JHL:n palvelustrategia syntyy yhteistyössä Laurean kanssa

JHL:n palvelustrategia toteutetaan yhdessä henkilöstön, aktiivien ja jäsenien kanssa.

JHL:n projektipäällikkö Niina Heikkilä (keskellä) sekä palvelumuotoilupäällikkö Outi Kinnunen ja liiketoimintajohtaja Mika Kortelainen Laureasta tapasivat Tikkurilan kampuksella tammikuussa.

Laurea ja Suomen suurin hyvinvointialojen ammattiliitto JHL käynnistivät yhteistyön syksyn 2017 aikana. Tarkoituksena on yhdessä Laurean asiantuntijoiden kanssa luoda JHL:lle uusi palvelustrategia, jonka valmistelussa tärkeässä roolissa yhteiskehittäminen ja asiakaslähtöisyys. JHL:n uuden palvelustrategian on tarkoitus valmistua syksyn 2018 aikana.

Palvelustrategia toteutetaan yhdessä JHL:n henkilöstön, aktiivien ja jäsenien kanssa. Yhteiskehittäminen käynnistyi 10. helmikuuta Jyväskylässä, kun Sisä-Suomen alue kokoontui JHL:n yhdistysten johdon kokoukseen. Kokoukseen osallistui noin 60 yhdistysten aktiivia.

Alueiden kokouksessa käydään läpi aina ajankohtaiset asiat sekä yhtenä kokouksen toiminnallisessa työskentelyn osiossa, Laurea-ammattikorkeakoulun palvelumuotoilupäällikkö Outi Kinnunen sekä palvelumuotoiluassistenttiharjoittelija Rosa Dahlqvist pitivät yhteiskehittämisen työpajan kokoukseen osallistuneille aktiiveille.

Yleisesti tunnelma työpajassa oli hyvä sekä jälkitunnelma työpajojen jälkeen oli positiivinen. Työpajatoiminta oli JHL:n aktiiveille tuttua, mutta tarjosi heille uutta näkökulmaa. Omia näkemyksiä sai antaa rauhallisessa ympäristössä, ja aidosti pohtia mitä työntekeminen arjessa on. Työpajan tehtävien tavoitteena oli kuulla aktiivien omaa henkilökohtaista näkökulmaa JHL:n toiminnassa ja erityisesti kerätä aineistoa Sisä-Suomen alueen vahvuuksista.

- Oli hyvä tarkastella asiaa ihan omasta henkilökohtaisesta näkökulmasta. Niin monesti pyrimme katsomaan jäsenen etua ja unohtuu se, että toiminnan pitäisi myös antaa meille jotain osiensa summaa suurempaa, JHL:n Sisä-Suomen alueen johdon kokoukseen osallistunut Piri Hiltunen kommentoi työpajaa.

Hiltunen on toiminut Tampereen ammattikorkeakoulussa luottamusmiehenä ja talokohtaisen yhdistyksen puheenjohtajana jo pitkään.

- Tehtävänne haastoi minua aivan uudella tavalla, Hiltunen kiittää.

Palvelumuotoiluassistentti -harjoittelija Rosa Dahlqvist on tullut mukaan 2018 tammikuun aikana. Hän tapasi ensimmäisen kerran yhdistysten aktiiveita Jyväskylässä ja piti työpajan tuloksia erittäin antoisana, josta on hyvä lähteä työstämään palvelustrategiaa aineiston analysoinnilla.

- Tärkeintä työpajassa oli kuulla aktiivien omaa näkökulmaa JHL:n toiminnassa sekä kerätä heidän omaa alueellista vahvuutta. Työpajan lisäksi, haastattelimme viiden eri alueen yhdistysten aktiivia, tarkoituksena oli kuulla heidän omaa rooliansa JHL:ssä sekä mistä heidän arkensa koostuvat, Rosa kommentoi työpajan jälkeen.

Seuraavana työpajana oli Oulun yhdistysten johdon kokous, johon osallistui Oulun seudun sekä Kajaanin toimipisteen aktiiveita. Kevään aikana JHL:n aktiiveille, jäsenille ja henkilöstölle järjestetään useita työpajoja, osa niistä virtuaalisesti.

Lisätietoja:

"