Siirry sisältöön

Liiketoimintaosaamisen opintojaksolla pitchattiin liikeideoita 5 minuutissa

Mukana raadissa antamassa palautetta olivat Uudenmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Petri Graeffe sekä NSC:n perustaja ja operatiivinen johtaja Paavo Pörsti.

Kuvassa liiketoimintaosaamisen opintojakson opiskelijat sekä asiantuntijaraati

Tiistaina 6.11. opiskelijat esittelivät liiketoimintaosaamisen opintojaksolla ryhmätyönä syntyneet liikeideansa 5 minuutissa ja saivat sen jälkeen ideastaan palautetta sekä muilta opiskelijoilta että asiantuntijoilta. Paikalla liikeideoita ja myyntipuheita arvioimassa olivat Uudenmaan yrittäjien toimitusjohtaja Petri Graeffe sekä NSC:n perustaja Paavo Pörsti

- On aina hieno nähdä, miten noihin ideoihin panostetaan, vaikka kyseessä onkin ”vain” opiskeluprojekti. Se, että niihin uskalletaan heittäytyä ja oikeasti uppoudutaan niihin ideoihin ja jaksetaan tehdä sitä pohjustavaa työtä, niin se on aina todella arvostettavaa, Pörsti iloitsee.

- Oli hienoa, että kaikilla tuotteilla ja palveluilla oli selkeästi joku lähtökohta, tarve, mihin niitä oli lähdetty suunnittelemaan. Tykkäsin myös siitä, kun muut opiskelijat kommentoivat toisensa ideoita, niin ne ideat paranivat vielä ihan merkittävästi, Graeffe kertoo. 

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat voivat halutessaan integroida opintojaksolla syntyneen liikeideansa tuleviin opintojaksoihin, mikä mahdollistaa idean kehittämisen pidemmälle jo opintojen aikana. Kurssin aikana on myös syntynyt ihan oikeita yrityksiä. 

- Koen todella hyvänä, että saamme opintojaksoille myös työelämän edustajia antamaan palautetta ja kommentoimaan liikeideoita, Laurean lehtori Tomas Illman iloitsee. 

Opintojaksolla saatiin runsaasti palautetta jokaisesta ideasta ja palautteiden pohjalta ideoita on myös hyvä lähteä kehittämään eteenpäin:

- Opin liikeideaa suunnitellessamme ainakin sen, että ryhmässä saa tehtyä paljon tehokkaammin kuin yksin, ja myös sen, että esittäminen on todella haastavaa, liiketalouden opiskelija Roope Honkapirtti kertoo.  

- Jos jotain pitäisi parantaa, niin miettisin tarkemmin vielä sitä, miltä ulkomaan markkinat näyttävät ja katsoisin lukuja vielä tarkemmin läpi: Miten paljon tuotetta oikeasti pitäisi myydä ja mitkä ne lopulliset valmistuskustannukset ovat, Honkapirtti pohtii.

Mikäli sinua kiinnostaa myynti ja markkinointi, palveluiden kehittäminen ja verkostoituminen, tutustu liiketalouden koulutukseen!

 

Lisätietoja: