Liiketalouden opiskelijat edistävät Taste of Finlandin vientiä Japaniin

Projektin tavoitteena on edistää Suomen vientiä, lisätä yhteistyötä liike-elämän kanssa ja tuoda opiskelijoille uudenlaista osaamista.

Projektin tiimitapaamisessa maaliskuussa olivat mukana lehtori Tomas Illman, Takuya Ichimura, Iiro Lindqvist, Tom Grönfeldt ja Sini Kovanen.

Yhteistyökumppanina kurssilla toimii helsinkiläinen yritys, Taste of Finland, jonka verkkokauppa toimittaa suomalaisia elintarvikkeita, erilaisia herkkuja ja kahveja ulkomaille. Yrityksen tavoitteena on aloittaa aktiivinen tuotteiden myynti Japanin suuntaan, sillä Japanissa on kysyntää Suomi-brändille, ja siellä on isot markkinat suomalaisille tuotteille.

Suomalaisten ja japanilaisten ajatusmaailma on myös suhteellisen samanlainen, mikä helpottaa yhteistyötä. Opiskeluprojektin tavoitteena on saada tietoa japanilaisista markkinoista sekä japanilaisten mielipiteistä ja ajatuksista Suomesta ja suomalaisista tuotteista.

- Haluamme motivoida opiskelijoita saamaan hyviä tuloksia ja tarjota heille oikeita, aitoja työelämän projekteja, Taste of Finlandin edustaja Iiro Lindqvist sanoo.

Projektissa on tällä hetkellä mukana kaksi suomalaista liiketalouden opiskelijaa Sini Kovanen ja Tom Grönfeldt sekä kaksi japanilaista vaihto-oppilasta Takuya Ichimura sekä Ryo Shinozaki. Lisäksi Laurean opiskelija Maiyu Narushima on vaihdossa Tokyo Aoyama Gakuin yliopistossa ja Evert Suonio Osaka Gakuin yliopistossa, ja he vievät projektia eteenpäin Japanin suunnalla.

Japanilaiset vaihto-oppilaat ovat projektin aikana tutustuneet suomalaisiin tuotteisiin, muun muassa salmiakkiin ja leipäjuustoon. He ovat kirjoittaneet kuvauksia tuotteiden mauista verkkosivuille, sillä tuotteiden nimet tai maut eivät ole japanilaisille entuudestaan tuttuja. Verkkosivut on myös tarkoitus kääntää japanin kielelle.

Opiskelijat ovat suunnitelleet viennin edistämiseksi ja tuotteiden tutuksi tekemiseksi erilaisia ideoita, muun muassa salmiakin syöntikilpailuita.  Opiskelijat tekivät japanilaisiin kouluihin myös muun muassa tietovisan, jossa kysyttiin japanilaisten opiskelijoiden tietämystä Suomesta ja suomalaisista markkinoista. Lisäksi he ovat suunnitelleet suomalaista ilmettä rasioille, joissa tuotteita myydään, sekä mahdollista yhteistyötä esimerkiksi eri matkatoimistojen kanssa.

- Olemme ensisijaisesti myymässä Suomea, emme pelkästään suomalaisia makuja tai Taste on Finlandia, Iiro Lindqvist kertoo.  

Projektin seuraavassa vaiheessa aloitetaan sosiaalisen median markkinointi, ensimmäisenä Instagramissa. Japanilaisten opiskelijoiden kautta on saatu arvokasta tietoa erilaisista markkinointikanavista; Twitter on Japanissa erittäin suosittu, mutta esimerkiksi Facebook ei ole saavuttanut nuorten keskuudessa kovin suurta suosiota.

Sosiaalisen median markkinoinnin lisäksi tavoitteena on avata verkkokauppa myös japaniksi ja aloittaa tuotteiden myynti mahdollisimman pian, näillä näkymin jo huhtikuun alussa.

Projektin ohjaajana toimii Laurean Oppimisen Edistäjä, lehtori Tomas Illman:

- On hienoa, että opiskelijat ja vaihto-opiskelijat pääsevät työskentelemään ja ideoimaan yhdessä, sekä tutustumaan toisiinsa yhdessä tekemisen kautta, Illman iloitsee.

Tämä kuvastaa laurealaista tapaa oppia kehittämispohjaisesti, LbD-mallin mukaan, yhteistyössä työelämän kanssa.  Opiskelijat ovat oppineet projektin aikana paljon, esimerkiksi erilaisista kulttuureista ja japanilaisista ihmisistä sekä heidän tavastaan toimia. Lisäksi he ovat oppineet konkreettisesti verkkokaupasta sekä projektityöskentelystä.

- Olen oppinut, miten aloittaa yritystoiminta tuntemattomilla markkinoilla ja miten verkkokauppaa hallinnoidaa", Tom Grönfeldt kertoo.

- Olemme oppineet paljon myös japanilaisista ihmisistä ja miten erilainen kulttuuri ja esimerkiksi sosiaalinen media Japanissa on, Sini Kovanen jatkaa.

- Japanissa emme juurikaan opiskele käytännöllisellä tavalla, joten on ollut mielenkiintoista päästä oppimaan oikeissa projekteissa. Haluan myös oppia mahdollisimman paljon online-markkinoinnista, japanilainen vaihto-oppilas Takuya Ichimura sanoo.

Japanissa voi olla monia pienempiä yrityksiä, jotka haluaisivat päästä Suomen markkinoille, ja projektin on tarkoitus edistää myös sitä. Suunnitelmissa on jatkaa projektia eteenpäin syksyllä 2018. Tällöin Japaniin on lähdössä kaksi laurealaista opiskelijaa ja Suomeen on puolestaan tulossa kaksi japanilaista opiskelijaa. Tulevaisuudessa samanlainen konsepti on tarkoitus laajentaa myös muihin maihin.

Lisätietoja:

Liiketalouden koulutus

Hae koulutukseen

Oletko kiinnostunut myynnistä, johtamisesta, henkilöstöasioista, talousasioista ja talouden ilmiöistä? Hae opiskelemaan liiketaloutta!

Lue lisää liiketalouden koulutuksesta