Traumainformoitu lähestymistapa koulun arjessa - lisäkoulutusta esi- ja perusopetuksen opettajille
Koulutuksessamme syvennät ymmärrystäsi oppilaiden traumaattisesta stressistä ja saat käytännön työkaluja, jotka auttavat sinua integroimaan traumainformoidun työotteen (=traumaattisten kokemusten ymmärtäminen ja niihin empaattinen suhtautuminen) osaksi koulun arkea.
- Toteutusaika:15.5.2023 - 30.6.2025
- Rahoittaja:OPH
- Tutkimusohjelma:Kestävä ja monipuolinen sosiaali- ja terveysala
- Projektityyppi:Muu / Other project
- Teemat:Pedagogiikka ja yhteiskehittäminen
- Projektipäällikkö:Milla Ylitalo
Traumainformoitu lähestymistapa luo turvallisen oppimisympäristön ja mahdollistaa paremmat oppimistulokset
Eurooppalaisessa kohorttitutkimuksessa (2019) 30 % lapsista oli kokenut traumaattisen tapahtuman. Traumatisoituneilla oppilailla voi olla haasteita koulunkäynnissä ja oppimisessa. Oppimiseen on yhteydessä mm. se, miten vaikeat kokemukset on otettu huomioon opetuksen suunnittelussa.
Traumainformoitu lähestymistapa luo turvallisen oppimisympäristön ja mahdollistaa paremmat oppimistulokset. Traumainformoitu lähestymistapa tarkoittaa vaikeiden ja traumatisoivien elämänkokemusten vaikutusten ymmärtämistä sekä suhtautumista niihin myötätuntoisesti. Koulun arjessa se merkitsee myös sitä, että toimimme opettajina siten, ettemme omalla käytöksellämme lisää oppilaiden traumataakkaa. Traumainformoitu lähestymistapa ottaa huomioon sekä yhteisön että yksilön traumataakan.
Traumainformoitu lähestymistapa koulun arjessa -koulutus on yhteensä 5 opintopisteen laajuinen kokonaisuus. Koulutus järjestetään samasisältöisenä monimuotokoulutuksena kaksi kertaa; 4.3. - 31.5.2024 sekä 9.9. - 11.11.2024 välillä. Koulutus sisältää kolme nauhoitettavaa webinaaria Zoomissa sekä kaksi lähipäivää Tikkurilan kampuksella osoitteessa Ratatie 22, 01300 Vantaa.
Koulutus koostuu seuraavista osioista
-
- Oppilaan traumaattinen stressi (1 op)
- Traumainformoidun lähestymistavan perusteita (1 op)
- Traumatsoituneen oppilaan tukeminen koulun arjessa (1 op)
- Toivo, toipuminen ja postraumaattinen kasvu (1 op)
- Ammatillinen itsetuntemus ja opettajan voimavarat (1 op)
Koulutukseen otetaan enintään 25 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Koulutuksen järjestäjä pidättää oikeuden peruuttaa koulutus liian vähäisen osallistujamäärän takia.
Osallistuja saa todistuksen suoritettuaan koulutuksen kaikki viisi osiota hyväksytysti. Koulutuksen hyväksytysti suorittaakseen osallistujan tulee osallistua verkkotapaamisiin ja työpajoihin sekä tehdä sovitut tehtävät hyväksytysti.
Koulutuksen rahoittaa Opetushallitus. Opetushallitus rahoittaa, seuraa ja kehittää opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattua täydennyskoulutusta. Koulutuksessa kerätään tavoitteisiin, osaamisen kehittymiseen ja koulutusjärjestelyihin liittyvä väli- ja loppupalaute. Osallistujille annetaan mahdollisuus palautteenantoon ja ohjaukseen läpi koulutuksen.
Ilmoittaudu koulutukseen tästä.
Tarkempia tietoja koulutuksesta
-
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu esi- ja perusopetuksen opettajille. Koulutukseen valitaan henkilöitä, joilla on joko opettajan/varhaiskasvatuksen opettajan pätevyys tai kasvatustieteen/varhaiskasvatuksen korkeakoulututkinto ja jotka toimivat kyseisissä tehtävissä koulutuksen alkaessa.
Sopiva tausta voi olla
- Luokanopettaja
- Aineenopettaja
- Erityisopettaja
- Varhaiskasvatuksen opettaja
- Varhaiskasvatuksen erityisopettaja
- Kasvatustieteiden maisteri
- Kasvatustieteiden kandidaatti
- Muu soveltuva tutkinto
-
Koulutuksen tavoitteet
Koulutuksen tavoitteet
Osallistujat osaavat koulutuksen käytyään
- Tunnistaa traumaattisen stressin ilmenemismuotoja oppilaan arjessa
- Ottaa traumaattisen stressin puheeksi oppilaan ja ryhmän kanssa
- Tukea ja huomioida koulun arjessa traumatisoitunutta oppilasta
- Tunnistaa traumaperäisen kasvun mahdollisuuden
- Arvioida ammatillista itsetuntemustaan sekä tunnistaa omia voivavarojaan traumainformoidun työtavan mukaisesti
-
Koulutuksen aikataulu ja ohjelma
Koulutus on laajuudeltaan 5 op, joka koostuu viidestä koulutusosiosta. Koulutus järjestetään monimuotokoulutuksena ja se sisältää webinaareja ja lähipäiviä, tehtäviä sekä taustalukemistoja. Webinaarit ovat Zoom-alustalla. Lähipäivät pidetään Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampuksella osoitteessa Ratatie 22, 01300 Vantaa. Verkkomateriaalit (taustalukemisto ja tehtävät) ovat luettavissa Canvas-oppimisalustalla.
Oppilaan traumaattinen stressi (1op)
Osio sisältää webinaarin sekä omaa työtä tukevan pohdintatehtävän. Webinaari pidetään keväällä 4.3.2024 ja syksyllä 9.9.2024 klo 15:00 - 18:00. Webinaari nauhoitetaan ja se on mahdollista katsoa itselleen sopivana ajankohtana.
Koulutusosion keskeiset sisältöalueet ovat
- Traumaattisen stressin määritelmä ja yleisimmät syyt
- Traumaattisen stressin tunnistaminen
- Traumaattisen stressin yhteys oppilaan ajatteluun, kehitykseen ja oppimiseen
- Traumaattisen stressin yhteys opettaja-oppilassuhteeseen ja oppimisympäristöön
Traumainformoidun lähestymistavan perusteita (1op)
Osio sisältää webinaarin sekä omaa työtä tukevan pohdintatehtävän. Webinaari pidetään keväällä 19.3.2024 ja syksyllä 23.9.2024 klo 15:00 - 18:00. Webinaari nauhoitetaan ja se on mahdollista katsoa itselleen sopivana ajankohtana.
Koulutusosion keskeiset sisältöalueet ovat
- Traumatisoituneen oppilaan tarpeet ja haasteet koulun arjessa
- Traumainformoidun lähestymistavan soveltaminen koulun arjessa
- Traumatisoituneen oppilaan kohtaaminen ja tukeminen opettaja-oppilassuhteessa
Traumatisoituneen oppilaan tukeminen koulun arjessa (1op)
Osio sisältää lähipäivän Tikkurilan kampuksella keväällä 26.3.2024 ja syksyllä 7.10.2024 klo 9:00 - 15:00 sekä lähipäivään liittyvän ennakkotehtävän.
Koulutusosion keskeiset sisältöalueet ovat
- Traumatisoituneen oppilaan tarpeet ja haasteet koulun arjessa
- Traumainformoidun lähestymistavan soveltaminen koulun arjessa
- Traumatisoituneen oppilaan kohtaaminen ja tukeminen opettaja-oppilassuhteessa
Toivo, toipuminen ja posttraumaattinen kasvu (1op)
Osio sisältää webinaarin sekä omaa työtä tukevan pohdintatehtävän. Webinaari pidetään keväällä 15.4.2024 ja syksyllä 28.10.2024 klo 15:00 - 18:00. Webinaari nauhoitetaan ja se on mahdollista katsoa itselleen sopivana ajankohtana.
Koulutusosion keskeiset sisältöalueet ovat
- Traumaperäisen kasvun määritelmä
- Traumaperäisen kasvun mahdollisuudet henkilön elämänlaadun ja hyvinvoinnin kannalta
- Traumaperäisen kasvun tukeminen koulun arjessa
- Positiivinen pedagogiikka
Ammatillinen itsetuntemus ja opettajan voimavarat (1op)
Osio sisältää lähipäivän Tikkurilan kampuksella keväällä 3.5.2024 ja syksyllä 11.11.2024 klo 9:00 - 15:00 sekä lähipäivään liittyvän ennakkotehtävän.
Koulutusosion keskeiset sisältöalueet ovat
- Opettajan ammatillisen itsetuntemuksen ja henkilökohtaisten voimavarojen merkitys traumainformoidussa lähestymistavassa
- Traumainformoidun lähestymistavan yhteys opettajan ammatilliseen hyvinvointiin
-
Materiaalit
Koulutus järjestetään suomeksi. Koulutuksen materiaalit ovat saatavilla Laurean verkko-oppimisalustalla opintojen ajan. Koulutuksesta tehty kooste on saatavilla koulutuksen päättymisen jälkeen Avointen oppimateriaalien kirjastossa (aoe.fi).
-
Hinta, ilmoittautuminen ja peruutusehdot
Koulutus on osallistujille maksuton. Koulutuksen rahoittaa Opetushallitus. Opetushallitus rahoittaa, seuraa ja kehittää opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattua täydennyskoulutusta. Koulutuksessa kerätään tavoitteisiin, osaamisen kehittymiseen ja koulutusjärjestelyihin liittyvä väli- ja loppupalaute. Osallistujille annetaan mahdollisuus palautteenantoon ja ohjaukseen läpi koulutuksen. Voit ilmoittautua koulutukseen tämän Lyyti-lomakkeen kautta.
Ilmoittautuminen on sitova. Mahdollinen peruutus tulee tehdä kirjallisesti viimeistään viikkoa ennen koulutuksen alkamista osoitteeseen teija.uino@laurea.fi.
Yhteyshenkilö:
- Milla Ylitalo
- Lehtori
- Milla.Ylitalo@laurea.fi
- Puh 358400819041
- Eija Söderlund
- Lehtori
- Eija.Soderlund@laurea.fi
- Puh 0504676558