Siirry sisältöön

NeuroService

NeuroService-hankkeen tarkoituksena on luoda aivotutkimukseen pohjautuvaa ja markkinointia tehostavaa uutta tietoa ja osaamista Suomeen.

  • Toteutusaika:7.1.2014 - 31.3.2016
  • Rahoittaja:Tekes
  • Tutkimusohjelma:
  • Projektityyppi:Kansallinen TKI
  • Teemat:
  • Projektipäällikkö:Jyrki Suomala

NeuroService on Tekes-rahoitteinen projekti, joka käynnistyi tammikuussa 2014 ja jatkuu vuoden 2015 loppuun. NeuroService-projektissa selvitetään neuromarkkinoinnin avulla kuluttajien mieltymyksiä ja siten osallistutaan yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan prosesseihin.

Neuromarkkinointi tarkoittaa aivokuvantamismenetelmien hyödyntämistä markkinointitutkimuksessa. Neuromarkkinoinniksi voidaan katsoa myös muiden biometristen mittausten – kuten silmänliikekameran – hyödyntäminen markkinointitutkimuksessa. NeuroService-projektissa käytetään Aalto-yliopiston AMI-keskuksen tutkimuskäyttöön varattua magneettikuvauslaitetta sekä silmänliikekameraa. Laurea-ammattikorkeakoulu on neuromarkkinoinnin opetuksessa ja tutkimuksessa edelläkävijä Suomessa.

Hankkeen asiantuntijaverkoston ytimen muodostavat Laurea-ammattikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston tutkijat yhdessä kansainvälisten asiantuntijoiden ja mukana olevien yritysten asiantuntijoiden kanssa. Projektin yritysyhteistyökumppaneihin kuuluvat Valio, MTV, SRV, Voitto, Avire, Taloustutkimus, Hurmex, The Active Paper Company ja Intelligent Coaching System Finland.

Projektin aikana toteutetaan kolme neuromarkkinointitutkimusta, joissa tutkitaan mukana olevien yritysten materiaaleja kuten mainoksia ja tuotekuvia fMRI:llä eli toiminnallisella magneettikuvauksella.

Projektin aikana järjestetään tutkimusten lisäksi työpajoja ja neuromarkkinoinnin seminaareja. Seminaarit ovat kaikille avoimia, mutta osa seminaareista on maksullisia. Ensimmäinen seminaari järjestettiin 10.4.2014.

Yhteyshenkilö: