Siirry sisältöön

Tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelussa Laurea-ammattikorkeakoulussa

Nämä ohjeet on tarkoitettu varmistamaan, että tekoälyä käytetään opetuksen ja oppimisen tukena hyödyllisellä ja luotettavalla tavalla. Sääntöjen laatimisessa on hyödynnetty Arenen suosituksia tekoälyn hyödyntämisestä. Lähtökohtaisesti tekoälyä ja kielimalleja saa käyttää opetuksen ja opiskelun tukena. Tekoälyn käytössä tulee aina toimia vastuullisesti ja avoimesti.

Yleiset ohjeet

  1. Tekoälyn käyttö on lähtökohtaisesti sallittua ja sen hyödyntämisestä on aina kerrottava.
  2. Tekoälyn käyttö voi täydentää ja tukea opetusta ja oppimista, mutta ei suoraan korvaa opettajan opetusta, ohjausta tai muita oppimateriaaleja.
  3. Opiskelijoille tulee kertoa tekoälyn käytön periaatteet ja haitat. Tekoälystä voidaan kertoa esimerkiksi opintojen alkuvaiheissa, opintojen ohjauksessa, opinnäytetyöseminaareissa ja menetelmäpinnoilla.
  4. Yksityisyydestä, tietosuojasta ja tekoälypalvelun käyttöehdoista tulee huolehtia. Tekoälyn käyttäminen voi joskus vaatia henkilökohtaisten tietojen luovuttamista, kuten nimeä tai sähköpostiosoitetta. Opiskelijoiden ja opettajien tulee varmistaa, että he antavat vain tietoja, joita he ovat valmiita jakamaan. Palveluissa ei tule käsitellä luottamuksellisia tietoja, esimerkiksi työelämäkumppanin liiketoimintaan liittyen.
  5. Lähde on aina mainittava, myös silloin, jos teksti on tuotettu tekoälyn avulla. Tarkista lähdeviittauksen merkintätapa Laurean lähdeviittausohjeesta. Tekoälyä ei voi käyttää suoraan asiantuntijalähteenä, ja tekoälyn tuottamien tekstien lähteiden oikeellisuus tulee tarkistaa.
  6. Tekoälyä tulee käyttää eettisesti. Tekoälyä ei tule käyttää loukkaavalla tai sovellettavia lakeja, sääntöjä tai määräyksiä rikkovalla tavalla.
  7. Yksittäisellä opinnolla voidaan poiketa näistä suosituksista perustellusta syystä. Poikkeukset ja niiden perustelut pitää kertoa opiskelijoille selkeästi.

Ohjeet opiskelijalle

  1. Opiskelija on aina itse vastuussa palauttamansa tekstin sisällöstä. Erilaiset tekoälysovellukset pystyvät kirjoittamaan hyvin asiantuntevalta vaikuttavaa tekstiä, joka kuitenkin voi sisältää asiavirheitä. Tekoälyä ei pidä koskaan käyttää tuottamaan lopullista tehtävä- tai opinnäytetyötekstiä eikä tällaista tekoälyllä luotua tekstiä tai kuvaa saa esittää opiskelijan itse tekemänä. Vilppitapauksissa noudatetaan Laurean tutkintosääntöä.
  2. Tekoälypohjaisia kielimalleja voi käyttää tekstinhuollossa. Kielimallin käyttö kielen- ja tekstinhuoltoon on perusteltua esimerkiksi kieliopillisesti oikeellisen tai rakenteellisesti sujuvan tekstin tuottamiseen. Kielimallia voi käyttää olemassa olevan tekstin muotoiluun tai ideoiden hakemiseen itsekirjoitettavalle tekstille.
  3. Opiskelijan pitää kertoa miten ja mitä tekoälyä on käytetty, jos hän on tehtävässä tai opinnäytetyössä käyttänyt sitä.
  4. Opettajat antavat ohjeita siitä, miten tekoälyä voi käyttää, ja opiskelijoiden tulee noudattaa näitä ohjeita.
  5. Lähteettömiä väitteitä tulee välttää. Tekoäly voi antaa tietoja, joita ei ole tarkistettu, joten opiskelijoiden tulee varmistaa, että tekoälyn antamat tiedot ovat luotettavia ja että ne voidaan perustella esimerkiksi viittaamalla vastaavaan asiantuntijalähteeseen.
  6. Korkeakoulun tarjoamia tekoälytyökaluja kannattaa opetella hyödyntämään.

Tekoälyn käytön huomioon ottaminen opetuksen suunnittelussa

  1. Opettajien pitää oppimistehtäviä ja arviointia suunnitellessa huolehtia, ettei yksin tekoälyä tai kielimallia käyttämällä voi saada opintoa suoritettua. Oppimistehtävät voi esimerkiksi sitoa tiukasti käytettyyn oppimateriaaliin tai johonkin vähemmän tunnettuun tapaukseen, soveltavaan esimerkkiin tai työelämätoimeksiantoon. Käytetyt oppimistehtävät on hyvä testata syöttämällä ne kielimalliin ja katsomalla, pystyykö se tuottamaan hyväksyttävissä olevan vastauksen.
  2. Tehtäväksiannoissa kannattaa korostaa opiskelijan oman ymmärryksen ja osaamisen rakentumista: tee, rakenna, valitse, analysoi, reflektoi.
  3. Opiskelijoita voi pyytää tulkitsemaan kuvia tai laatimaan graafisia esityksiä.
  4. Opiskelijoita voi ohjeistaa lisäämään henkilökohtaisia esimerkkejä analyysiinsä.
  5. Opiskelijoita voi pyytää dokumentoimaan oppimisprosessissa tekemänsä työ ja reflektoimaan omaa oppimistaan oppimisprosessin varrella.
  6. Kriittisen ajattelun opettaminen on oleellista. On tärkeää ottaa huomioon, että tekoäly ei ole aina oikeassa ja monimutkaisissa tilanteissa ja asioissa se ei aina osaa ottaa huomioon kaikkia siihen vaikuttavia tekijöitä.
  7. Osaaminen tulisi tehdä näkyväksi. Opettaja voi käyttää “kerro omin sanoin’”-videotenttejä ja ryhmätenttejä ja hyödyntää kampuksella läsnäolo osaamisen näyttöön.
  8. Tehtävänantoon voi ottaa tulevaisuusnäkökulmaa mukaan.
  9. Kaikkien käytettyjen lähteiden oikeanlainen merkitseminen tekstiin tai esityksiin tulee vaatia Laurean lähdeviittausohjeen mukaisesti.
  10. Opettajan tulisi olla tietoinen tekoälyteknologioiden nopeasta kehitysvauhdista.

Viittausohjeet tekoälyn hyödyntämisessä

Tekoälyn hyödyntäminen on merkittävä tekstiin selkeästi aina, kun sitä on hyödynnetty tekstin ja kuvien tuottamisessa tai muokkaamisessa. Lisäksi on kerrottava, miten sitä on hyödynnetty, esimerkiksi tietolähteiden lukemisessa ja aineiston analysoinnissa.

Kun tekoälyä käytetään tekstin kieliasun muokkaamiseen ja tekstin sujuvoittamiseen, kerrotaan se tekstin johdannossa esimerkiksi näin: "Tässä raportissa on käytetty ChatGPT:tä tekstin kieliasun muokkaamiseen ja tekstin sujuvoittamiseen."

Lisäksi se merkitään myös tekstin lähdeluettelon loppuun. Esimerkiksi:

"Tämän tekstin kieliasun muokkaamisessa on hyödynnetty ChatGPT:tä (tai muuta tekoälyohjelmaa)."

Tarkemmat lähdeviittausohjeet tekoälyyn liittyen ovat Laurean lähdeviittausohjeessa.

Vilpillinen tekoälyn hyödyntäminen

Tekoälyn väärinkäyttöön suhtaudutaan vastaavasti kuin muuhunkin vilppiin. Vilppitapauksissa noudatetaan Laurean tutkintosäännön 28 §:n Vilppi ja plagiointi -kohtaa. Jos opiskelija syyllistyy vilppiin tekoälyn käytössä, suoritus hylätään. Vilpin havainnut opettaja ilmoittaa asiasta opintojakson vastaavalle opettajalle ja korkeakouluyksikön johtajalle. Vilpistä seuraa aina suorituksen hylkääminen ja suorituskerran menetys. Tekoälyllä tuotettujen aineistojen kopiointi omiksi suorituksiksi on kiellettyä ja siitä seuraa opintosuorituksen hylkääminen. Suoritus voidaan todeta vilpillisesti tehdyksi, jos se on riittävällä todennäköisyydellä tekoälyn tekemä tai tekoälyn käyttöä ei ole ilmaistu tai siihen ei olla viitattu oikealla tavalla. Opiskelijaa, joka on syyllistynyt vilppiin, voidaan myös rangaista joko kirjallisella varoituksella tai määräaikaisella, enintään yhden vuoden erottamisella. Laureassa sovelletaan opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkausten käsittelystä.