Siirry sisältöön

YAMK-opinnäytetyö: Ekososiaalisen sivistyksen edistäminen tarinankerronnan keinoin yleisessä kirjastossa

YAMK-opiskelija Ragna Kanerva perehtyi opinnäytetyössään ekososiaaliseen sivistyskäsitykseen ja tutki sen edistämistä tarinankerronnan keinoin yleisen kirjaston toimintaympäristössä.

Ihmisten aiheuttamat ekologiset haasteet, kuten nopeasti kiihtyvä ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden heikentyminen ovat saaneet monet kyseenalaistamaan nykyisen maailmanjärjestyksen perustana olevan uskon jatkuvaan talouskasvuun ja edistyksen ihanteeseen. Maailmankuva, joka korostaa talouden ensisijaisuutta näkyy jo varhain, kun lapsista aletaan kasvattamaan tulevaisuuden kulutuskansalaisia ja talouden rattaiden käynnissä pitäjiä. On nähty, että yltiöpäinen kulutus ja jatkuva vaurauden tavoittelu on ajanut maapallon kestokykynsä rajoille. Länsimainen sivistyskäsitys vaikuttaa kyvyttömältä niiden ekologisten uhkien edessä, joita se kohtaa nyt ja tulevaisuudessa. Herää kysymys: onko sivistyskäsityksemme uudelleen määrittely avain kohti ekologisia katastrofeja matkaavan maailman kääntämiseen kohti kestävämpää huomista?

Minkälaista sivistystä maailma tarvitsee suunnan muuttamiseen?

YAMK-opiskelija Ragna Kanerva perehtyi opinnäytetyössään ekososiaaliseen sivistyskäsitykseen ja tutki sen edistämistä tarinankerronnan keinoin yleisen kirjaston toimintaympäristössä. Opinnäytetyö laajensi ympäristö- ja vastuullisuusajattelua, joihin suomalaisissa kirjastoissa on herätty, kattavampaan ja syvemmälle menevään ekososiaaliseen sivistykseen ja loi uuden näkökulman aiheeseen yhdistämällä siihen tarinankerronnan työkalut. Kirjastot ovat sivistystyön ytimessä ja merkittäviä yhteiskunnallisia kulttuuritoimijoita ja palveluntarjoajia, joilla on laaja ja monipuolinen asiakaskunta ja mahdollisuus tavoittaa monia, myös aikuisia.

Tarinankerrontaa on ollut lähes yhtä kauan kuin ihminen on elänyt maapallolla. Tarinankerronta on kautta aikojen ollut keino olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa, selittää asioita, samaistua, oppia ja ymmärtää erilaisuutta. Tarinoiden avulla voidaan välittää tietoa, käsitellä tunteita, pohdiskella moraalisia kysymyksiä ja vaikuttaa ihmisiin. Tarinankerronta, visuaalinen tarinankerronta ja moniaistisen tarinankerronnan hyödyntäminen ovat palvelumuotoilun keinoja luoda vaikuttavia palvelukokemuksia.

Opinnäytetyössä järjestettiin lukioikäisille elämänkatsomustiedon opiskelijoille tarinankerrontatyöpaja, jossa tehtiin ekososiaalista sivistystä edistävään tarinankerrontaan tähtääviä harjoituksia työpajaa varten luotua MindMap-tarinankerrontakehystä hyödyntäen sekä avoin tarina- menetelmän avulla. Lopuksi opinnäytetyön pohjalta syntyi yleisille kirjastoille suunnattu opas ekososiaalisen sivistyksen edistämiseen tarinankerronnan keinoin, jonka avulla kirjastot voivat rakentaa omaa tarinaidentiteettiään ja tuoda erilaisia tarinallisia elementtejä toimintaympäristöihinsä.

Opinnäytetyön tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että tarinankerronta on toimiva keino ekososiaalisen sivistyksen edistämiseen kirjaston toimintaympäristössä ja tarinankerrontaa voidaan tehostaa visuaalisilla ja moniaistisuutta hyödyntävillä keinoilla erityisesti kirjaston fyysisessä toimintaympäristössä. Kirjastolla vaikuttaa olevan hyvät edellytykset kyseiseen työhön, mutta lisätutkimusta tarvitaan sekä sen vaikuttavuuden arvioimiseksi että digitaalisen ympäristön keinovalikoiman kartoittamiseksi.

Tutustu Ragna Kanervan opinnäytetyöhön Ekososiaalisen sivistyksen edistäminen tarinankerronnan keinoin yleisessä kirjastossa Theseus-palvelussa.

Lisätietoa aiheesta:

Ragna Kanerva
Tradenomi, Kestävän kasvun ja yhteiskuntavastuun johtaminen
(YAMK)
ragnan@hotmail.com