3AMK-työseminaarissa pohdittiin tekoälyn roolia korkeakouluyhteistyössä

Syksyn 3AMK-työseminaari kokosi yhteen Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian henkilöstön ja opiskelijakuntien edustajia.

Syksyn 3AMK-työseminaari järjestettiin maanantaina 19. marraskuuta ja se kokosi yhteen Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian henkilöstön ja opiskelijakuntien edustajia. Yhteensä seminaarissa oli lähes 60 osallistujaa.

Tilaisuuden aluksi Haaga-Helian rehtori Teemu Kokko kävi läpi korkeakoulukentän ajankohtaisia asioita ja kertoi hyvin sujuneista opetus- ja kulttuuriministeriön kurkistusneuvotteluista, joissa myös 3AMK nousi vahvasti esille. Erityisesti tekoäly herätti ministeriössä positiivista huomiota.

Työseminaarin teemana tekoäly

Tekoäly valikoitui luontevasti työseminaarin teemaksi, sillä se on startup-yritys Headain kanssa tehtävän yhteistyön ansiosta ollut näkyvästi esillä 3AMK-työskentelyssä kuluvana vuonna.

Työseminaarin tarkoituksena oli pohtia 3AMK-toimijoiden voimin, miten tekoälyä voitaisiin jatkossa hyödyntää kolmen ammattikorkeakoulun yhteistyössä.

Headain tekoäly rakentaa osaamiskarttoja, joissa yhdistyvät 3AMK:n koulutustarjonta ja avoin työpaikkadata. Valtavan datamäärän avulla tekoäly ennustaa, millaista osaamista yksilö voi tarvita tulevaisuuden työelämässä ja miten koulutusta tulee kehittää vastaamaan tätä tarvetta.

Tekoäly hyödyttää opiskelijaohjausta

Headain perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Harri Ketamo ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Anu Passi-Rauste esittelivät tekoälyä ja sen Microcompetencies-käyttöliittymää, jossa työseminaarin osallistujat pääsivät testaamaan, miten oma osaaminen vastaa työelämän kysyntään ja miltä omanlainen osaamiskartta näyttäisi.

Tekoälyn käyttöliittymään tutustumisen jälkeen siirryttiin ryhmätyöskentelyyn, jonka tarkoituksena oli pohtia, mitä kysymyksiä Headain tekoäly herättää 3AMK-yhteistyön näkökulmasta.

Ryhmätyöskentelyssä nousi esiin erityisesti opiskelijanäkökulma.

– Paljon tuli näkökulmia opiskelijoiden osaamisen kehittämisestä ja opiskelijan ohjauksen parantamisesta, sanoo 3AMK:n prosessijohtaja Anu Moisio.

Hän mainitsee, että opiskelijoiden ohjauksen lisäksi Headain tekoälyä voidaan hyödyntää myös esim. opetussuunnitelmien kehitystyössä ja liittouman osaamisen johtamisessa.

Lue lisää 3AMK-yhteistyöstä.