Siirry sisältöön

Palvelumuotoilulla ratkaisuja Ravintolakolmion työntekijöiden ideoiden jakamiseen

Laurean opiskelijat kehittivät keinoja innovatiivisen ilmapiirin vahvistamiseen.

Opiskelijat Suvi Salokari, Melanie Zoon, Miia Hartikainen ja Jukka Kivari.

Toistakymmentä ravintolaa käsittävä Ravintolakolmio-konserni oli toimeksiantajana syksyn aikana käynnissä olleessa Laurean opiskelijaprojektissa. Service Design –opintojaksolla opiskelijatiimien toimeksiantona oli ideoida keinoja innovatiivisen ilmapiirin kehittämiseen Ravintolakolmiolla. Ravintolakolmio on yksi Laurean avainkumppaneista.

Englanninkieliselle, monialaiselle opintojaksolle osallistui Leppävaaran kampuksella opiskelijoita useista eri koulutusohjelmista. Mukana oli myös syyslukukaudella Laureassa opiskelleita vaihto-opiskelijoita. Opintojakso huipentui päätöstilaisuuteen marraskuun lopussa, jolloin opiskelijat esittelivät kehittämiään palvelukonsepteja Ravintolakolmion edustajille.

-    Toimeksiannossamme halusimme, että opiskelijat selvittävät innovatiivisen työilmapiiriin nykytilaa sekä pohtivat keinoja sen lisäämiseen, kuvailevat Ravintolakolmion markkinointipäällikkö Tommi Lalu sekä Paasi-ravintolan ravintolapäällikkö Tuulia Lepistö.
-    Opiskelijatiimit ovat tehneet ison työn projektissa. Kaikkien tiimien ehdotuksissa oli hyviä piirteitä ja ideoita, joita voidaan viedä arjen työhön Ravintolakolmiossa.

Palvelumuotoilu auttaa ymmärtämään asiakkaan näkökulman

Ideoiden esittelyn jälkeen Ravintolakolmion Lepistö ja Lalu palkitsivat kaikkein potentiaalisimman palvelukonseptin. Voittajaideaa kiitettiin erityisesti siitä, että se oli valmis ratkaisu, jota voidaan heti viedä käytäntöön koko Ravintolakolmio-konsernissa.

Palkitun idean takana olevan tiimin muodostivat liiketalouden opiskelijat Miia Hartikainen ja Jukka Kivari, restonomiopiskelija Suvi Salokari sekä vaihto-opiskelija Melanie Zoon Alankomaista. Heidän ideansa oli mobiilissa toimiva tulostaulu, innovaatiopeli ”Leaderboard”, jonka avulla Ravintolakolmion ravintoloiden kehittämiä ideoita voidaan tehdä näkyväksi ja innostaa henkilöstöä osallistumaan ravintoloiden väliseen ideakilpailuun.

-    Suurin haaste ja samalla projektin tärkein oppi liittyi asiakkaan näkökulman oivaltamiseen, opiskelijat kuvailevat.
-    Palvelumuotoilussa tärkeää on hahmottaa, mitä loppukäyttäjä - eli tämän projektin tapauksessa Ravintolakolmion työntekijä – tarvitsee. Itse ei voi haastetta keksiä, vaan sitä pitää kysyä asiakkailta.

Projekti toi tärkeitä oivalluksia palvelumuotoilusta myös toiselle opiskelijatiimille, jonka muodostivat turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutuksessa opiskelevat Teemu Härkönen, Teemu Pirkkalainen ja Joonas Porrassalmi sekä saksalainen vaihto-opiskelija Hendrik Turner:

-    Tärkeä oppi palvelumuotoilusta oli se, miten tärkeää on seurata prosessia. Ei kannata syöksyä miettimään ratkaisuja ennen kuin itse ongelma on tarkasti määritelty, he painottavat.

Rinnakkaisprojektissa opiskelijat toimivat mysteerishoppaajina

Syksyn aikana Ravintolakolmio oli kumppanina myös toisessa projektissa. Siinä viisi Laurean opiskelijatiimiä tekivät "mystery shoppingia" ravintola Casa Maressa. Hankittu asiakasymmärrys ja asiakokemus analysoitiin ja sen pohjalta laadittiin myyntiskripti tarjoilijoille. Sitä testattiin ja katsottiin, minkälaisia vaikutuksia sillä on ravintolan myyntiin.

Tulokset olivat positiivisia. Tämän avulla ravintola Casa Maressa saatiin tehtyä lisämyyntiä ja kehitettyä uusi asiakaskeskeisempi toimintatapa, joka vaikutti asiakaskokemukseen positiivisesti.

Lisätietoja:

Palvelumuotoiluprojekteista: Lehtorit Veera Lassila (veera.lassila@laurea.fi), lehtori Päivi Harmoinen (paivi.harmoinen@laurea.fi) ja Kati Tawast (kati.tawast@laurea.fi)

Avainkumppanuudesta: Aluepalvelupäällikkö Pia Kiviharju (pia.kiviharju@laurea.fi