Siirry sisältöön

Mielenterveys ja päihdetyön erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelma

Opintojaksot

  1. Mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat, 2 op
  2. Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä, 5 op
  3. Tuen tarpeen arviointi ja mielenterveys- ja päihdeongelmien hoito, 5 op
  4. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät, 8 op
  5. Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä, 5 op
  6. Kehittyvä mielenterveys- ja päihdetyö, 5 op

Mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat

Tavoitteet

  • Hallitsee mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden sekä siihen liittyvät käsitteet ja lähestymistavat.
  • Osaa toimia asiantuntijana edistävässä ja ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa ja kuntoutuksessa.
  • Tietää mielenterveyttä suojaavat ja riskitekijät sekä päihteidenkäytön riskitekijät ja osaa omalla toiminnallaan tukea suojaavia tekijöitä.
  • Ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä.
  • Tunnistaa ennakkoluulojen ja negatiivisten asenteiden vaikutukset ja osaa kohdata ihmisen kokonaisvaltaisesti edistäen aitoa, tasa-arvoista kohtaamista.

Sisältö

  • Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
  • Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus
  • Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
  • Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot
  • Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
  • Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy

Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä

Tavoitteet

  • Ymmärtää osallisuuden merkityksen ja osaa hyödyntää työssään vertais- ja kokemusasiantuntemusta.
  • Osaa rakentaa toimivan ammatillisen yhteistyösuhteen asiakkaan ja läheisten kanssa.
  • Tuntee toipumisorientaation ideologian ja toivon merkityksen kuntoutumisessa ja osaa tukea asiakkaan ja läheisten itsemääräämisoikeutta.
  • Tuntee tarpeenmukaisen hoidon ja avoimen dialogin ideologian ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
  • Osaa tukea asiakkaan, läheisten ja yhteisöjen mielenterveyttä.

Sisältö

  • Asiakaslähtöisyys
  • Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
  • Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kuluttajina
  • Yhdenvertaisuus
  • Avoin dialogi ja reflektiivisyys
  • Voimavaralähtöisyys
  • Recovery – (ajattelu) toipumisorientaatio
  • Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
  • Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
  • Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa

Tuen tarpeen arviointi ja mielenterveys- ja päihdeongelmien hoito

Tavoitteet

  • Tunnistaa riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen.
  • Osaa motivoida ja tukea riippuvuuskäyttäytymisen muutoksessa.
  • Tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien diagnostiikan ja monitieteellisen ja ajankohtaiseen näyttöön perustuvan hoidon.
  • Analysoi mielenterveys- ja päihdeongelmaa yksilön, läheisten ja yhteisön näkökulmista.
  • Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä eri-ikäisen asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa sopivan tuen ja hoidon.

Sisältö

  • Asiakkaan ja hänen tilanteensa kokonaisvaltainen arviointi (arviointityökalut) ja tämän pohjalta toteutettava tuki
  • Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutuksen merkitys
  • Tilanteen arviointi avoimen dialogin keinoin asiakkaan kanssa
  • Mielenterveys- ja päihdesairaudet ja lääketieteen näkökulmia hoitoon ja kuntoutukseen
  • Asiakaskohtaisen tuen ja avun suunnittelu
  • Psykososiaalisen tuen merkitys
  • Erilaiset riippuvuusongelmat ja niiden arviointi
  • Muutosprosessin ja vaihemallin hyödyntäminen arvioinnissa Puheeksioton osaaminen
  • Yhteisöväkivallan ehkäiseminen, tunnistaminen ja toiminta asiakkaiden tukemisessa
  • Kaltoinkohtelun, väkivallan, kiusaamisen havaitseminen, uhrien ja tekijöiden kohtaaminen ja hoito

Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät

Tavoitteet

  • Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
  • Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
  • Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö- ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.

Sisältö

  • Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
  • Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
  • Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
  • Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
  • Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa

Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä

Tavoitteet

  • Osaa toimia asiakasta arvostavalla ja osallistavalla tavalla.
  • Osaa tarkastella omaa ammatillista vuorovaikutustaan kriittisesti ja kehittää sitä jatkuvasti.
  • Hallitsee ohjaamiseen (palveluohjaus, asiakasohjaus) liittyvät vuorovaikutukselliset teoriat ja mallit ja osaa ohjata asiakasta sekä hänen perhettään.
  • Tuntee alueelliset palveluverkot ja osaa työssään hyödyntää eri tahojen palveluja ja osaamista yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa.
  • Tuntee digitaalisia palveluita ja menetelmiä ja niiden mahdollisuuksia sekä osaa ohjata asiakasta niiden käytössä.
  • Toimii moniammatillisessa yhteistyössä mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijana ja kehittää yhteistyössä uusia toimintamalleja.

Sisältö

  • Lainsäädäntö ja valtakunnalliset ajankohtaiset ohjeistukset
  • Sote- ja maakuntauudistus
  • Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori palvelujen tuottajina
  • Vapaaehtoiset ja vertaiset yhteistyökumppaneina
  • Järjestöt asiantuntijoina
  • Mielenterveys- ja päihdetyö tilastoina
  • Asiakaslähtöinen hoito- ja palveluprosessiosaaminen
  • Palveluohjaus
  • Moniammatillisuuden mahdollisuudet mielenterveys- ja päihdetyössä, palveluverkosto, palvelujärjestelmä, palveluohjausosaaminen, työparityöskentely
  • Digitaalisuus mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. mobiilimenetelmät, verkkopalvelut, pelillisyys)

Kehittyvä mielenterveys- ja päihdetyö

Tavoitteet

  • Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää kokemustietoa työssään ja ammatillisuutensa kehittämisessä.
  • Tunnistaa, analysoi, arvioi ja kehittää mielenterveys- ja päihdetyön ammattikäytäntöjä ja menetelmiä tutkittuun tietoon perustuen.
  • Toimii omaa ja toisen työhyvinvointia edistävästi ja toimii rakentavasti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa.
  • Tunnistaa oman elämäntarinansa vaikutuksen asiakastyössä ja tiedostaa oman työskentelynsä kehittämisen kohteet.
  • Pystyy reflektoimaan ja tietoisesti kehittämään omaa ammatillista toimintaansa työnohjauksen avulla.

Sisältö

  • Hoito- ja kuntoutusmenetelmien tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi
  • Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti)
  • Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot, oma ja työyhteisön työhyvinvointi
  • Meneillään olevat mielenterveystyön ja päihdetyön kehittämishankkeet (Suomi ja kv)
  • Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, taloudelliset ja eettiset seikat huomioiden
  • Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi
  • Työnohjaus ammatillisen kasvun ja asiakastyön laadun tukena