Siirry sisältöön

Mehiläispesistä kosmetiikkaa -hankkeessa tavoitteena uudet luonnonkosmetiikkatuotteet

Laurean koordinoimassa hankkeessa mehiläistarhaajat kehittää osaamistaan ja liiketoimintaansa tavoitteena tuoda markkinoille uusia luonnonkosmetiikkatuotteita.

Estenomiopiskelijat harjoittelevat kosmetiikkatuotteiden valmistusta laboratoriossa.

Mehiläispesistä kosmetiikkaa -hankkeen yritysryhmä muodostuu kahdeksasta mehiläistarhausta harjoittavasta yrityksestä, jotka sijaitsevat viiden eri ELY-keskuksen alueilla. Hankkeen taustalla on yrittäjien tarve vahvistaa osaamistaan ja kehittää liiketoimintaa tuotevalikoimaa kasvattamalla. Tavoitteena on kehittää mehiläisten tuottamiin raaka-aineisiin perustuvia kosmetiikkatuotteita aluksi Suomen markkinoille. 

Laurea on mukana hankkeen toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa yhdessä yritysryhmän kanssa. Laurea tuo hankkeeseen omaa osaamistaan niin henkilöstön kuin opiskelijoiden keskuudesta kosmetiikan raaka-aineisiin ja tuotekehitykseen liittyen. Hankkeeseen osallistuvat yritykset ovat Häme-Highland Honey, Sammalmamma, Mesila isä & poika, Liisa-Helinä, Mesimökin Mehiläistarhat, Tuoksun tila, Vallinmäen tila ja Hunajakeiju. 

Laurean koordinoima kansallinen TKI-hanke on käynnistynyt joulukuussa 2021 ja se jatkuu huhtikuun 2023 loppuun saakka. Hanke on rahoitettu Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 avulla.  

Mehiläispesän tuotteisiin perustuvaa kosmetiikka Suomen markkinoilla vielä vähän

Mehiläispesän tuotteita on käytetty kautta aikojen niin itsehoidossa kuin lääketieteessä ympäri maailmaa. Hunaja on mehiläispesän tunnetuin tuote, mutta pesistä saatavia muita tuotteita hyödynnetään varsin vähän. Tämä johtuu useasta tekijästä, esim. pesistä saatavat raaka-aineiden määrät ovat pieniä, ammattimaisia tarhaajia on vähän ja mehiläisten hoitokausi on lyhyt. Mehiläistarhaajien välinen yhteistyö onkin tärkeää mehiläispesän sivutuotteiden keräämisessä ja hyödyntämisessä. 

Mehiläispesän tuotteisiin eli api-tuotteisiin perustuvaa kotimaista kosmetiikkaa on Suomessa markkinoilla vielä hyvin vähän. Suomen puhdas luonto ja siitä saatavat laadukkaat raaka-aineet ovat arvostettuja, joten kysyntää suomalaisille mehiläiskosmetiikkatuotteille varmasti löytyy sekä kotimaasta että ulkomailta.

Uusien tuotteiden lisäksi vahvistetaan tuotekehitysosaamista

Hankkeen tavoitteena on kehittää mehiläispesän tuotteita hyödyntäviä luonnonkosmetiikkatuotteita sekä rakentaa tuotteille brändi ja markkinointisuunnitelma yhdessä. Lisäksi tarkoituksena on kasvattaa suomalaisten tietoisuutta api-terapeuttisista tuotteista hyödyntäen jo olemassa olevia ja uusia verkostoja. 

Hankkeessa toiminta keskittyy uusien tuotteiden, yrittäjien osaamisen, tuotteiden markkinoinnin sekä markkinakartoitusten suunnitteluun. Yritysryhmän yhteisinä toimenpiteinä on api-terapeuttisen tiedon ja kosmetiikan tuotekehitysosaamisen kasvattaminen sekä koulutuksen että konsultaation avulla. Lisäksi hankkeen yrityskohtaisilla toimenpiteillä pyritään yrittäjien oman osaamisen ja toiminnan kehittämiseen.

Lisätietoja: