Johdanto: yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus Laureassa
Korkeakoulutuksen yhteiskunnallisella vaikuttavuudella tarkoitetaan lyhyen ja pitkän aikavälin tuloksia ja muutoksia, joita koulutuksella saadaan aikaan niin yksilön kuin koko yhteiskunnankin kannalta. Vaikuttavuuden mittaaminen ei sen sijaan ole ollenkaan yksiselitteistä, ja erilaisia näkemyksiä löytyy.
Korkeakoulun vaikuttavuutta voi seurata tuotosten mittareilla, jotka kertovat esimerkiksi koulutuksen volyymeistä tai tutkimustoiminnan laajuudesta. Vaikka näillä määrällisillä mittareilla ei useinkaan päästä kiinni pitkän aikavälin muutoksiin, ne antavat suuntaa, ja ennen kaikkea ovat todennettavissa. Pitkän aikavälin vaikuttavuus on sen sijaan vaikeampi kohde. Usein on vaikea tunnistaa, mikä
vaikutus yksittäisellä toimenpiteellä on yhteiskunnallisessa kontekstissa, jossa moni asia muuttuu samanaikaisesti.
Talouden tilanne tai kansainväliset ilmiöt aiheuttavat myös muutoksia, eikä uuden osaamisen tai uuden tiedon vaikutusta ole helppo erottaa. Myös aikajänne tuottaa haasteita. Laureassa tehdään paljon töitä muun muassa sosiaalisen yhdenvertaisuuden kehittämiseksi. Työn vaikutukset syrjäytymisen vähentämiseen tai elämän edellytysten kohentamiseen tapahtuvat kuitenkin pitkällä aikavälillä, usein vuosien kuluessa, mikä tekee todentamisesta vaikeaa.
Yhteiskuntaan sekä kansalaisten ja sidosryhmien elämään vaikuttaminen on ollut osa Laurean periaatteita sen olemassaolon ajan. Laurean kehittämispohjaisen oppimisen periaatteena on tuottaa hyötyjä yhteistyökumppanille samalla kuin opiskelijan uusi osaaminen kertyy. Esimerkiksi liiketalouden projekteissa opiskelijoiden osaamisen kertyessä voimme samalla tuottaa ratkaisuja kumppaniyrityksen ongelmiin ja siten auttaa myös yrityksen kilpailukykyä.
Yksi tämän julkaisun tehtävistä on tuoda esille vaikuttavuuden moninaisuutta, joka koostuu yhtäältä erilaisista tavoista tuottaa vaikuttavuutta, lähtien isoista tutkimushankkeista ja koulutusohjelmista, päätyen pienempiin, muutaman hengen projekteihin. Toisaalta moninaisuus koostuu eri tavoista seurata vaikuttavuutta ja sisältää määrällisiä tuloksia, mutta myös tarinoita, kokemuksia, ja vaikuttavuuden
inhimillisiä kasvoja.
Yhteiskunnan kannalta koulutus on tulevaisuusinvestointi, jolla varmistetaan tuleva osaaminen ja kilpailukyky erikoistuvassa maailmassa, jossa rutiinitehtävät vähenevät ja osaamisen vaatimukset kasvavat. Korkeakoulun koulutuksen, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ja liiketoiminnan vaikuttavuuden seuranta on siksi tärkeää – ja jopa täysin välttämätöntä. Toivottavasti katsauksemme vuoden 2023 toimintaan herättää ajatuksia ja mielenkiintoa. Kerromme mielellämme lisää. Lukuiloa!
Teemu Ylikoski
Kehitysjohtaja, KTT