Market Entry –opintojaksolla suunniteltiin terveystuotteita kansainvälisille markkinoille
Liiketalouden opiskelijat yhdessä vaihto-opiskelijoiden kanssa ovat syksyn aikana tehneet suunnitelmia markkinoiden valloittamiseksi monikansallisissa tiimeissä.
Market Entry –opintojaksolla opiskelijatiimit ovat saaneet tutkittavakseen sekä kehittyvän että kehittyneen valtion. Tiimien tavoitteena on ollut ideoida molemmille markkinoille sopiva terveystuote ja suunnitella, miten tuote saadaan markkinoille. Keskiviikkona 28.11. opintojakso huipentui messutyyliseen tilaisuuteen Tikkurilan kampuksella, jossa kukin tiimi esitteli tuotteensa, maansa ja strategiansa Laurean kehittämispäällikkö Johanna Lahdelle sekä viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Teemu Ylikoskelle. Johanna ja Teemu kyselivät tiimeiltä lisäkysymyksiä ja valitsivat oman suosikkituotteensa. Ohjaajina opintojaksolla toimivat liiketalouden lehtorit Tiina Leppäniemi ja Jukka Rautio.
Raadin suosikki tarjoaa tuoreen idean terveysongelmien ratkaisemiseksi
Raati arvosteli voittajaksi tiimin, jonka tavoitteena on tarjota tuoreita, paikallisia ja terveellisiä raaka-aineita sekä reseptejä asiakkaille eri kokoisissa ruokakoreissa. Tiimin kohdemaiksi valikoituivat Australia ja Uruguay ja tarkastellussa olivat erityisesti maiden suurimmat kaupungit Sydney ja Montevideo. Voittajatiimin jäsenet ovat Rosa-Emilia Hänninen ja Mikke Kortemäki Suomesta, Alban Petitjean Ranskasta ja Laura Guinea Espanjasta.
- Tavoitteenamme on vähentää ylipainoisuutta ja kiinnittää huomiota annoskokoihin ja ruoan valmistukseen terveellisesti. Toinen asia, mihin haluamme tuotteellamme keskittyä, on ruokajätteen vähentäminen. Ruokakorin tuotteet punnitaan ennakkoon ja raaka-aineet tulevat paikallisilta maanviljelijöiltä. Ruokakorin tuotteet voivat olla ”väärän” muotoisia tai muuten tavalliseen myyntiin kelpaamattomia, joka osaltaan vähentää myös ruokajätettä, Rosa-Emilia kertoo.
Raati perusteli voittajan valintaa sillä, että tiimillä oli tuore idea, joka lähestyy yleistä ja laajaa terveysongelmaa uudenlaisesta näkökulmasta. Tiimi oli myös ratkaissut ne ongelmat, joita muilla yrityksillä on ollut samantapaisten tuotteiden kanssa.
Parasta opintojaksolla on tiimin mukaan ollut kohdemaihin ja kuluttajien ajatusmaailmaan tutustuminen.
Haastavinta projektissa on puolestaan ollut taloudellisen puolen pohtiminen. Tiimi uskoi voittoonsa, sillä heillä on sopiva tuote molempiin kohdemaihin ja ratkaisu kahteen eri ongelmaan: ympäristön kuormittumiseen ja ihmisten terveysongelmiin.
- Meidän tuotteemme on myös valmis, ja pystyisimme lanseeraamaan ruokakorit markkinoille tällaisenaan, Mikke kertoo.
Opiskelijoiden äänestyksen voittanut tiimi kehitti tuotteen, joka tarjoaa asiakkaille reaaliaikaista tietoa heidän terveydestään
Myös opiskelijat valitsivat äänestyksellä oman suosikkinsa tiimien terveystuotteista. Opiskelijat äänestivät voittajaksi BioBase –tuotteen kehittäneen tiimin, johon kuuluivat opiskelijat Minjung Kim Etelä-Koreasta, Alexandra Dragan Romaniasta, Til Voigt Saksasta sekä Vili Manninen Suomesta. He kehittelivät tuotteensa Indonesian ja Norjan markkinoille.
- Teimme tutkimusta markkinoista ja tunnistimme molemmissa maissa saman ongelman, että lääkäreillä ei ole aikaa hoitaa kaikkia sairauksia, koska heidän aika menee sairauksien tunnistamiseen. Tuotteemme tavoitteena on säästää sekä aikaa että ihmisten henkiä, Til kertoo.
- Parasta opintojaksolla on ollut se, että olemme oppineet paljon uutta, päässeet työskentelemään yhdessä ja onnistuneet luomaan onnistuneen lopputuloksen, Alexandra iloitsee.
Tarjoa työpaikka opiskelijalle
Etsitkö harjoittelijaa tai työntekijää?
Löydä kauttamme osaava ja motivoitunut opiskelija harjoittelijaksi tai pidempään työsuhteeseen. Ilmoita avoimesta harjoittelu- tai työpaikasta!
Ilmoita avoimesta harjoittelu- tai työpaikasta