Uudenlaisia palvelukonsepteja Espoolle

Espoon kaupungin toimeksiannossa kohderyhmänä kiinalaiset matkailijat ja Suomessa asuvat kiinalaiset.

Opiskelijat Huei-Wen Jang , Linh Le ja Philipp Prechler.

​Kiinalaisten matkailijoiden ja asukkaiden määrä Suomessa kasvaa nopeasti, ja he ovat siksi entistä merkittävämpiä palvelujen käyttäjiä. Myös Espoon kaupunki on havainnut uudenlaisten kohderyhmien palvelutarpeet. Siten oli luontevaa, että kaupungin kansainvälisten asioiden johtaja antoi Service Innovation -opintojaksolle tehtäväksi kehittää uudenlaisia palveluja kiinalaisille kohderyhmille.

Service Innovations -opintojaksolle osallistui kaikkiaan 36 englanninkielisten tradenomiohjelmien opiskelijaa sekä vaihto-opiskelijoita. Opintojakso huipentui maanantaina 11. joulukuuta WeeGee-talossa Espoon Tapiolassa, missä yhteensä kuusi opiskelijatiimiä esitteli omia palvelukonseptejaan.

Monipuolisia ja uudenlaisia palveluja

Kehittäessään palvelukonseptejaan opiskelijatiimit olivat haastatelleet kiinalaisia matkailijoita, Suomessa asuvia kiinalaisia sekä tavanneet kansainvälisten asioiden asiantuntijoita niin Espoon kaupungilta kuin Espoon matkailusta vastaavasta Visit Espoostakin. Liike- ja vapaa-ajan matkailijoiden lisäksi opiskelijat perehtyivät myös Suomessa asuvien kiinalaisten tarpeisiin.

Maanantain päätöstilaisuudessa esitellyissä palvelukonsepteissa kohderyhmien tarpeita olikin lähestytty monelta eri kantilta. Ideoiden joukossa oli muun muassa kiinalaiset bisnesmatkailijat ja suomalaiset startup-yritykset yhdistävä sovellus, Kiinan historian ja kulttuurin opiskeluun tarkoitettu pakohuonepelikonsepti koululaisille sekä Suomessa asuvan kiinalaisyhteisön verkostoitumistapahtuma.

- Saimme toimeksiannossa vapaat kädet, mikä oli tietysti haastavaa. Pienen hämmennyksen jälkeen opiskelijat lähtivät kuitenkin nopeasti selvittämään kiinalaisten tarpeita ja toiveita, kertoo opintojakson lehtori Tarja Chydenius.
- Toimeksianto tarjosi realistisen kuvan työelämän tarpeista ja hyvän käsityksen Iteroivan ja asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyistä. Kaikki opiskelijat suoriutuivat haastavasta tehtävästä hyvin.

Haastatteluista arvokasta palautetta ideasta

Service Innovations -opintojaksolla osallistuneet vaihto-opiskelijat Huei-Wen Jang Taiwanista ja Philipp Prechler Saksasta sekä englanninkielisessä tietojenkäsittelyn koulutuksessa Laureassa opiskeleva vietnamilainen Linh Le olivat innoissaan projektista:

- Tämän tyyppinen opiskelu on hyvin erilaista verrattuna siihen, mihin olen omassa korkeakoulussani tottunut, kuvailee Philipp Prechler.

- Tällä opintojaksolla pääsimme oppimaan juuri sitä, miten uusia palveluja kehitetään oikeassa elämässä, Huei-Wen Jang Jang jatkaa.

Palvelukonseptien kehittämisessä hyödynnettiin opintojaksolla Google Design Sprint -menetelmää. Opiskelijat pitivätkin erittäin tärkeänä asiantuntijoiden tapaamisissa saatua palautetta sekä potentiaalisten asiakkaiden haastatteluja.

- Tämän opintojakson tärkeimpiä oppeja oli minusta juuri tähän menetelmään tutustuminen. Varsinkin haastattelut olivat tärkeitä ja haastatteluissa saadun palautteen perusteella mekin rajasimme projektin aikana kohderyhmäämme kiinalaisista turisteista erityisesti liikematkailijoihin, opiskelijatiimin jäsenet kuvailevat
- Toinen tärkeä asia, jonka tämä projekti opetti, oli kehämäisessä syklissä etenevä työskentely; haastatteluista syntyy idea, jota kehitellään, ja jonka kanssa palataan uudestaan haastattelemaan asiakkaita. Koko prosessin ajan on kyettävä arvioimaan ja edelleen kehittämään omaa ideaa.

Lisätietoja:

Englanninkieliset koulutukset

Hae koulutukseen

Englanninkielinen tutkinto on hyvä valtti kansainvälistyvillä työmarkkinoilla. Tutustu tutkintotarjontaamme ja hae rohkeasti!

Lue lisää englanninkielisistä tutkintokoulutuksista