Siirry sisältöön

Microsoft Technology Center ja opiskelijat luovat yhdessä parempaa palvelukokemusta

Laurean ja Leuven UCLL:n opiskelijat tuottivat Microsoft Technology Centerille uudenlaisia ideoita palvelujen kehittämiseksi Service Design -opintojaksolla.

Syksyn aikana Laurean ja Belgialaisen Leuven UCLL Banaba täydennyskoulutuksen opiskelijoille tarjoutui ainutlaatuinen mahdollisuus tehdä yhteistyötä teknologiajätti Microsoftin kanssa Service Design-opintojakson merkeissä. Tehtävänä oli kehittää ratkaisuja, joiden avulla inspiroida Brysselissä toimivan Microsoft Technology Centerin (MTC) asiakkaita digitaalisten työvälineiden käyttöönottoon. 

— Haluamme olla asiakkaidemme kumppanina heidän digitaalisen matkansa aloittamisessa, kertovat MTC:n teknologiajohtaja Myriam Broeders ja koordinaattori Claudia Ianovici.

— Tavallisesti MTC:llä isännöimme asiakkaita omissa tiloissamme, joissa meillä on puitteet tarjota asiakkaalle inspiroiva elämys Microsoftin palveluiden parissa. Pandemian takia olemme kuitenkin joutuneet kehittämään uudenlaisia ratkaisuja. Pyysimme opiskelijoita pureutumaan siihen, miten voisimme tarjota tämän kokemuksen asiakkaillemme virtuaalisesti, ja samalla sitouttaa heitä palvelujemme käyttäjiksi, jatkaa Broeders.

Innovatiivisia ratkaisuja monialaisen tiimin voimin

Opiskelijat perehtyivät tehtäviin monialaisissa tiimeissä kehitellen ratkaisuja MTC:n kohtaamiin haasteisiin. Ideoita palloteltiin myös yhdessä toimeksiantajan kanssa. Palautteen perusteella valittiin kehityskelpoisimmat ideat, jotka tiimit esittelivät MTC:lle.

Opintojaksolle osallistuneet opiskelijat Ilmari Salminen sekä Gabrielle Dutton kertovat, että Microsoftilla otettiin heidät hyvin vastaan.

— Arvostan sitä luottamusta, jota meille MTC:llä osoitettiin. He tekivät kovasti työtä sen eteen, että meillä olisi käytössämme kaikki mahdollinen materiaali, kertoo Laureassa liiketaloutta opiskeleva Ilmari.

— Käytännönprojektissa pääsi kunnolla hyödyntämään palvelumuotoilua. Lisäksi opimme paljon tiimityöskentelystä ja johtajuustaidoista. Näistä on varmasti hyötyä työelämässä, kommentoi UCLL:ssä opiskeleva Gabrielle.

Esityksissä esille nousi teemoja liittyen virtuaalisen kahvitauon viettämiseen, asiakkaan sitouttamiseen palveluun pelillistämisen keinoin, erilaiset kotiinkuljetettuihin MTC-tuotepaketteihin, asiakkaan tyytyväisyyden mittaamiseen, sekä VR-lasien ja erilaisten virtuaalisten kokoustilojen käyttöön liittyen.

Broeders ja Ianovici ovat tyytyväisiä opiskelijoiden tuottamiin ratkaisuihin:

— Opiskelijat ymmärsivät hyvin palvelutarpeemme. Ratkaisut olivat innovatiivisia ja niitä hyödyntämällä voimme tarjota asiakkaillemme entistä parempia kokemuksia, sekä erottua palveluntarjoajana. Tämä oli oppimiskokemus myös meille, he hymyilevät.

Kansainvälistä yhteistyötä yli aikavyöhykkeiden

Ilmari ja Gabrielle kertovat, että välimatkasta huolimatta kurssilla syntyi vahva yhteishenki:

— Oli hienoa työskennellä kansainvälisessä tiimissä. Palvelumuotoilun periaatteiden lisäksi opimme paljon myös toisesta kulttuurista, he toteavat.

Myös lehtoreiden Päivi Williamsin ja Kati Tawastin mukaan opiskelijat onnistuivat pandemiatilanteesta huolimatta tekemään kansainvälistä yhteistyötä palvelujen yhteiskehittämisen ja konseptisuunnittelun parissa.

— Näille opiskelijoille on kertynyt osaamista digitaalisista työkaluista, kuten Miro, Teams ja Zoom, joiden avulla he ovat kommunikoineet yli aikavyöhykkeiden, Tawast kertoo.

Laurean ohjaajat ovat huolehtineet Banaba täydennyskoulutusohjelman palvelumuotoiluopetuksesta ja toteutuksesta jo kahtena peräkkäisenä vuotena.  Tawastin mukaan yhteinen Service Design -opintojakso on kuitenkin ollut ovenavaus täysin uudenlaiselle yhteistyölle Laurean ja Leuven UCLL:n välillä:

— Tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä. Olemme jo pallotelleet uusia, mahdollisia yhteistyömuotoja Leuven UCLL:n ohjaajien Christel Lammensin ja Tine Osaerin kanssa.

Lisätietoja: