Siirry sisältöön

Opiskelijat ratkoivat B2B-liiketoiminnan haasteita yhteistyöprojektissa Väinö Korpisen kanssa

Avainkumppani Väinö Korpinen Oy oli toimeksiantajana Service Design -opintojaksolla.

Kuvituskuva

Yksi Laurean avainkumppaneista on esteettömien kylpyhuoneratkaisuiden kotimainen pioneeri Väinö Korpinen Oy. Yritys toimittaa suunnittelemiaan ja valmistamiaan kylpyhuoneita pääosin sairaaloihin ja hoivakoteihin Suomessa ja ulkomailla. 

Korpisen asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ovat jälleenmyyjien lisäksi mm. sairaaloiden ja hoivakotien suunnittelijat, arkkitehdit ja rakennuttajat. Miten Väinö Korpinen voisi esimerkiksi verkkosivujensa kautta parhaalla mahdollisella tavalla palvella näiden erilaisten kohderyhmien tarpeita?

Tällaisen haasteen he heittivät Laurean eri alojen opiskelijoista koostuville tiimeille, jotka osallistuivat kesäkuussa parin viikon mittaiselle Service Design -opintojaksolle.

-    Olemme uudistamassa digitaalisia alustojamme ja työkalujamme lähiaikoina ja halusimme oman näkemyksemme lisäksi saada Laurean opiskelijoilta uudenlaisia ajatuksia kehitystyön tueksi, kuvailee projektin lähtökohtia Väinö Korpisen myyntijohtaja Antti Hyttinen.

”Hienoja, asiakaslähtöisiä ideoita”

Opiskelijoille tämä projekti oli intensiivinen sprintti, jossa he vain reilussa kahdessa viikossa ottivat haltuun niin B2B-liiketoiminnan lainalaisuudet kuin monille ennestään tuntemattoman toimialan.

Palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen opiskelijatiimit kehittivät kahdeksan erilaista ideaa, joiden avulla Väinö Korpinen voisi paremmin palvella asiakkaitaan. Asiakkaiden tarpeiden ja haasteiden ymmärtämiseksi opiskelijat pääsivät haastattelemaan aitoja asiakkaita.

Lopulliset ideat esiteltiin toimeksiantajille yhteisessä päätöstilaisuudessa Zoomissa. Projektin toimeksiantajat Väinö Korpisella kuuntelivat opiskelijoiden ideoita tyytyväisenä:

-    Olemme iloisesti yllättyneitä, miten hienosti opiskelijat pääsivät lyhyessä ajassa kiinni asiakkaidemme tarpeisiin kylpyhuoneiden monimutkaisessa ja monivaiheisessa ostoprosessissa, kuvailevat myyntijohtaja Hyttinen ja markkinointikoordinaattori Linda Olkkola.
-    Tiimit esittelivät meille hienoja, asiakaslähtöisiä ja monipuolisia ideoita, joista useita lähdemme ilomielin viemään eteenpäin. Myös se tapa, miten opiskelijat ideansa esittelivät, oli erittäin vaikuttava.

Kuuntelemalla kiinni asiakkaan tarpeisiin

Jokainen tiimi keskittyi omassa työskentelyssään tiettyyn kohderyhmään. Asiakkaiden näkökulma oli kaiken lähtökohtana, kuvailevat projektiin osallistuneet opiskelijat Aleksanda Postola, Anne Koskela-Laakso, Janne Puputti, Katja Itäpää, Peters Fofang ja Saara Seppäläinen:

-    Oli yllättävää huomata, miten konservatiivisia tietyt B2B-asiakkaat olivat. Vuosien yhteistyön aikana tutuksi tulleet tavat tuntuivat monista hyviltä, mutta vasta kun kysyimme haasteista ja kipukohdista, aloimme päästä kiinni kehityskohteisiin, he kertovat.
-    Tärkeää oli ymmärtää kokonaisuus, jossa toimitaan. Näin pystyimme ideoissamme yhdistämään kaikkien osapuolten tarpeet ja odotukset.

Yksi tärkeä oppi projektista olikin opiskelijoiden mielestä juuri haastattelutaito:

-    Tärkeää oli muistaa, että emme voineet olettaa asioita mennessämme haastattelemaan itsellemme uutta asiakasryhmää. Kuuntelemisen taito oli tässä keskeinen, opiskelijat jatkavat.