Siirry sisältöön

YAMK-alumni Jami hyödyntää asiakaslähtöistä suunnittelua työssään

Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta -YAMK-koulutus Laureassa oli Jami Nordlundin mielestä hyödyllinen tutkinto oman uran kannalta.

Kuvassa Jami Nordlund

Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta -YAMK-koulutuksessa Laureassa opiskeleva Jami Nordlund työskentelee KPMG:llä toimialaryhmäpäällikkönä finanssialan konsultoinnin parissa. Hän kertoo olevansa linkkinä sisäisten asiantuntijoiden, asiakkaiden ja myynti- ja markkinointiosaston välillä mm. palveluiden myynnissä, tuotteiden kehittämisessä ja konseptoinnissa.

Jami opiskeli ensin liiketalouden alemman ammattikorkeakoulututkinnon Tampereella ja tiesi jo siinä vaiheessa, että haluaa jatkaa opintojaan ja tehdä vielä ylemmän AMK-tutkinnon. Heti AMK-tutkinnon suorittamisen jälkeen Jami alkoi googlata ylempiä tutkintoja ja löysi Laurean laajan YAMK-tutkintojen tarjonnan. YAMK-tutkintoon vaadittava kolmen vuoden työkokemus kertyi Ålandsbankenissa Tampereella.

Miksi Laureaan?

Laurea oli Jamille helppo valinta. Tikkurilan kampukselle oli helppo tulla junalla, koska se sijaitsee ihan rautatieaseman vieressä. Jamin mieleen olivat myös moderni rakennus, hyvät ja uudenaikaiset työskentelytilat ja –digitaaliset opiskeluvälineet. Motiivina opintoihin oli myös muodollinen ylemmän korkeakoulututkinnon pätevyys, joka vaaditaan moniin työtehtäviin.

Opinnot kestivät vähän reilut kaksi vuotta. Opintojen aikana Jami vaihtoi työpaikkaa KPMG:lle ja sai sieltä opinnäytetyöaiheen. Opiskelu on sopivalla tavalla haastavaa.

- Minulla oli korkea opiskelumotivaatio, halusin oppia uutta, enkä vaan lasketella opintoja läpi. Pidin ryhmätöiden tekemisestä ja niihin oli tarjolla hyvät digitaaliset työkalut kuten Office 365 -paketti, Jami kertoo.

-    Kokemus työelämästä auttoi ymmärtämään monia asioita syvemmin ja monelta eri kannalta. Pystyin hyvin liittämään opintoja työhön.
Varsinkin täydentävien opintojen aikana ryhmätöitä tehtiin erilaisista taustoista tulevien opiskelijoiden kanssa. Ihmisiltä sai erilaisia ajatuksia ja oli kiinnostavaa nähdä, mitä yhteistyöstä syntyi.

Hyvä fiilis opinnoissa tuli muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa käydyistä keskusteluista niin aiheesta kuin välillä aiheen sivustakin.

Jamin mielestä asiakaslähtöisyyden osuus opinnoissa oli erittäin mielenkiintoista, ja hän on päässyt hyödyntämään mm. palvelumuotoilun oppeja paljon omassa työssä, kun esimerkiksi yrityksessä kehitetään uutta palvelukonseptia.

Jami suosittelee lämpimästi Laurean YAMK-tutkintoa Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, sillä liiketoiminta kehittyy koko ajan palvelukeskeisemmäksi.

Ne, jotka ymmärtävät asiakasta, ovat niitä, jotka tulevaisuudessa menestyvät.

- Jos tähtäät tulevaisuudessa johtotehtäviin, tulevaisuuden johtamisen opinnot antavat sinulle hyvän pohjan. Opit strategiatyöskentelyn, ennakoinnin ja monitoroinnin menetelmiä ja pystyt varmistamaan, että yrityksesi on relevantti asiakkaille myös huomenna, kertoo Jami.

Uudelle opiskelijalle Jami vinkkaa valitsemaan opinnäytetyöaiheen heti opintojen alkuvaiheessa, niin siihen voi linkittää kaikki opinnot. Kannattaa myös suunnitella etukäteen, milloin opiskelee ja milloin ei, niin ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa niinä päivinä kun ei opiskele. Jamin suunnitelmissa on opiskella vielä jossain välissä tiedolla johtamista, sillä datan ymmärtämisestä on hyötyä mm. liiketoiminnan kehittämisessä ja ennakoinnissa.

 

Tutustu tarkemmin Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta -YAMK-koulutukseen.