Siirry sisältöön

Opiskelijoiden kokemukset selviytymisestä pandemia-aikana painottavat hyviä itsensä johtamisen kykyjä - osallistu opintojaksoon!

Kehitä itsensä johtamisen taitoja ja opiskele itsenäisesti. Kahden pisteen opintojaksolla voit opiskella omaan tahtiin.

Pandemia-aika on asettanut opiskelijoiden hyvinvoinnille haasteita. Opiskelijoiden arki muuttui hetkessä maaliskuussa 2020, kun Covid 19 –pandemia levisi Suomeen. Opiskelijoiden hyvinvoinnin tueksi Laurea-ammattikorkeakoulussa alkoi tammikuussa 2021 reilun vuoden kestävä OKM:n rahoittama OMA OTE –hanke. Hankkeessa tavoitteena oli vahvistaa opiskelijan hyvinvointitoimijuutta ja itseohjautuvuutta sekä opiskelijoiden ohjausta eri menetelmillä ja kohtaamisilla. 

Laurean opiskelijoilta on kerätty monipuolisesti erilaista tietoa opiskeluhyvinvoinnista ja sen tukemisen mahdollisuuksista sekä Laurean että opiskelijakunta Laureamkon toimesta. OMA OTE –hankkeessa toteutettiin laadullinen kysely  Laurean opiskelijoille. Kysely toteutettiin 3. – 31.5.2021. Aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella. Tavoitteena oli ymmärtää opiskelijoiden kokemaa tilannetta laajemmin ja syvemmin.  

Kyselyn tuloksista on kirjoitettu kaksi artikkelia. Ensimmäisessä artikkelissa ”Miten selvisin opiskelijana pandemia-ajasta – rakensinko toimintamalleja vai jäinkö yksin?” käydään läpi opiskelijoiden kuvaamia voimavaroja vahvistavia ja selviytymistä kuormittavia tekijöitä. Vaikka opiskelijat olivat kohdanneet haasteita, he löysivät myös selviytymiskeinoja. Voimavaransa vahvemmiksi kokeneet kuvasivat rakentamiaan toimintamalleja. Heikentäviä tekijöitä olivat kokemus yksin jäämisestä ja avun pyytämisen vaikeus. Avun pyytäminen opiskelijakollegalta näyttäytyy luontevampana kuin muilta pyydetty apu. 

Toisessa artikkelissa ”Kokemus toivosta auttaa selviytymään” käsitellään tuloksia liittyen toivoon ja koettuun pystyvyyden tunteeseen. Opiskelijan pystyvyyden tunteella on vaikutus opintomenestykseen ja uskoon omiin kykyihin. Keskeisimmät toivoa ja pystyvyyden tunnetta vahvistavat tekijät liittyivät positiiviseen asenteeseen, itsensä johtamisen taitoon sekä sosiaalisiin suhteisiin. Nämä tekijät vaikuttivat olevan yhteydessä toisiinsa. Hyvät itsensä johtamisen taidot mahdollistivat onnistuneen etenemisen opinnoissa. Opiskelijat, joilla itsensä johtamisen taito oli heikompi, kokivat useita haasteita korona-aikaan, varsinkin itsenäisessä etäopiskelussa. Kyselyssä vahvistui ymmärrys erilaisista oppijoista ja erilaisten opetus- ja ohjausmenetelmien tarpeista. 

Kyselyiden tuloksia hyödynnetään Laureassa ohjauksen kehittämisessä. Opiskelijoille  on tarkoitus laatia opinnäytetyönä kohdennetuja lyhyitä informatiivisia animaatioista tai videoista, jotka kuvaavat opiskelijoiden todellisia selviytymistarinoita. Näiden tarinoiden kautta pyritään auttamaan opiskelijoita huomaamaan erilaisia selviytymiskeinoja yleisimpiin haasteisiin. 

Itsensä johtamisen taitojen kehittämiseksi olemme tarjonneet opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa kahden opintopisteen opintojakson itsenäisesti omaan tahtiin.  Nyt opintojakso Itsensä johtamisen työkalut on tarjolla myös muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijoille CampusOnline-opintotarjonnassa sekä kaikille kiinnostuneille Laurean Avoimen AMKin kautta. 

Opintojakson on kehittänyt DigiPoint-hanke, ja sen englanninkielinen käännös on tuotettu OMA OTE-hankkeessa

Tutustu hankkeeseen tästä.

logoja.png

 

Lisätietoja: