Siirry sisältöön

Liiketalouden opiskelija Emilia: ”Opintojen aikana kannattaa olla aktiivinen ja tarttua tilaisuuksiin”

Liiketaloutta opiskelevalle Emilialle opinnot Laureassa ovat tarjonneet monipuolisia mahdollisuuksia.

Opiskeluaika voi tarjota monia erilaisia, ennalta odottamattomia mahdollisuuksia niin opinnoissa kuin varsinaisten opintojen ulkopuolellakin. Mahdollisuuksiin tarttuminen rohkeasti voi tarjota aivan uusia polkuja tulevaisuuteen. 

Opiskelu Laureassa on tarjonnut todella paljon erilaisia mahdollisuuksia myös Hyvinkään kampuksella liiketaloutta opiskelevalle Emilia Aitalaaksolle

- Opiskeluaikana kannattaa olla aktiivinen ja tarttua erilaisiin tilaisuuksiin, mitä edessä avautuu, hän kannustaa. 

Käytännönläheistä opiskelua projekteissa

Ennen opintoja Laureassa Emilia on suorittanut kaksoistutkinnon eli opiskelut merkonomiksi ja ylioppilaaksi. Tradenomiopinnot olivatkin hänelle luonteva valinta: 

- Myynti ja markkinointi ovat aina kiinnostaneet minua. Samoin ajattelin, että liiketalouden opinnoissa pääsen varmasti oppimaan monipuolisia juttuja, ja tämä onkin toteutunut opinnoissa hyvin, opintojensa loppusuoralla oleva Emilia kuvailee. 

Laurean Hyvinkään kampuksella liiketalouden tradenomiopintoja opiskellaan niin sanotun projektiopiskelumallin mukaan eli käytännönläheisissä, aidoissa työelämän projekteissa. Emilialle projekteissa opiskelu on ollut antoisaa, vaikka matkan varrella on mahtunut myös haastavampiakin tilanteita. 

- Opintojen alussa oli todella jännittävää hypätä projektityöskentelyyn ja työskentelemään aitoihin toimeksiantoihin. Onneksi mukana on aina myös vanhempia opiskelijoita sekä opettajat ohjaamassa, Emilia kertoo.

Projektiopiskelussa opitaan työelämää varten

Projektien myötä liiketalouden opiskelijat pääsevät tutustumaan eri osa-alueisiin, kuten markkinointiin tai taloushallintoon, ja rakentamaan sitä kautta omaa osaamistaan ja tulevaisuuden urapolkuaan. Heti opintojen alussa ei kuitenkaan tarvitse tietää, mikä on oma juttu. 

- Ensimmäisen lukukauden opintojen aikana pääsee tutustumaan projektityöskentelyyn ja sen jälkeen tietää paremmin, millaisia projekteja haluaa opintojen edetessä tehdä, Emilia Aitalaakso sanoo. 

Projektiopinnoissa arvokkainta on Emilian mielestä se, miten paljon niissä oppii itsestä, muiden kanssa työskentelystä sekä työelämästä: 

- Minulle aitojen projektien tekeminen on ollut todella mieluisaa. Tässä todella opitaan työelämää varten, hän tiivistää. 

Tuutorointi avasi väylän opiskelijakuntatoimintaan

Projektien lisäksi aivan odottamattomia mahdollisuuksia on Emilialle opintojen aikana avautunut opiskelijakuntatoiminnan kautta. Toiminta Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Laureamkon kampustiimissä tempasi Emilian mukaansa heti toisena opiskeluvuotena. 

- Lähdin ensin mukaan tuutoriksi, kun halusin olla mukana auttamassa aloittavia opiskelijoita opintojen aloituksessa sekä ryhmäytymisessä. Tuutorointi oli luonteva aloitus muulle opiskelija-aktiivitoiminnalle, kun tutustuin Hyvinkään kampuksen toimintaan, Emilia kertoo.

- Tuutorihommien lisäksi olin aluksi mukana järjestämässä erilaisia tapahtumia opiskelijoille ja sitä kautta entistä enemmän toimintaan mukaan – viimeisimpänä meidän kampustiimin varapuheenjohtajaksi.  

”Opiskeluajasta pitää nauttia”

Opiskelijakuntatoiminnan myötä Emilia on päässyt tutustumaan opiskelijoihin eri aloilta ja kampuksilta sekä totta kai oppimaan paljon uutta. Kun tapahtumat ja muu toiminta toteutetaan itse, kasvaa opiskelijoista opiskelijakuntatoiminnan ammattilaisia. 

- Tämä on tuonut minulle paljon itsevarmuutta ja uskoa omaan osaamiseen. Olen saanut tätä kautta niin paljon kokemuksia, mitä en olisi osannut etukäteen ajatellekaan, Emilia tiivistää. 

Uusille opiskelijoille Aitalaakso haluaa korostaa, että opiskelijatapahtumissa ja opiskelijakunnan toiminnassa on tilaa jokaiselle. Laureamkon tavoitteena on, että kaikilla on opinnoissa hyvä olla, osallistua tapahtumiin ja tavata uusia ihmisiä. 

- Tärkeintä on pitää hauskaa. Opiskeluaika ei ole vain opiskelua varten – siksi sitä sanotaankin opiskelijaelämäksi.

Opiskelijatarina: kokemuksia liiketalouden koulutuksesta