalaiseksi. Osallistujat kokivat lisäksi, että he pystyvät haastamaan totuttuja oletuksia tulevaisuudesta. Suuri osa osallistujista oli myös sitä mieltä, että he pystyvät omalla osaamisella ja toiminnalla panostamaan toivottujen tulevaisuuksien rakentamiseen. 

Hankkeen projektipäällikkö ja tulevaisuusluotaaja Siiri Jalo kertoo, että hanke onnistui tavoitteiden saavuttamisessa hyvin, ja että menetelmä on jalkautunut poikkileikkaavasti Laurean organisaation eri yksiköihin ja koulutusohjelmiin. Tulevaisuustaajuus-menetelmää on sovellettu monipuolisesti Laureassa muun muassa tutkintoon johtavassa koulutuksessa, TKI-toiminnassa, Laurean strategiatyössä, pedagogisessa kehittämisessä sekä viestinnän suunnittelussa.   

- Menetelmää soveltaneiden mukaan parasta työpajan antia on ollut oman ajattelun ravistelu ja rikastava vuorovaikutus muiden kanssa, paremman huomisen kaavailu ja ideointi, yhdessä tekeminen, ryhmäkeskustelut, menetelmän konkreettisuus, hyvät materiaalit ja käytännön kokeilu, Jalo summaa. 

Tulevaisuusajattelu ja ennakointiosaamisen opit juurtuivat Laureaan 

Laureassa Tulevaisuustaajuus -työpajamenetelmä on tunnistettu yhdeksi vaikuttavaksi tulevaisuusajattelun sekä ennakointiosaamisen työkaluksi. Vararehtori Ojasalo tiivistääkin hankkeen loppuseminaarin puheenvuorossaan, että:

- Olen todella iloinen siitä, että olemme saaneet hyödyntää Sitran konkreettista välineistöä ja mallia, jonka ansioista ennakointiosaaminen on päässyt lyhyessä ajassa leviämään Laureassa. 

Tulevaisuustaajuus-työpajamenetelmän hyödyntämistä jatketaan henkilöstön tulevaisuusajattelun ja ennakointiosaamisen kehittämisessä myös tulevaisuudessa.

- Olemme saaneet resursseja jatkaa menetelmäpajoja ainakin vielä vuoden 2023 ajan, iloitsee Jalo.  

Lisäksi menetelmäpajoista saadut opit ja osaaminen jatkaa työpajoihin osallistuneiden kautta juurtumista Laurean opiskelijoille ja sitä kautta työelämään, Laurean toiminnan kehittämiseen sekä TKI-toimintoihin. 

- Olen iloinen, että tulevaisuusajattelun ja ennakointiosaamisen kehittämistyö Tulevaisuustaajuus-menetelmän avulla Laureassa voi jatkua, Jalo kertoo tyytyväisenä. 

Tutustu tarkemmin Sitran Tulevaisuustaajuus-materiaaleihin

Tutustu myös aiempiin uutisiimme aiheesta:  

Tulevaisuustaajuus-tiimi valmentaa laurealaisia tulevaisuusajatteluun

Me teemme tulevaisuutta joka päivä

 

Lisätietoja: