Siirry sisältöön

Laurea EduGATE ja Vision Factory julkaisivat uuden palvelumuotoilun koulutuskokonaisuuden

Laurea EduGATE ja Vision Factory järjestävät viisi palvelumuotoilun koulutuspäivää perusteista syvempään osaamiseen.

Puolivuosittain järjestettävät palvelumuotoilun koulutukset ovat kaikki yhden päivän mittaisia verkkokoulutuksia. Ajatuksena on, että jokainen voi valita itselleen sopivimmat koulutuspäivät tai suorittaa koko viiden koulutuksen kokonaisuuden.

Palvelumuotoilun koulutuspaketti on suunnattu jokaiselle, joka kehittää työssään uusia tuotteita, toimintoja tai palveluita. Nämä koulutukset sopivat hyvin myös kaikille esimiehille ja johtotasossa toimiville, koska ne soveltuvat yhteiskehittämällä johtamiseen.  Koulutuksissa opitaan käyttämään palvelumuotoilun työkaluja koko organisaation johtamistoiminnoissa. 

Laurealla on jo yli kymmenen vuoden kokemus palvelumuotoilusta ja olemme korkeakoulutasoisen palvelumuotoilukoulutuksen uranuurtaja Suomessa ja kansainvälisesti. Meiltä on valmistunut jo yli 150 ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanutta palvelumuotoilun asiantuntijaa. Tutkintokoulutuksen lisäksi tarjoamme palvelumuotoilun täydennyskoulutusta ja konsultointia. 

Kouluttajana kaikissa viidessä palvelumuotoilun koulutuksessa toimii palvelumuotoilun ammattilainen Krista Keränen Vision Factorylta. Krista on tähän mennessä vetänyt yli 500 palveluliiketoiminnan kehittämisen koulutusta tai konsultointiprojektia ja lisäksi vastannut useiden palvelumuotoiluprojektien toteuttamisesta. Krista on koulutustaustaltaan Laurean ja Cambridgen yliopiston kasvatti. Lue lisää Vision Factorysta ja Kristasta: https://www.visionfactory.fi 

Palvelumuotoilun koulutukset vahvistavat yritysten kilpailukykyä

Palvelumuotoilun koulutuksista saa oivalluksia ja työkaluja oman organisaatio kehittämiseen. Palvelumuotoilu kehittää organisaatioita entistä asiakaslähtöisempään toimintaan. Koulutuspäivien sisällöt vastaavat organisaatioiden ajankohtaisiin tarpeisiin olla toiminnassaan osallistavia ja ketteriä. Koulutuksissa opitaan myös mittaamaan tuloksia ja tuottamaan lisäarvoa asiakkaille. 

Uskon, että kun palvelumuotoilun työkaluja ja lähestymistapoja otetaan käyttöön oman organisaation toiminnassa, niin yrityksen kilpailukyky vahvistuu, kouluttaja Krista Keränen sanoo.

Usein palvelumuotoilun hyödyntäminen saattaa jäädä yhteen yksittäiseen aktiviteettiin, esimerkiksi työpajan järjestämiseen. Vision Factoryn ja Laurean yhteistyössä järjestämissä palvelumuotoilun koulutuksissa tuodaan esille kuitenkin myös laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa ajattelua palvelumuotoiluun. 

- Kun lähdemme yhteiskehittämään organisaation toimintoja ulkopuolisten toimijoiden, kuten esimerkiksi asiakkaiden tai muiden sidosryhmien kanssa, saamme sellaista arvokasta tietoa itsellemme, mitä on aika hankala saada minkään yksittäisen kyselyn tai muiden menetelmien avulla haltuun, Keränen pohtii. 

- Kun saamme asiakkaita ja sidosryhmiä meidän kanssa kehittämään, niin siitähän tulee ihan selkeästi kehitysresurssi meille. Yhteiskehittäminen auttaa meitä myös parempaan asiakasymmärrykseen”, Keränen jatkaa. 

Yhteiskehittämisen prosesseissa kaikki kehittämisessä mukana olevat toimijat oppivat uutta. Tämä motivoi myös organisaatioiden omaa henkilökuntaa, koska he pääsevät osallistumaan organisaation päätöksentekoon ja ymmärtävät, mistä päätökset muodostuvat. Lisäksi, jos ottaa tiedolla johtamisen mukaan yhteiskehittämiseen, se tuo myös johdolle vipuvoimaa päätöksentekoon. 

Keränen painottaa, että koulutuksiin kuuluu teorian lisäksi myös osallistavaa työskentelyä ja koulutuksissa pääsee käyttämään virtuaalista valkotyökalua, Miro whiteboardia. 

- Sen lisäksi, että koulutuksissa saa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen sisällöt haltuunsa, niin jokainen osallistuja oppii varmasti työskentelemään myös verkossa yhdessä muiden kanssa.