Siirry sisältöön

Portfolio

Kielenoppijoiden ja kotoutujien sekä heidän kanssaan työskentelevien kanssa on tunnistettu erilaisia tarpeita. Näihin tarpeisiin on kehitetty monia eri ratkaisuja. Tulokset vaihtelevat videoista, lautapeleistä ja digitaalisista peleistä sekä simulaatioista tieteellisiin julkaisuihin.

Julkaisut

Nummila, P., Lydén, H. & Rivera-Macias, B.  (2024) Työyhteisön psykologinen turvallisuus kotoutumisen tukena. Laurea Journal, https://journal.laurea.fi/tyoyhteison-psykologinen-turvallisuus-kotoutumisen-tukena/#14f7a112 

Einovaara, S., Kivistö, M, and Rivera-Macias, B. (2024) Compelling actions and coaching leadership – On the trail of a functioning, diverse, and multilingual work community. Laurea Journal, https://journal.laurea.fi/compelling-actions-and-coaching-leadership-on-the-trail-of-a-functioning-diverse-and-multilingual-work-community/#ac15b4a5

Einovaara, S., Kivistö, M, and Rivera-Macias, B. (2024) Sitouttavia tekoja ja valmentavaa johtamista – toimivan monimuotoisen ja monikielisen työyhteisön jäljillä. Laurea Journal, Sitouttavia tekoja ja valmentavaa johtamista – toimivan monimuotoisen ja monikielisen työyhteisön jäljillä | Laurea Journal

Lydén, H., Einovaara, S., Mäkelä, M., and Rivera-Macias, B. (2024) Yhteismuotoilulla uutta ymmärrystä ja kielitaitoa. Tuloksena opetusvideoita työn arkikieleen. Laurea Journal, https://journal.laurea.fi/yhteismuotoilulla-uutta-ymmarrysta-ja-kielitaitoa-tuloksena-opetusvideoita-tyon-arkikieleen/#ac15b4a5

Rivera-Macias, B., Lydén, H., Heikinmatti, S., and Leminen A. (2023) Facilitating flow in foreign language learning. Laurea Journal, https://journal.laurea.fi/facilitating-flow-in-foreign-language-learning/#ac15b4a5

Leminen A., Rivera-Macias, B., Lydén, H., and Heikinmatti, S. (2023) Flow in foreign language learning. Laurea Journal, https://journal.laurea.fi/flow-in-foreign-language-learning/#ac15b4a5

Lydén, H., Suoheimo, M., Leminen, A.,and Miettinen, S.(2023) Immigrant Integration through Codesign – A Journey Map of integration into working life, in De Sainz Molestina, D., Galluzzo, L., Rizzo, F., Spallazzo, D. (eds.), IASDR 2023: Life-Changing Design, 9-13 October, Milan, Italy. https://doi.org/10.21606/iasdr.2023.294

Videot

Alla on videosarja "Opi työelämän suomea", jossa opetetaan tavanomaisia fraaseja erilaisiin työpaikalla usein ilmeneviin tarpeisiin. Voit katsoa videot myös Laurean Youtube-kanavalta

 

Lautapelit 

Digitaaliset oppimispelit

Hoiva-ala:

Ensimmäinen harjoitus sopii hyvin myös muille kuin hoiva-alasta kiinnostuneille. Siinä opiskellaan hätätilanteessa toimimista ja hätänumeroon soittamista.

112 ja hätätilanne

Nämä pelit sopivat myös muille kuin hoitoalalle. Pääpaino on murreilmaisuissa ja puhekielessä. Aiheet ovat arkipäiväisiä: kaupassa käynti ja asunnon siivoaminen.

Dialogitehtävissä kotihoidon hoitaja auttaa asiakasta päivittäisissä tehtävissä. Ensimmäisessä tehtävässä hoitaja on lähdössä kauppaan. Asiakas kertoo tarkkaan, mitä tuotteita hän haluaa.

Kauppareissulla

Toisessa tehtävässä hoitaja tekee asiakkaan kotona perussiivousta. Asiakkaalla on tärkeitä lisäohjeita. 

Siivouspäivä

Palautelomake / Feedback

Tässä harjoituksessa hoivakodin asukas kertoo itsestään perustietoja. Kuuntele ja vastaa kysymyksiin.

Asukkaan perustiedot

Puhelindialogeissa asukkaan omainen soittaa hoivakotiin. Hoitaja keskustelee omaisen kanssa asukkaaseen liittyvistä asioista. Viimeinen puhelindialogitehtävä sisältää useita puheluita työkavereilta. Lyhyissä dialogeissa hoidetaan hoivakodin arkeen liittyviä asioita.

Puhelimessa Taneli

Puhelimessa Kalevi

Puhelimessa Sirkka

Puheluja työkavereilta

Palautelomake puhelindialogeille / Feedback

Tässä harjoituksessa tutustut ikääntyneen hoivakodin asukkaan hoitosuunnitelman rakenteeseen ja sisältöön. Sen jälkeen luet hoitosuunnitelman, ja tunnistat aihealueen ja keskeisimmät sisältö tekstistä.

Hoitosuunnitelma

ISBAR-raportointi

Matkailu- ja ravintola-ala

Hotelliympäristöön sijoittuvissa peleissä hotellisiivooja kohtaa asiakkaita ja heidän ongelmia. Ennen tilannepelejä voi kerrata sanastoa erillisellä lämmittelypelillä!

Hotellin sanastoa ja harjoituksia

Hotellissa 1

Hotellissa 2

Hotellissa 3

Hotellissa 4

Hotellissa 5

Hotellissa 6

Palautelomake / Feedback

Ravintolassa on asiakkaita, joilla on paljon allergioita. Kokin täytyy selvitä tilauksen tekemisestä ja vastailla tarjoilijan kysymyksiin. Toisessa pelissä kokin täytyy lukea reseptejä ja valmistaa ruoat niiden mukaan.

Kaoottiset allergeenit

Palautelomake / Feedback

Reseptin lukeminen

Palautelomake / Feedback

Asiakaspalvelu kaupassa

Näissä peleissä olet töissä kauppakeskuksessa. Asiakkaat pyytävät neuvoja.

Kauppakeskuksessa 1

Kauppakeskuksessa 2

Seuraavassa pelissä olet töissä kaupassa. Neuvot ensin asiakkaille tuotteiden sijainteja, eli missä tuotteet ovat. Sen jälkeen palvelet nuorta asiakasta kassalla.

Kaupassa töissä

Palautelomake / Feedback 

Logistiikka-ala

Tällä pelillä voi harjoitella logistiikka-alan työvälinesanastoa ja käsittelymerkkejä

Logistiikka-alan sanastoa

Palautelomake / Feedback  

 

Koulutukset

Järjestämme syksyllä 2024 palvelumuotoilun perusteisiin johdattavan koulutuksen maaahanmuuttaneille naisille. Palvelumuotoilussa autetaan yrityksiä, järjestöjä ja muita organisaatioita ratkaisemaan ongelmia ajattelemalla, mitä heidän asiakkaansa tarvitsevat. Kurssilla opit keksimään uusia ideoita tuotteille tai palveluille. Kurssilla työskentelet toisista naisista koostuvassa ryhmässä ja teet oikean palvelumuotoiluprojektin suomalaiselle organisaatiolle. Kurssin lopussa sinulla on suunnitelma, jolla ratkaiset organisaation ongelman. Kun opit palvelumuotoilua, saat taitoja, joilla voit ratkaista ongelmia luovasti. Näitä taitoja voit käyttää tullaksesi palvelumuotoilijaksi tai missä tahansa työssä, jossa tarvitaan uusia ratkaisuja. 

Kurssin sisältö:

01 Johdanto palvelumuotoiluun

02 Muotoilun ja yhteiskehittämisen välineitä

03 Muotoiluajattelu ja ideaatio

04 Persoonat ja asiakaspolut

05 Monimuotoinen ja inklusiivinen muotoilu

06 Prototyypit ja testaus

07 Käyttäjien ja käyttäjätarpeiden ymmärtäminen

08 Konseptointi ja visualisointi

09 Esitystaidot ja -työkalut

10 Loppuesitykset ja reflektio

Siirry takaisin i4L:n etusivulle