Siirry sisältöön

YAMK-opiskelijat: ”Liiketoimintamallia voi ja pitää osata muuttaa”

Laurean opiskelijat kehittivät liiketoimintamalleja yhdessä avainkumppani Dietan kanssa.

Kuvituskuva.

Laurean Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -YAMK-koulutuksessa syvennytään palveluliiketoiminnan kehittämiseen ja johtamiseen sekä vastataan palvelujen digitalisoimisen haasteisiin. Kuluneen syksyn aikana koulutuksen opiskelijat pääsivät toden teolla hyödyntämään oppimaansa projektissa, joka toteutettiin yhteistyössä Laurean avainkumppanin Dietan kanssa.  

Liiketoimintamallien kehittäminen tietointensiivisessä palveluliiketoiminnassa -opintojaksolla YAMK-opiskelijat tutustuivat ammattikeittiöiden toteutuksista vastaavan Dietan toimintaan sekä ideoivat, testasivat ja kehittivät uusia liiketoimintamalleja.  

- Ravintola-alan ammattilaisten maailma oli suurimmalle osalle meistä opiskelijoista entuudestaan aivan vieras alue, joten opintojakson alussa meni hetki ottaa uusi toimiala haltuun, kuvailevat Dieta-projektiin osallistuneet YAMK-opiskelijat Päivi-Mari Hietamies, Mikko Koskinen ja Mirva Nahkuri

- Toisaalta oli myös mielenkiintoista tutustua uuteen alaan ja se myös varmasti auttoi meitä tuomaan jotain aivan uusia näkökulmia toisilta toimialoilta.  

Kaikki aiemmin opitut taidot tarpeen 

Opiskelijoiden apuna projektin toteuttamisessa olivat liiketoimintamuotoilun ja palvelumuotoilun menetelmät sekä teoriat. Samalla tämä pakollisiin opintoihin kuuluva opintojakso nivoi yhteen tammikuussa 2021 opintonsa aloittaneen ryhmän aiempien opintojen teemoja. 

- Kevään aikana olimme jo opiskelleet muun muassa strategista suunnittelua, palvelumuotoilua,  käyttöliittymä- ja interaktiosuunnittelua sekä teknologiaennakointia ja tulevaisuudentutkimusta. Kaikkia näitä taitoja tarvittiinkin tässä liiketoimintamallien kehittämisprojektissa, Mirva Nahkuri summaa.  

Opiskelijoiden prosessi lähti liikkeelle ideoinnista ja jatkui muodostamalla hypoteeseja, joita sitten testattiin ja validoitiin eri menetelmien avulla. Yksi näistä oli asiakashaastattelut:  

- Meidän ryhmämme kohdalla aitojen asiakkaiden, eli ravintoloiden ja julkishallinnon keittiöhankinnoista vastaavien, kanssa keskustelu vei todella paljon ajatuksiamme eteenpäin, Mirva Nahkuri kuvailee prosessia.  

”Kokonaisvaltaista paneutumista opiskelijoilta” 

Opintojakson päätteeksi opiskelijatiimit esittelivät kehittämiään liiketoimintamalleja sekä jatkotoimintaehdotuksiaan projektin toimeksiantajalle. Dietan puolelta mukana projektissa oli yrityksen toimitusjohtaja Juhani Järvenpää, joka kuunteli opiskelijoiden ideoita mielenkiinnolla: 

- Opiskelijoiden lopullisista tuotoksista näki, että he ovat tosissaan paneutuneet projektiin. Se oli ihailtavaa, toimitusjohtaja Järvenpää kuvailee projektin lopputuloksia.  

- Olin positiivisesti yllättynyt, miten kokonaisvaltaisesti he olivat alkuperäistä kysymyksenasettelua tarkastelleet, miten laajasti eri työkaluja oli hyödynnetty, sekä miten aihetta oli pyritty kartoittamaan syvemmin myös asiakashaastattelujen avulla.  

Opiskelijatiimit olivat myös Juhani Järvenpään mielestä ennakkoluulottomasti lähteneet tarkastelemaan vuodesta 1993 ammattikeittiöiden parissa toimineen Dietan liiketoimintaa.  

- He olivat löytäneet toisilta toimialoilta hyviä käytäntöjä, joiden soveltuvuutta meidän markkinaan oli hyvin mietitty. Kaiken kaikkiaan opiskelijoiden kanssa työskentely oli tässä projektissa positiivinen kokemus, Järvenpää tiivistää.  

Myös liiketoimintamallia voi kokeilla ja testata 

Myös opiskelijoille liiketoimintamallien kehittäminen oli antoisa kokemus. Päällimmäisenä heille jäi mieleen muun muassa se, että liiketoimintaa – aivan kuten palvelujakin – voi muotoilla monella eri tavalla. Liiketoimintamuotoilussa ja palvelumuotoilussa on paljon samaa: 

- Liiketoimintamuotoilu konkretisoitui tämän projektin myötä. Tässä huomasi, miten varhaisessa vaiheessa liiketoimintamallia voikaan lähteä rohkeasti kokeilemaan ja testaamaan sekä tarvittaessa kääntää suuntaa tekemällä jonkin asian kokonaan uusiksi, YAMK-opiskelija Päivi-Mari Hietamies pohtii.  

- Liiketoimintamallin muuttaminen ei myöskään ole mahdollinen vain pienelle ja ketterälle startupille. Isonkin organisaation on oltava riittävän kyvykäs muuttamaan omaan liiketoimintamallia pysyäkseen elinvoimaisena muuttuvassa maailmassa, Mikko Koskinen jatkaa.

Lisätietoja: