Siirry sisältöön

Terveydenhoitajaopiskelijat ohjasivat kuuroja asiakkaita yhdessä Humakin tulkkausalan opiskelijoiden kanssa

Opiskelijat ohjasivat kuuroja asiakkaita terveydenhoidollisissa vastaanottotilanteissa Otaniemen kampuksella torstaina 7.3.2019.

Kuvassa vastaanottotilanne, jossa terveydenhoitajaopiskelija Satu Lius ja Humakin tulkkausalan opiskelija Iina Sorsa ohjeistavat kuuroa potilasta uneen ja unen merkitykseen liittyen.

Laurean terveydenhoitajaopiskelijat pääsivät kokeilemaan käytännössä, millaista on ohjata kuuroa asiakasta. Opiskelijat ohjasivat asiakkaita yhdessä Humakin tulkkausalan opiskelijoiden kanssa muun muassa uneen, ehkäisyyn, verenpaineeseen ja painonhallintaan sekä matkustajarokotuksiin liittyen. Ohjaustilanteet videokuvattiin, jolloin opiskelijat pääsevät arvioimaan omaa ohjaamistaan myös videoiden kautta.

 Kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelija Khadra Sugulle harjoitteli ohjaamaan kuuroa asiakasta ehkäisyyn liittyvissä asioissa.

 - Jännitti aluksi, mutta oli jotenkin tosi hienoa nyt opiskelujen aikana päästä näkemään ja kokeilemaan oman mukavuusalueen ulkopuolella uusia asioita. Sitten kun on töissä oikealla vastaanotolla, niin ei ole aikaa eikä oikein varaakaan mokata, niin nyt oli mahtavaa päästä opiskeluvaiheessa harjoittelemaan vastaavaa tilannetta, Khadra sanoo.

 - Aluksi ajattelin, että mitenköhän osaan ottaa huomioon sen, että vastaanotolla on mukana sekä kuuro että tulkki. Mutta enhän minä huomannutkaan, että se olisi ollut mitenkään erikoista. Ne asiat tulikin automaattisesti, kun tiesi, mistä puhui. Ohjaus meni mielestäni hyvin ja minulle jäi hyvä mieli, Khadra iloitsee.

"Terveydenhoitajan työ on sitä, mitä haluan tehdä"

Terveydenhoitajaopiskelija Satu Lius on aiemmin opiskellut sairaanhoitajaksi ja jatko-opiskelee nyt terveydenhoitajaksi. Terveydenhoitajan jatko-opintoihin hakeutumiseen Satulla vaikutti elämäntilannemuutokset, jolloin työpaikan sijainnilla ja säännöllisellä työajalla on iso merkitys. -

- Ja toki siinä on vähän eri aspekti terveydenhuollon piirissä toimimiseen terveydenhoitajana kuin sairaanhoitajana, Satu pohtii.

Satu piti ohjaustuokion kuurolle asiakkaalle unen merkityksestä.

- Se oli mielenkiintoista ja uutta ja pidin siitä kovasti. Muutenkin työelämässä pidän siitä, että tulee niitä haasteita ja uusia asioita eteen. Toivon että töissäkin tulee tuollaisia tilaisuuksia, joissa pääsee tekemään töitä vähän erilaisten asiakkaiden kanssa, Satu sanoo.

Satu oppi kuuron asiakkaan ohjaustilanteessa erityisesti ajankäytöstä.

- Tulkkaus vie siinä lyhyessä vastaanottoajassa aika ison osan. Lisäksi siinä ohjaustilanteessa täytyy aina huomioida virheellisten sanojen ja sanontojen mahdollisuus, kun viesti ei tule suoraan asiakkaalta vaan tulkin välityksellä, Satu pohtii.

 - Tämä oli varmasti yksi opintojen parhaista kokemuksista tähän mennessä, Satu toteaa.  

Kaisa Lahti, joka on myös aikaisemmalta koulutukseltaan sairaanhoitaja, piti ohjaushetken kuurolle asiakkaalle matkustajarokotuksista. Kaisa on aina tiennyt, että terveydenhoitajan työ on se, mitä hän haluaa tehdä.

- Jotenkin se, että saa nimenomaan vaikuttaa siihen terveyttä edistävään toimintaan kiinnostaa, Kaisa kertoo.

Kaisan mielestä kuuron asiakaan ohjaustilanne oli tosi hyvä harjoitus ja se vastasi paljon normaaliakin potilasvastaanottoa.

- Ja sitten kun se oli vielä tilanne, jossa oli paikalla sekä kuuro että tulkki, niin sitä on tosi hyvä harjoitella, koska tuollaista mahdollisuutta ei tule eteen ihan joka päivä, Kaisa pohtii.

 - Yllättävää tilanteessa oli se, että vaikka olin miettinyt etukäteen tosi selvästi sen, mitä missäkin tilanteessa sanon, niin minun piti kuitenkin ottaa huomioon se, mitä se asiakas minulta kysyi ja miten se tilanne siinä eli. Opin, että se ei ohjaustilanne ei välttämättä menekään ihan suunnitellun mukaisesti, Kaisa toteaa lopuksi.

 

Lisätietoja: