Siirry sisältöön

NuoRTO - Nuorille Resilienssiä, Toimijuutta ja Osallisuutta

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten harrastus- ja vapaa-ajantoiminnan parissa toimivien ammattilaisten, vapaaehtoisten ja kokemustoimijoiden osaamista valtakunnallisesti. Hankkeessa yhteiskehitetään osaamista täydentävä koulutuskokonaisuus sekä edistetään palveluntarjoajien moniammatillista yhteistyötä ja työparitoimintaa. Hankkeen toimenpiteiden tuloksena vahvistetaan lasten ja nuorten yhdenvertaisuutta, osallisuutta, sosiaalisia taitoja, resilienssiä ja minäpystyvyyttä, sekä ehkäistään harrastuspudokkuutta. Hankkeen toteuttajina ovat Laurea-ammattikorkeakoulu, Outward Bound Finland ry ja STEP-koulutus ja sen rahoittajana toimii Euroopan sosiaalirahasto.

  • Toteutusaika:1.9.2024 - 31.3.2027
  • Rahoittaja:ESR+ 2021-2027
  • Tutkimusohjelma:Kestävä ja monipuolinen sosiaali- ja terveysala
  • Projektityyppi:Kansallinen TK
  • Teemat:Pedagogiikka ja yhteiskehittäminen
  • Projektipäällikkö:Heidi Bucht

Hankkeen perustiedot

  • Hankkeen lähtökohdat 

    Kaikilla lapsilla ja nuorilla ei ole tasavertaista mahdollisuutta osallistua harrastustoimintaan, joka on tärkeä tekijä hyvinvoinnin tukemisessa tarjoten nonformaalin oppimisympäristön. Harrastamisen eriarvoisuutta lisäävät muun muassa harrastuskustannusten nousu, harrastuksissa tapahtuva taitopohjainen valikoituminen, harrastuksissa vaadittava sitoutumisen puute sekä lasten ja nuorten vapaa-ajan toiminnan ohjaajilta puuttuva osaaminen. NuoRTO -hanke pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen vahvistamalla ammattilaisten, vapaaehtoisten ja kokemusasiantuntijoiden valmiuksia tukea ja ohjata lapsia, nuoria ja perheitä harrastustoiminnassa.

  • Kohderyhmät 

    Ammattilaiset ja vapaaehtoiset

    • Kuntien, hyvinvointialueiden ja järjestöjen työntekijät.
    • Kasvatus-, ohjaus-, sosiaali- ja liikunta-alan ammattilaiset.
    • Lasten ja nuorten parissa toimivat vapaaehtoiset.

    Kokemustoimijat

    • Henkilöt, joilla on omakohtaista kokemusta esim. mielenterveyden haasteista, yksinäisyydestä, neuropsykiatrisista piirteistä tai syrjäytyneisyydestä.

    Nuoret

    • Nuoret, jotka osallistuvat hankkeen yhteiskehittämiseen.
    • Kokemustoiminnasta kiinnostuneet nuoret, jotka haluavat jakaa omia kokemuksiaan ja osallistua siihen liittyviin koulutuksiin ja pilotointeihin.
  • Tavoitteet 
    • Kootaan kattava käsitys lasten ja nuorten resilienssiä vahvistavasta harrastus- ja vapaa-ajantoiminnasta sekä alan osaamistarpeista ja toimivista käytännöistä.
    • Tarjotaan valtakunnallisesti osaamista täydentäviä koulutuksia, tuottamalla niitä yhteiskehittämisen keinoin ja kohderyhmän tarpeita kuunnellen.
    • Parannetaan ohjaajien kykyä tunnistaa ja vastata tuen tarpeessa olevien lasten, nuorten ja perheiden erityistarpeisiin.
    • Vahvistetaan moniammatillista yhteistyötä nuorisotyön ja vapaa-ajan toimijoiden kesken tarjoamalla verkostoitumismahdollisuuksia ja lisäämällä tietoutta alan toiminnasta.
    • Kehitetään kokemustoimijoiden ja ammattilaisten työparityöskentelyä.
    • Lisätään lasten ja nuorten osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja toimijuutta nuoriso- ja vapaa-ajantoiminnassa.
    • Vähennetään lasten ja nuorten harrastuspudokkuutta.
  • Keskeisimmät tulokset ja tuotokset 
    • Julkaisu esiselvityksen tuloksista: sisältää aiempien tutkimusten ja tiedonkeruutyöpajojen keskeiset löydökset.
    • Osaamista täydentävä koulutuskokonaisuus lasten ja nuorten vapaa-ajantoiminnan järjestäjille (12–18 pilottikoulutusta) ja avoimina oppimateriaaleina julkaistuja koulutuksia.
    • Työparitoiminnan pilotointi ja mallinnus.
    • Merkityksellisen harrastustoiminnan arviointityökalu kuntien, hyvinvointialueiden ja kolmannen sektorin käyttöön.

Hankkeen toi­men­pi­teet

  • Selvitys lasten ja nuorten harrastus- ja vapaa-ajantoiminnasta 

    NuoRTO-hanke käynnistyi syyskuussa 2024 lasten ja nuorten harrastus- ja vapaa-ajantoimintaan liittyvällä esiselvityksellä. Selvityksessä kartoitettiin lasten, nuorten ja ohjaajien tarpeita ja kokemuksia erityisesti seuraavien teemojen osalta:

    • tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • monimuotoisuuden huomioiminen
    • osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet
    • resilienssin edistäminen
    • harrastustoiminnan merkityksellisyys
    • moniammatillisuus ja kokemustoimijuus

     

    Näiden näkökulmien avulla pyrittiin hahmottamaan harrastusten merkitystä, harrastuspudokkuuden syitä sekä kokemustoimijuuden mahdollisuuksia. Tietoa kerättiin aiempiin hankkeisiin ja tutkimuksiin pohjautuen sekä toteuttamalla kysely ja tiedonkeruuseen keskittyviä työpajoja.

    Selvityksen tulokset ja keskeiset oivallukset julkaistaan myöhemmin tällä sivulla.

     

    Osallistu ja vaikuta – kysely on edelleen avoinna!

    NuoRTO-hankkeen esiselvityksen pohjalta kehitämme koulutuksia ja työkaluja, jotka tukevat lasten ja nuorten moninaisuuden huomioimista sekä yhdenvertaisuuden vahvistamista harrastus- ja vapaa-ajantoiminnassa. Haluamme kuulla ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia, jotta voimme kehittää koulutussisältöjä vastaamaan juuri kentän tarpeita.

    Kysely on edelleen avoinna, ja toivomme vastauksia lasten ja nuorten parissa työskenteleviltä ammattilaisilta. Voit vastata sinulle tärkeisiin teemoihin – yhden osion täyttäminen kestää vain noin kaksi minuuttia.

    Kyselyn teemat:

     

    Vastaa kyselyyn ja auta kehittämään koulutuksia juuri sinun tarpeisiisi!

  • Osaamista täydentävien koulutuksien yhteiskehittäminen 

    Hankkeen alkuvaiheen selvityksen ja yhteiskehittämisen työpajojen pohjalta luodaan koulutuskokonaisuus, joka vahvistaa ammattilaisten, kokemusasiantuntijoiden ja vapaaehtoisten osaamista sekä tukee heidän yhteisöjään. Koulutukset suunnitellaan yhdessä nuorten ja ammattilaisten kanssa, ja osa niistä soveltuu myös nuorille, jotka haluavat toimia kokemustoimijoina.

    Koulutuksia pilotoidaan eri muodoissa, kuten lähi-, verkko- ja intensiivikoulutuksina, jotta ne vastaisivat mahdollisimman hyvin eri toimijoiden tarpeisiin. Ne tarjoavat ajankohtaista tietoa ja käytännön työkaluja teoreettisen, menetelmällisen ja käytännön osaamisen syventämiseksi.

    Koulutusteemat tarkentuvat hankkeen edetessä, mutta niihin sisältyy esimerkiksi:

    • Seikkailu- ja luontokasvatus
    • Kokemuksellinen oppiminen
    • Kulttuuri- ja sukupuolisensitiivinen ohjaus
    • Luovat menetelmät
    • Ohjaus- ja vuorovaikutustaidot
    • Perhelähtöinen ohjaus
    • Vähemmistö- ja erityisryhmien tukeminen
    • Työparimalli kokemustoimijoiden ja ammattilaisten yhteistyössä

     

    Tule mukaan yhteiskehittämään koulutuksia!

    Seuraa Ajankohtaista-osiota, josta löydät tiedot tulevista työpajoista ja koulutuspiloteista. Jos jokin koulutusteema kiinnostaa sinua tai organisaatiotasi erityisesti, voit ottaa yhteyttä: nuorto@laurea.fi.

  • Moniammatillisen yhteistyön edistäminen 

    NuoRTO-hanke vahvistaa moniammatillista ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Tavoitteena on luoda kestäviä yhteistyörakenteita ja vahvistaa tiedonvaihtoa eri tahojen kesken. Hankkeessa kehitetään ja edistetään yhteistyötä muun muassa seuraavin toimenpitein:

    • Työparimalli harrastustoiminnassa – Hankkeessa pilotoidaan työparimalli, jossa kokemustoimijat ja ammattilaiset tekevät yhteistyötä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa. Tämä lähestymistapa auttaa tunnistamaan ja vastaamaan nuorten erityistarpeisiin, samalla kun se vahvistaa eri toimijoiden välistä vuoropuhelua ja osaamisen jakamista. Mallia kehitetään yhteistyössä eri toimijoiden kanssa kehittämisen työpajoissa ja testataan käytännössä alueellisissa pilotoinneissa.
    • Verkostoituminen – Hankkeessa edistetään yhteistyötä julkisen sektorin, kolmannen sektorin ja oppilaitosten välillä. Verkostoitumista tuetaan järjestämällä alueellisia verkostotapaamisia, joissa eri toimijat voivat jakaa kokemuksiaan ja kehittää yhteistyötä.
    • Viestintä ja tiedottaminen – Julkaisut, koulutusmateriaalit, seminaarit, webinaarit ja muut tapahtumat, jotka tukevat moniammatillista oppimista ja tiedon jakamista. Lisäksi hankkeessa kehitetään viestintämateriaaleja, jotka auttavat eri tahoja ymmärtämään moniammatillisen yhteistyön merkitystä ja käytännön sovelluksia.

     

    Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa rakennamme toimintamalleja, jotka edistävät yhdenvertaisuutta ja moninaisuuden huomioimista lasten ja nuorten vapaa-ajantoiminnassa.

  • Merkityksellisen harrastamisen arviointityökalu 

    Kehitämme Merkityksellisen harrastamisen arviointityökalun, joka pohjautuu nuorten ja perheiden kokemuksiin ja koulutuksista saatuun palautteeseen. Työkalua kehitetään yhteiskehittämällä, ja pilotointiin osallistuu 3–6 nuorisotoiminnan järjestäjää. Yhteistyötä tehdään myös muiden valtakunnallisten hankkeiden kanssa.

 

Ajankohtaista

Syksyllä 2025 NuoRTO-koulutus: ”Röpäleestä ryhmäksi” – ryhmädynamiikan vahvistaminen ohjaustyössä. Monimuotokoulutus lasten ja nuorten parissa toimiville ohjaajille, valmentajille ja nuorisotyöntekijöille. Ilmoitamme heti, kun tarkka ajankohta varmistuu. Ennakkoilmoittautuminen ja lisätietoa koulutuksesta (pdf).

 

Haluatko tiedon tulevista tapahtumista ja koulutuksista?

Tilaa uutiskirje tästä

 

Julkaisut

  • Blogit ja artikkelit 

    NuoRTO-hankkeen esiselvitys viitoittaa kohti yhdenvertaisempaa harrastamista

    Artikkeli kokoaa yhteen esiselvityksen keskeiset havainnot lasten ja nuorten osallisuudesta, toimijuudesta ja resilienssistä vapaa-ajantoiminnassa. Tekstissä tarkastellaan sitä, millaisia edellytyksiä yhdenvertaisten harrastusmahdollisuuksien luominen vaatii – ja miten ohjaajien osaamista, kohtaamista ja yhteiskehittämistä voidaan tukea tulevassa hanketyössä.

    Kirjoittajat: Johanna Kurki, projektityöntekijä, Laurea-ammattikorkeakoulu; Säde Siljamo, lehtori, Laurea-ammattikorkeakoulu; Nina Jääskeläinen, sosionomiopiskelija ja kokemusasiantuntija
    Julkaistu: 2.6.2025, Laurea Journal

     

    Yhteistyön ja innostuksen kipinä syttyi Kuopiossa – NuoRTO-hanketiimi rakensi yhteistä ymmärrystä ja suunnitteli tulevaa

    Blogiteksti vie lukijan NuoRTO-hanketiimin matkalle Kuopioon, jossa kokoonnuttiin kehittämään hankkeen seuraavia vaiheita. Teksti avaa konkreettisesti, mitä yhteistyö, kokemustoimijuus ja yhteiskehittäminen tarkoittavat hankearjessa – ja miten hyvä tunnelma, luovuus ja yhdessä tekeminen vievät NuoRTO-hanketta eteenpäin.

    Kirjoittaja: Säde Siljamo, lehtori, Laurea-ammattikorkeakoulu
    Julkaistu: 9.4.2025, Laurea Journal

     

    NuoRTO-hankkeen aloitustapahtuma kokosi yhteen nuorten vapaa-ajan parissa toimivia asiantuntijoita ja toimijoita

    Artikkeli kuvaa NuoRTO – Nuorille Resilienssiä, Toimijuutta ja Osallisuutta -hankkeen aloitustapahtuman keskeisiä sisältöjä, osallistujien havaintoja ja esiselvityksen tuloksia sekä esitellä hankkeen seuraavia askelia.

    Kirjoittajat: Säde Siljamo, lehtori, Laurea-ammattikorkeakoulu; Johanna Kurki, projektityöntekijä, Laurea-ammattikorkeakoulu; Nina Jääskeläinen, sosionomiopiskelija ja kokemusasiantuntija
    Julkaistu: 10.3.2025, Laurea Journal

     

    Antakaa mulle mahdollisuus unelmoida

    "Harrastukset ovat lapselle ja nuorelle paljon enemmän kuin pelkkää ajanvietettä. Harrastustoiminta tarjoaa mahdollisuuden oppia, onnistua, kohdata samanhenkisiä ihmisiä sekä kokea olevansa osa jotakin tärkeää."

    Kirjoittaja: Maara Kosonen, kasvatus- ja ohjausalan opettaja, hankevastaava, STEP-koulutus
    Julkaistu: 14.2.2025, STEPblogi

     

    Rahat eivät vaan riitä kaikkeen

    "Harrastustoiminta on lapsen ja nuoren elämässä keskeinen yhdenvertaisuutta, osallisuutta sekä kasvua ja kehitystä tukeva elämänalue. Ilman harrastamisen mahdollisuutta lapsi ja nuori jää vaille monia onnistumisen elämyksiä sekä oppimisen ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia."

    Kirjoittaja: Maara Kosonen, kasvatus- ja ohjausalan opettaja, hankevastaava, STEP-koulutus
    Julkaistu: 16.12.2024, STEPblogi

     

    Kuulen ja unohdan. Näen ja muistan. Teen ja ymmärrän.

    "Amerikkalaisen kasvatusfilosofi John Dewyn ajatus oppimisesta “Learning by doing”, tekemällä oppiminen, on juuri sitä pedagogista kasvupohjaa, josta partiossa ammensin osaamista. Tehtiin ja rohkeasti kokeiltiin, kannettiin vastuuta, opittiin virheistä ja seuraavalla kerralla tehtiin asiat toisella tavalla."

    Kirjoittaja: Maara Kosonen, kasvatus- ja ohjausalan opettaja, hankevastaava, STEP-koulutus
    Julkaistu: 17.11.2024, STEPblogi

     

    Riittääkö osaaminen?

    Lasten ja nuorten harrastustoiminnassa toimii tuhansia ohjaajia – niin ammattilaisia kuin vapaaehtoisia. Mutta kuinka varmistamme, että heillä on riittävästi osaamista vastata moninaisiin tuen tarpeisiin?

    Kirjoittaja: Maara Kosonen, kasvatus- ja ohjausalan opettaja, hankevastaava, STEP-koulutus
    Julkaistu: 28.10.2024, STEPblogi

 

Seuraa hanketta

 Facebook ikoni.      Instagram ikoni.

Yhteyshenkilö: