Siirry sisältöön

Palvelumuotoilusta vauhtia pk-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen

Laurean toteuttama PATU-hanke pyrkii auttamaan Uudellamaalla toimivia pk-yrityksiä.

Kuva PATU-työpajasta

Koronakriisi ja sen aiheuttamat poikkeustoimet ovat asettaneet tiukan haasteen lukuisille yrityksille. Muuttuneesta tilanteesta selviytyäkseen on yritysten uudistettava liiketoimintamallejaan sekä luotava kokonaan uudenlaisia palveluja uusien asiakkaiden saavuttamiseksi ja palvelemiseksi. Erityisen haastava tilanne on pk-yrityksillä. 

Laurean toteuttama PATU- eli palvelumuotoilulla ja ryhmätuella liiketoiminta uuteen nousuun –hanke pyrkii osaltaan auttamaan Uudellamaalla toimivia pk-yrityksiä. Yhdessä Tuusulan ja Sipoon yrittäjäjärjestöjen ja Helsingin seudun kauppakamarin kanssa hankkeeseen on haettu osallistujiksi joukko uusmaalaisia pk-yrityksiä.

Uudenmaan liiton kriisirahoituksen avulla nopeasti käynnistynyt hanke aloitti toimintansa alkukesästä. Kesän aikana hankkeen työpajoissa ja ryhmäsparrauksissa on palvelumuotoilun asiantuntijoiden johdolla pyritty, hiomaan palveluita ja prosesseja aiempaa asiakaskeskeisemmiksi sekä lisäämään yritysten välistä yhteistyötä, yhteiskehittämistä ja verkostoitumista. Hanke toteutetaan digitaalisesti, joten työpajoihin osallistuminen on yrittäjien aikaa säästävää ja yhdessä kehittäminen mahdollista myös nyt korona-aikana. Hanke jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka. 

Boostia uusien palveluaihioiden kehittämiseen

Mukaan PATU-hankkeeseen on lähtenyt monipuolinen joukko eri alojen yrityksiä, joista yksi on tuusulalainen metallialan yritys Tuusmet Oy. Yli 30 vuotta toiminut yritys suunnittelee ja valmistaa erilaisia metallitöitä sekä toteuttaa myymäläkalusteita aina kokonaisiin myymälöihin asti. 

- Olemme suunnittelemassa yrityksellemme uusia palveluaihioita ja näiden aihioiden kehittämiseen toivoimme saavamme tästä hankkeesta lisäboostia, kertoo Tuusmetin lähtökohdista toimitusjohtaja Seppo Hämäläinen.

- Ja vaikka hanke onkin vasta alkanut, niin jo nyt näyttää, että tästä on meille hyötyä juuri palvelukonseptien luomisessa ja kehittämisessä. 

Hankkeen valmennuksissa on tutustuttu muun muassa erilaisiin palvelumuotoilussa käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin. 

- Palveluiden kehittämisen kannalta hyödyllisiä työkaluja ovat olleet muun muassa asiakaspolun ja asiakasprofiilien määrittäminen, jotka linkittyvät myös markkinointiin, kuvailee Tuusmetin markkinoinnista vastaava Hanna Inkinen.

- Pienessä yrityksessä päivämme täyttyvät operatiivisista tehtävistä, joten tämän tapaisten asioiden suunnittelemiseen ei jää useinkaan paljoa aikaa. Siksi tämän tyyppinen hanke on erinomainen foorumi päästä kurkistamaan, mitä esimerkiksi markkinointi tänä päivänä voi olla, toimitusjohtaja Hämäläinen jatkaa. 

Oppeja eri alojen yrittäjiltä

Toinen PATU-hankkeen osallistujista on niin ikään Tuusulassa toimiva Miivi Team / Miiko Design. Miivi Team -yritys vastaa Miiko Designin tuotteiden jälleenmyynnistä Suomessa sekä liikelahjamyynnistä eteläisessä Suomessa. Miivi Teamin muodostavat yrittäjät Miia Piiroinen ja Virva Hämäläinen.

Yritys myy luonnon materiaaleista Suomessa valmistettuja lahja- ja sisustustuotteita sekä asusteita yritysasiakkaille ja jälleenmyyjille.

Myös Miivin kohdalla uusien palveluiden ja toimintatapojen kehittäminen oli tärkein syy lähteä mukaan PATU-hankkeeseen:

- Koronatilanne on muuttanut meidän yrityksemme tilannetta totaalisesti, Miia Piiroinen kertoo. 

- Esimerkiksi asiakkaiden kontaktointiin on ollut pakko kehittää uusia, sähköisiä tapoja, sillä tähän asti olemme nojautuneet vahvasti asiakkaiden tapaamiseen kasvokkain. Tähän on myös saatu uusia ideoita hankkeen myötä.

Paitsi asiantuntijoiden valmennuksissa, on PATU-hankkeessa opittu myös paljon muilta yrittäjiltä. Tämä onkin ollut Miivi Teamin yrittäjien näkökulmasta ollut yksi hankkeen arvokkaimmista anneista. 

- Asioiden yhdessä pohtiminen muiden yrittäjien kanssa on pienen yrityksen kannalta erittäin merkityksellistä, kun kuulee kokemuksia aivan eri toimialoilta, Piiroinen kuvailee. 

- Keskustelu valmennuksissa on ollut kivaa ja kokemusten jakaminen on ollut tärkeää, sillä sellaiseen ei normaalissa yrittäjän arjessa ole mahdollisuuksia eikä aikaa.

PATU- hanke toteutetaan kahtena kehittämiskierroksena, joista ensimmäinen on nyt lopuillaan ja uusi kierros alkaa syyskuun puolivälissä. Toiselle kierrokselle lähdettäessä mukaan pääsee vielä muutama uusi uusmaalainen pk-yritys. Mikäli haluat liittyä PATU-hankkeen yrittäjien joukkoon kehittämään loppuvuoden 2020 ajan yrityksesi liiketoimintaa, nyt siihen on mahdollisuus. Lisätietoja tästä mahdollisuudesta voit kysyä projektipäällikkö Minna Pietikäiseltä.

Lisätietoja: