Siirry sisältöön

Mysteeri 24/7

Mysteeri 24/7 -hanke oli Kelan rahoittama hanke, jossa luotiin virtuaalinen pakopeli nuorille ja nuorille aikuisille ammatillisen kuntoutuksen tueksi. Hanke toteutui 1.1.2020 - 31.12.2021. Mukana hankkeessa oli Laurean lisäksi Kajaanin ammattikorkeakoulu (KAMK) ja Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK).

  • Toteutusaika:1.1.2020 - 31.12.2021
  • Rahoittaja:1 Muu kotimainen rahoitus
  • Tutkimusohjelma:Kestävä ja monipuolinen sosiaali- ja terveysala
  • Projektityyppi:Kansallinen TKI
  • Teemat:Pedagogiikka ja yhteiskehittäminen
  • Projektipäällikkö:Kati Nykänen

Mysteeri 24/7 -hanke oli Kelan rahoittama hanke, jossa luotiin virtuaalinen pakopeli nuorille ja nuorille aikuisille ammatillisen kuntoutuksen tueksi. Virtuaalinen pakopeli on virtuaalitodellisuudessa (VR) tai tietokoneen näytöltä pelattava hyötypeli. Tässä pelissä ammatillisessa kuntoutuksessa oleva nuori tai nuori aikuinen voi aktiivisesti pakopelin tarjoamaa tunnelatausta ja koukuttavuutta hyödyntäen edistää ammatillista kuntoutumistaan virtuaalisia tehtäviä selvittäen. Virtuaalisen pakopelin tavoitteena on opiskeluvalmiuksien sekä arjen hyvinvointiin ja hallintaan liittyvien valmiuksien parantaminen ja se sisältää tehtäviä, jotka tukevat kuntoutujan taitoja edellä mainituissa alueissa. Hanke toteutettiin 1.1.2020 - 31.12.2021.

Hankkeessa toteutettavan pelin toteuttivat Kajaanin ammattikorkeakoulu (KAMK), Laurea ammattikorkeakoulu (Laurea) ja Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK). Yhteistyötä tehtiin Kumppaniksi ry:n, Keudan, Suomen Diakoniaopiston, Kainuun ammattiopiston ja Kuntoutussäätiön kanssa. Lisäksi Hämeenlinnasta hankkeeseen osallistui kohderyhmään kuuluville nuorille kuntouttavaa toimintaa järjestävä toimija. Hankkeen tukijana toimi myös Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä. Pelin suunnitteluun ja testaukseen otettiin mukaan käyttäjäryhmään potentiaalisesti kuuluvia nuoria ja nuoria aikuisia.