Päätöksen ilmiöt etätyön johtamisessa -julkaisussa yrityksille tarjotaan keinoja vihreän ja digitaalisen työn siirtymään
Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat kirjoittaneet julkaisun yhteistyössä Vihta-hankkeen kanssa. Karina Kallio, Anne-Mari Kiviniemi ja Meri Pekkanen pohtivat julkaisun artikkelissaan, miten työntekijäkoulutuksen tehokuutta voidaan parantaa ja osaamista ylläpitää.
Oman osaamisen päivittäminen työyhteisössä on kannattavaa sekä työntekijälle että työnantajalle. Koulutuksen ja valmennuksen vaikuttavuus saattaa jäädä kuitenkin heikoksi, eikä opittu tietotaito ole enää työntekijän muistissa puolen vuoden jälkeen. Karina Kallio, Anne-Mari Kiviniemi ja Meri Pekkanen pohtivat artikkelissaan, miten työntekijäkoulutuksen tehokuutta voidaan parantaa ja osaamista ylläpitää.
Artikkeli sisältyy Päätöksen ilmiöt etätyön johtamisessa -julkaisuun. Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat kirjoittaneet julkaisun yhteistyössä Vihta-hankkeen kanssa. Vihta-hankkeen päätavoitteena on Helsingin kaupungin työllisyys- ja yrittäjyysasiantuntijoiden osaamisen vahvistaminen vihreään ja digitaaliseen työhön. Julkaisu on osa Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa -opintojaksoa.
Henkilöstökoulutus on kiinnostavampi, kun se tukee henkilökohtaisia päämääriä
Kallion, Kiviniemen ja Pekkasen julkaisun artikkeli ”Oppimisen ymmärrys helpottaa työpaikoilla oppimista” tutkii, millä keinoin lisäkoulutuksessa opitut asiat jäävät työntekijöiden muistiin. Työntekijöiden lisäkouluttaminen voi lisätä työntekijöiden motivaatiota itse työhön. Myös organisaatioiden tavoitteet voivat täsmentyä, kun osaaminen on päivitetty nykyaikaan. Ongelmana on kuitenkin se, etteivät opitut asiat jää ihmisten pitkäaikaiseen muistiin, ellei tietotaitoa ylläpidä.
Kallion, Kiviniemen ja Pekkasen määritelmän mukaan oppimisella tarkoitetaan taitoa palauttaa opittuja asioita mieleen sekä sisäistää uusia asioita. Muisti ja oppiminen kulkevat käsikädessä ja muistin tukemisella on tärkeä rooli oppimisessa.
Työntekijän näkökulmasta koulutus on kiinnostavampi, kun se tukee henkilökohtaisia päämääriä ja tavoitteita. Jokaisessa koulutuksessa tätä ei voida taata, mutta opetustavasta voi silti tehdä motivoivan. Opittavia asioita voi esimerkiksi hyödyntää välittömästi tai jakaa pienempiin osiin ja pidemmälle aikavälille.
Työyhteisöt siirtymässä vihreään ja digitaaliseen työhön
Pekkasen mukaan Päätöksen ilmiöt etätyön johtamisessa -julkaisun tavoitteena on tuoda näkyväksi tutkinnon antamaa osaamista. Julkaisun aiheet ovat ajankohtaisia, ja Kallio, Kiviniemi ja Pekkanen löysivät kiinnostavan kulman etätyön johtamiseen ja käyttäytymistieteeseen oman kokemuksen kautta.
-Minulla oli marraskuussa koko päivän kestävä koulutus, jossa hyödynsin sitä, mitä olin artikkelin tekemisestä oppinut. Pyrin muun muassa soveltamaan tietoa nopeasti ja annostelemaan sitä sopivissa erissä. Artikkelia tehdessä ymmärsin myös, että materiaalien pariin pitäisi palata useamman kerran, Pekkanen vinkkaa.
Myös Vihta-hankkeen tavoite edistää työpaikkojen siirtymistä vihreään ja digitaaliseen työhön on tärkeä. Hankkeen toimenpiteet keskittyvät digitaalisen ja vihreän työn osaamisen vahvistamiseen innovoinnin, fasilitoinnin, palvelumuotoilun, ennakoinnin sekä neuvonnan ja ohjauksen keinoin.
Vihta-hankkeesta voit lukea lisää Laurean verkkosivuilta. Tutustu myös opiskelijoiden tekemään julkaisuun.