Siirry sisältöön

Liiketalouden alumni Outi: ”Ympäröi itsesi huippuosaajilla”

Markkinoinnin saralla menestynyt Outi Ylönen viihtyy startup-maailmassa ja unelmoi omasta yrityksestä.

Tradenomi Outi Ylönen

Outi Ylönen valmistui Leppävaaran kampukselta tradenomiksi vuonna 2015. Viimeiset kahdeksan vuotta hän on työskennellyt markkinoinnin parissa. Tällä hetkellä hän työskentelee yrittäjien verkkokaupassa ilona.worksillä. 

- Me emme myy fyysisiä tuotteita, vaan yrittäjiä tukevia palveluita. Kauttamme voi verrata ja ostaa mm. eläkevakuutukset, maksupäätteet, yritystilit, kirjanpidon sekä monet muut yrittäjien tarvitsemat palvelut. Olemme ensimmäisiä Suomessa, joka on myös haaste, sillä joudumme opettamaan asiakasta käyttämään palvelua.

Outi on kokenut työpaikan vaihtamisen muutaman vuoden välein piristäväksi, jotta mieli pysyy virkeänä ja ideat tuoreina. Hän on jo opinnoistaan saakka ollut hyvin kunnianhimoinen ja määrätietoinen.

- Olimme ystäväni kanssa ensimmäiset koko Suomessa, jotka tekivät opinnäytetyön kahdelle eri koululle. Olimme mukana Faster Horsen post-digitaalisen toimiston lanseeraamisessa ja teimme tutkimuksen päättäjille lanseerauksen onnistumisesta. Olen aina halunnut tehdä asiat eri tavalla ja miettinyt kauaskantoisesti, mitä minun tulee tehdä, jotta pääsen päämäärääni.

Uransa Outi aloitti tapahtumien tuottajana ja sen jälkeen toimi projektipäällikkönä vetämällä Suomen suuriempien brändien, kuten Unileverin ja Fiskarsin markkinointikampanjoita. Työskenneltyään alihankkijana isoille brändeille hän ajatteli, että haluaa tehdä brändin sisäistä työtä.

- Kokeilin myös B2B konsultointipalveluiden markkinointia ja myyntiä, mutta huomasin nopeasti, etten tehnyt sitä intohimoni vuoksi. Hakeuduinkin startup puolelle Finnish Business Angelsin kautta päästäkseni sisään skeneen. 

Teknologia ja digitaalisuus alkoivat yhä enemmän kiehtoa Outia, kun hän toimi markkinointipäällikkönä moppi.comissa ja pääsi työskentelemään koodareiden kanssa parin vuoden ajan. Sen jälkeen hän kävi pyörähtämässä vakuutusyhtiössä, jossa vastaan tuli byrokratia ja hän päätti palata takaisin startup-maailmaan.  

Tämän hetkisiä opiskelijoita Outi rohkaisee tavoitteellisuuteen:

- Löydä oma polku, mene kunnianhimoisesti tavoitettasi kohti ja tee välitavoitteita. Selvennä itsellesi, mitä osaamista tarvitset, jotta voit työskennellä unelmaduunissasi tulevaisuudessa. Pyri myös ympäröimään itsesi sinuakin paremmilla asiantuntijoilla.

Ala vaatii jatkuvaa kehittymistä

Startup-maailmassa tilanne muuttuu alati ja itseään tulee koko ajan kehittää. Markkinointiguru kertoo uusien osa-alueiden jatkuvan haltuun ottamisen olevan työn suola. 

- Moni ihminen pitää turvallisesta ympäristöstä, mutta mä en oo niitä ihmisiä. Pidän siitä, että ei ole tiettyä boksia, jonka sisällä pitää pyöriä, vaan pääsen tekemään kaikkea.

Outi kertoo TikTokin olevan yksi esimerkki alan jatkuvasta kehittymisestä. Uuden somealustan algoritmi, targetointi sekä mainonta vaativat häneltä uutta perehtymistä. 

- Koska markkinointi on minulle intohimo, löytyy minulta myös motivaatiota. Pääsen sekä luovalla että analyyttisella tasolla toteuttamaan itseäni. 

Data nousee keskustelussa erityisenä mielenkiinnonkohteena esille:

- Data on hirveen mielenkiintoista, koska se selittää paljon. Ei tarvitse mennä mututuntumalla, vaan kaiken voi nykyään A/B-testata, jonka perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Kehitystyö kiehtoo erityisesti.

Outi uskoo, että kaikki hänen työssään tarvittavat taidot ovat opittavissa. Markkinoinnin työssä vaaditaan Outin mukaan paljon itsevarmuutta ja hyvää fiilistä.

- Jokaisesta epäonnistumisesta tai haasteesta ei saa mennä lukkoon. Työssä vaaditaan vastauksien etsimistä, kehitysvalmiutta, valmiutta ottaa tietoa vastaan muilta sekä uskallusta delegoida tehtäviä.

Unelmana oma yritys

Mielenkiinto liiketalouteen lähti isästä, joka on alalla mukana. Laurean opinnoista erityisesti mieleen on jäänyt Learning by Development -oppiminen. Kehittämispohjaisessa oppimisessa opitaan tutkimalla, pohtimalla ja kehittämällä yhdessä opettajien, opiskelijoiden ja työelämän kanssa. Opiskelua Outi kuvaileekin hyvin käytännönläheiseksi. Markkinointi oli myös selkeä valinta erikoistumiseen. 

- Ensimmäisten kurssien aikana oli jo itsestäänselvää, että tässä mä oon hyvä, tämä sopii mun luonteelle. Markkinoinnissa pitää osata kirjoittaa, luoda kuvia, ymmärtää, mikä on brändin mukaista ja miten ihmiselle pitää viestiä, jotta päästään tavoitteisiin. Nämä ovat kaikki olleet vahvuuksiani.

Outi on havainnut uransa aikana, että virheet eivät haittaa ja niistä tulee oppia. Jos projekti menee pieleen, se ei ole maailmanloppu, vaan kaikki voidaan korjata jollain tasolla. Hän myös nostaa esille havaintonsa naisten välisestä kilpailusta.

- Sen sijaan, että kilpailemme toisiamme vastaan, tulisi meidän nostaa toisiamme ylöspäin, verkostoitua sekä vahvistaa toisiamme. 

Tulevaisuuden suunnitelmat ovat Outin mielessä kirkkaana:

- Olen partnerina ilona.worksissä, mutta joskus tavoitteenani on vielä perustaa oma yritys. En mielelläni lähde enää toteuttamaan ison organisaation visiota. Haluaisin olla se, joka pyörittää yritystä, jossa ihmiset pääsevät toteuttamaan itseään, mutta myös minä pääsen toteuttamaan omaa visiota. Haluan antaa yritykseni kautta monelle ihmiselle paljon.

ilona.works pyrkii kasvuun ja yrityksessä on tällä hetkellä kaksi markkinoinnin harjoittelijaa auttamassa sisällöntuotannossa. Yritys ottaa mielellään vastaan harjoittelijoita Laureasta.

Lue lisää liiketalouden koulutuksesta!