Siirry sisältöön

Palvelumuotoilu on ryhmätyötä parhaimmillaan

Laurean palvelumuotoiluopiskelijat olivat fasilitoijina VTT:n toisen asteen opiskelijoille suunnatussa tapahtumassa, jossa teemoina olivat tulevaisuus ja kestävä kehitys.

Rikkinäisiä kankaita, puhelimista tehtyä murskaa ja maissin kuoria. Kaikkia näitä käytetään uusien materiaalien luomiseen VTT:n laitoksella Bioruukissa. Bioruukki on VTT:n pilotointikeskus, jossa tutkitaan ja kehitetään metsä- ja maatalouden biomassan sekä teollisuuden ja yhdyskuntien jätevirtojen hyötykäyttöä. Bioruukki on yksi VTT:n suurimmista investoinneista tällä vuosikymmenellä ja suurin biotalouden tutkimusympäristö Pohjoismaissa. 

Bioruukissa järjestettiin maaliskuun alkupuolella kiertotalouteen liittyvä tapahtuma Omnian toisen asteen laboranttiopiskelijoille, jossa tarkoitus oli kuulla opiskelijoiden toiveita ja ideoita biotalouden koulutukselle tulevaisuudessa. Työpajoja järjestettiin samana päivänä myös lukiolaisille. 

Osana tapahtumaa palvelumuotoilun YAMK-opiskelijat Jenny Kurjenniemi ja Nora Ryti pitivät työpajoja nuorille. Työpajoissa he auttoivat opiskelijoita keksimään erilaisia tapoja kehittää itseään tai työskentelyään. Samalla Jenny ja Nora keräsivät opiskelijoilla nousseita ideoita ylös. 

Tulevaisuuden supersankarit

Ammattikouluopiskelijat ideoivat, mitkä voisivat olla heidän supervoimiaan tulevaisuuden työelämässä. Sen jälkeen Nora ja Jenny ohjeistivat heitä pohtimaan millaisen tukikohdan tai työkalut he tarvitsevat tulevaisuuden supersankareina. Lopuksi pohdittiin, ketkä voisivat auttaa oppimaan uusia työkaluja ja saavuttamaan tämän supersankaruuden.

Esimerkiksi yksi opiskelija oli nanoteknologian osaaja, joka etsii keinoja mikromuovien vähentämiseen meristä. Hän oppii keinoja siihen laboratoriossa ja merillä. Käytännössä tässä voi auttavat esimerkiksi merentutkimuslaitos, erilaiset tieteelliset tutkimukset ja kollegat.

Omnian toisen asteen opiskelija Lilli Torres kertoo työpajan perusteella, että ei ole aiemmin ajatellut urapolkua yhtä innovatiivisesti ja perusteellisesti.

”Eniten mieleen jäi muiden ajatukset. Oli hienoa saada toisenlaista perspektiiviä. Yksi oppilas kertoi oppineensa lisää luonnosta ja se ei tullut itsellä mieleenikään. Se pitää todella hyvin paikkansa, mutta se ei ollut konkretisoitunut minulle, että niinkin laajat asiat voivat oikeasti opettaa ja tuoda inspiraatiota. Palloilu muiden ihmisten ajatuksilla oli hienoa.”

Käytännöstä toteutukseen

Nora ja Jenny tapasivat toisensa jo pääsykokeissa ollessaan samassa ryhmässä. Sittemmin he ovat tehneet useita eri projekteja yhdessä. 

Jenny kertoo, että ”on todella mielenkiintoista, kun pääsee tällaisiin projekteihin mukaan. Pitää toki olla kiinnostusta käyttäjäkeskeisyyteen ja innovatiiviseen ajatteluun.”

YAMK-opiskelijat kertovat oppineensa projektissa paljon käytännön asioita. Heidän vetämänsä työpaja kesti vain 20 minuuttia, kun tyypillisesti ne kestävät kaksi tuntia. Työpajan kesto haastoi jokaista työvaiheen prosessia, mutta Jenny ja Nora olivat tyytyväisiä lopputulokseen. 

Jenny kommentoi, että ”opimme jälleen työskentelemään uuden kohderyhmän kanssa. Tämä fasilitointi on todella palkitsevaa.” 

Aiemmin kaksikko on vetänyt työpajoja mm. mielenterveyskuntoutujien kanssa. Kaksikko keskustelee:

”Palvelumuotoilussa kaikki lähtee käyttäjästä, osallistujasta tai tässä tapauksessa opiskelijasta, sekä asiakkaan tarpeesta. Saamamme aikaikkuna on ennennäkemättömän lyhyt. VTT:llä oli kuitenkin tarve palvelumuotoilun osaajalle tässä tapahtumassa.”

Nora kertoo, että käytännössä tekeminen ja oppiminen on ollut hauskaa, vaikka hän tuleekin akateemisesta maailmasta. 

”Siellä tehdään paljon muistiinpanoja, päntätään ja käydään tentissä. Yhtä ainuttakaan sellaista suoritustapaa ei ole ollut Laureassa, vaan kaikki lähtee siitä tekemisestä. ”

Nora on myös yllättynyt, kuinka hienoa on opiskella työssäkäyvänä, kun voi koko ajan soveltaa jo oppimaansa asiaa. 

”Pari kollegaa on kommentoinut, että mistä sinulla tulee noita ideoita. Luulen, että se johtuu itsensä altistamisesta koko ajan eri taustaisille henkilöille, yhteistöille ja innovaatioille. Se on aika mahtavaa.”

Palvelumuotoilua ei muotoilla yksinään

Nora ja Jenny pohtivat, että palvelumuotoilun tutkinnossa olennaista on ryhmätöiden teko. Kun tietää valmiiksi toisen työskentelytavat, on yhteistyö helpompaa. Samojen ihmisten yhteistyö mahdollistaa myös heittäytymisen ja oppimisen syventämisen. 

Jenny kertoo, että ryhmän vaihtelevuudessa on myös etuja. Työskentely on pitkälti ryhmätyötä ja työ onkin hedelmällisempää, kun ihmiset tulevat eri aloilta ja taustoilta. Käytännössä palvelumuotoilu on työskentelyä erilaisissa tiimeissä ja se tekisi hyvää ihan jokaisessa työpaikassa.

Nora kertoo, että ”hyvät ryhmätyötaidot ja sosiaalisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia, koska käytännössä työ on paljon yhdessä tekemistä myös valmistumisen jälkeen. Harva palvelumuotoilija istuu yksin jossain kopissa, vaikka olisikin ainoa muotoilija yrityksessä.”