Siirry sisältöön

SATO haastoi opiskelijat kehittämään asuntojen vuokrausprosessia

Laurean avainkumppani SATO oli toimeksiantajana eri alojen opiskelijoita koonneella Service Design -opintojaksolla.

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.

Vuokra-asunnon etsiminen, vuokraaminen ja lopulta muuttaminen on iso juttu, jonka lähes jokainen ihminen kohtaa elämänsä aikana useitakin kertoja. Samalla se on prosessi, jossa moni asia voi mennä pieleen – tai yhtä lailla siinä on monta asiaa, joissa onnistumalla vuokranantaja voi luoda hyvää asiakaskokemusta vuokraajalle.

Laurean avainkumppani SATO on yksi Suomen johtavista yksityisistä vuokranantajista, joka omistaa lähes 27 000 asuntoa. Kevään aikana SATO ja Laurea tekivät yhteistyötä Service Design -projektissa, jossa opiskelijoiden tehtävänä oli kehittää SATOn asuntojen vuokrausprosessia palvelemaan entistä paremmin niin SATOn kuin sen asiakkaiden tarpeita.

-    Yhteisen projektimme lähtökohtana olivat meillä SATOssa kehitetyt aihiot, joihin meillä itsellämme ei ole vielä selkeitä ratkaisuja mietittynä, ja joihin nyt halusimme Laurean opiskelijoilta uusia näkökulmia, kuvailee toimeksiantajana projektissa toiminut kaupallinen johtaja Janne Ojalehto SATOsta.
-    Kaikki aihiot liittyivät siihen, miten voisimme asuntojen vuokrausprosessissa vahvistaa asiakaskeskeisyyttä, luoda parempaa palvelua ja tuottaa asiakasarvoa entisestään.

Käyttäjäkokemus esiin haastatteluilla

Englanninkieliselle Service Design -opintojaksolle osallistui opiskelijoita useista Laurean eri koulutuksista: liiketaloudesta, tietojenkäsittelystä sekä turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutuksesta. Opiskelijatiimit jatkoivat SATOn tarjoamien aihioiden kehittämistä opintojaksolla hyödyntäen palvelumuotoilun oppeja ja menetelmiä. Tärkeässä roolissa olivat haastattelut, joissa opiskelijat keräsivät tietoa ja näkökulmia niin SATOn työntekijöiltä, nykyisiltä asukkailta sekä potentiaalisilta asiakkailta.

Yksi projektiin osallistuneista opiskelijatiimeistä keskittyi miettimään sitä, millaisilla keinoilla asuntonäyttöä ja -vuokrausta voitaisiin helpottaa kokoamalla kaikki asuntoa koskeva tieto yhteen paikkaan. Työnimellä ”SATO apartment showing guidebook” kulkenut applikaatio tarjoaisi työkalun asuntoesittelyjä pitäville satolaisille.

-    Haastatteluissamme satolaisten, nykyisten asukkaiden ja mahdollisten tulevien asukkaiden kanssa osoittivat selvästi, että asuntonäyttöön tulevat asiakkaat haluavat tietää mahdollisimman paljon kyseisestä asunnosta, kuvailee tietojenkäsittelyn opiskelija Jonasz Savolainen oman tiiminsä kehitysideaa.
-    Asunnon eli kodin hankinta on tärkeä asia ihmiselle ja päätöstä tehdessä on tärkeää olla kaikki tarvittava tieto saatavilla. Tämä luo lisäarvoa asiakkaalle ja sitä kautta tyytyväisempiä asiakkaita SATOlle.

”Uusia ajatuksia ja parannuskohteita opiskelijoilta”

Kun opiskelijat opintojakson päätteeksi esittelivät ideoitaan, oli SATOn Janne Ojalehto tyytyväinen kuulemaansa:

-    Oli valtavan hienoa huomata, että opiskelijoilta tuli aivan uusia ajatuksia. Lisäksi sieltä tuli tarkkoja havaintoja osa-alueista, joissa meidän täytyy vielä parantaa, hän kuvailee.
-    Myös itse esitykset olivat hyviä ja opiskelijat olivat hyvin käyttäneet hyväksi opintojakson tarjoamia viitekehyksiä. Esityksissä aihetta lähestyttiin niin investointien, tulovirtojen kuin asiakastyytyväisyydenkin näkökulmista.

Esitysten jälkeen opiskelijat saivat satolaisilta palautetta, jonka jälkeen he viimeistelevät esityksensä lopulliseen muotoonsa. Sen jälkeen opiskelijoiden kehittämät ideat lähtevät jatkokehitettäväksi SATOon.

-    Parhaiden töiden osalta haluamme myös vielä haastatella opiskelijatyöryhmiä lisää ja käydä tarkemmin heidän kanssaan kehitysideoita läpi, kaupallinen johtaja Ojalehto jatkaa.

Myös tietojenkäsittelyn opiskelija Jonasz Savolainen oli tyytyväinen opintojaksoon:

-    Tämä oli mielenkiintoinen opintojakso ja oli kiva päästä työskentelemään oikean yrityksen oikeiden haasteiden parissa, hän kuvailee.
-    Iso juttu oli myös se, että meillä oli hyvä tiimi. Meillä oli eri alojen opiskelijoita tiimissä emmekä tunteneet ennestään, mutta kommunikaatio toimi meillä erittäin hyvin. Tiimityöstä uusien ihmisten kanssa tuli itselle paljon arvokasta oppia, Jonasz jatkaa.

Lisätietoja: