UkraineDigiTrans-hanke: ukrainalaiset opettajat jakavat digiosaamista kotimaassaan
Laurean koordinoimassa UkraineDigiTrans-hankkeessa tuetaan ukrainalaisia lääketieteen yliopistoja digitaalisessa transformaatiossa.
”Opettajina te rakennatte Ukrainan tulevaisuutta.” Näillä sanoilla kiitti Ukrainan Suomen suurlähettiläs Mykhailo Vydoynyk Laurean vetämän UkraineDigiTrans-hankkeen osallistujia, kun hankkeen viimeinen työpajaviikko Laureassa tuli lokakuussa päätökseen.
Seuraavaksi hankkeen osallistujat ukrainalaisista lääketieteen yliopistoista jatkavat opintojen kehittämistä kotimaassaan hankkeen oppeja hyödyntäen. Ukrainanalaiset opettajat kouluttavat kollegojaan ja vievät digipedagogista osaamista eteenpäin sekä tuottavat uusia verkko-opintoja. Hankkeen seuraavan vaiheen tavoitteena on, että partneriyliopistot uudistavat olemassa olevia opintoja pedagogisesta ja teknologisesta näkökulmasta sekä tuottavat uusia opintoja ja mikrokursseja.
Mukana neljä ukrainalaista yliopistoa
EU:n Erasmus+-ohjelman rahoittama ja Laurean koordinoima Digital Transformation for Medical Education in Ukraine eli UkraineDigiTrans-hanke käynnistyi vuoden 2024 lopulla. Tähän mennessä hankkeessa on järjestetty kolme työpajaviikkoa; kaksi Laureassa ja yksi kreikkalaisen hankepartnerin toimesta Thessalonikissa (Aristotle University of Thessaloniki).
"Meillä oli jälleen erittäin antoisa viikko Laureassa", tiivistävät lokakuisen työpajaviikon antia ukrainalaiset Iryna Popova ja Ievgeniia Burlaka.
Popova työskentelee Tšernivtsissä, Länsi-Ukrainassa sijaitsevassa Bukovinian State Medical Universityssä ja Burlaka puolestaan kiovalaisessa Bogomolets National Medical Universityssä. Kaksi muuta UkraineDigiTrans-hankkeessa mukana olevaa ukrainalaista yliopistoa ovat Lvivin Ivan Franko yliopisto ja Odessan lääketieteellisestä yliopisto.
Seuraavaksi koulutetaan kollegoja Ukrainassa
Lokakuussa järjestetyn työpajaviikon aikana osallistujat tutustuivat laurealaisten ja kreikkalaisten asiantuntijoiden johdolla mm. tekoälyn hyödyntämiseen, simulaatiopedagogiikkaan sekä pedagogisen median, kuten videoiden ja podcastien, tuottamiseen.
"Olemme oppineet paljon uutta erilaisista digitaalisista työvälineistä ja sovelluksista, joita voimme hyödyntää esimerkiksi kliinisten tilanteiden opetuksessa", Ievgeniia Burlaka kertoo.
"Seuraavaksi alkaa tärkeä vaihe hankkeessa, kun viemme oppeja eteenpäin kotiyliopistoissamme ja koulutamme kollegoitamme kehittämään digitaalisia opintoja. Uskon, että meidän on helppo saada heidät innostumaan myös."
Opetus jatkuu tarvittaessa pommisuojissa
Työpajaviikot ovat tarjonneet ukrainalaisille opettajille myös harvinaisen ja erittäin arvokkaan mahdollisuuden kohdata kasvokkain paitsi hankkeen toimijoita Suomesta ja Kreikasta, mutta myös kollegoitaan Ukrainasta. Sotaa käyvässä maassa ei ole ollut mahdollisuutta tapaamisiin ja ajatusten vaihtoon.
Sota on läsnä kaikkien ukrainalaisten arjessa ja yhtenä aiheena lokakuun työpajaviikolla oli resilienssi. Jo neljättä vuotta käynnissä oleva sota vaikuttaa myös opetukseen:
"Sota vaikuttaa meihin jokaiseen – niin opettajiin kuin opiskelijoihinkin – mutta on tärkeää pysyä vahvana", Iryna Popova sanoo.
"On todella tärkeää, että pystymme luomaan mahdollisimman turvallisen ympäristön opiskelijoillemme. Hälytyksen tullessa siirrymme pommisuojiin, mutta opetus jatkuu silti."
Lisätietoja:
- Tuija Marstio
- Lehtori
- Tuija.Marstio@laurea.fi
- Puh (09) 8868 7948