YAMK-opinnäytetyö: Arkiruokaa ahdistumatta? Asiakaskeskeisen palvelukonseptin kehittäminen K-ryhmälle

Arkiruoka herättää ihmisissä monenlaisia tunteita intohimosta tylsyyteen ja ahdistukseen. Arkiruoka-ahdistusta aiheuttavat arkeen latautuvat erilaiset paineet ja toiveet. Ruoan tulisi olla ympäristöystävällistä, kotimaista ja monipuolista. Arjessa ei kuitenkaan aina ole mahdollisuutta valmistaa ruokaa, joka täyttäisi nämä kriteerit. Ruuhkavuosia elävät perheelliset tarvitsisivat eniten apua arkiruokahaasteisiinsa. Apu ideointiin ja suunnitteluun voisi olla hyödyksi laajallekin asiakasjoukolle. Haasteellisinta valmistuksessa on raa’an kalan ja lihan käsittely. Asiakkaat ideoivat työpajassa ratkaisuja tunnistettujen arkiruokahaasteiden pohjalta. Tässä opinnäytetyössä ratkaisuna arkiruokahaasteisiin syntyi digitaalisen arkiruokasovelluksen konsepti.

Arkiruokaan liittyviä tunteita ja ajatuksia selvitettiin yhteistyössä K-ryhmän kanssa. Asiakkaat toivovat arkiruoan olevan monipuolista ja vaihtelevaa, mutta arjen kiireessä he valitsevat helposti tutut ja turvalliset ruoat. Ahdistus syntyy, jos suunnittelun puute johtaa liian yksipuolisiin valintoihin. Arkiruoan yksitoikkoisuus alkaa kyllästyttää ja pitkittyessään jopa ahdistaa.

Arkiruoka herättää kuitenkin myös paljon positiivisia tunteita ja toisille se on myös harrastus tai jopa intohimo. Toisaalta arkiruoka voi myös olla tavallinen arkiaskare, josta ihmiset vain selviytyvät erilaisin keinoin. Asiakkaissa tunnistettiin edellä kuvatusti kolme erilaista profiilia: arkiruokaharrastajat, arkiruoka-ahdistujat ja arkiruokaselviytyjät. Nämä ryhmät eroavat toisistaan erityisesti sen suhteen, miten tärkeänä he pitävät, että arkiruoka on kotona valmistettua ja kuinka haasteellisena he arkiruoan kokevat. Haasteellisin tilanne on arkiruoka-ahdistujille, joille arkiruoka on sekä tärkeää että haasteellista.

Ruoanlaittoon varataan arkena keskimäärin 15-30 minuuttia. Tärkeimpiä arkiruokaan liitettäviä ominaisuuksia ovat edullisuus, nopeus ja kotimaisuus. Arkiruokaunelmiin liitettäviä ominaisuuksia ovat monipuolisuus, terveellisyys, uutuus ja yllätys. Arkiruokaunelmia ovat niin maistuvat kasvisruoat, kalaruoat, kasvislisukkeet kuin pihvikin. Makumaailmoista aasialainen ruoka herättää kiinnostusta ja uteliaisuutta. Nykyisellään viikoittaisessa ruoanlaitossa käytetään raaka-aineena yleisimmin jauhelihaa, sekä tuoreita kasviksia.

Kehittämistehtävän tarkoituksena oli asiakkaiden maailman ymmärtämisen lisäksi löytää ratkaisuja tunnistettuihin haasteisiin. Yhteistyössä Mothers in Business -verkoston kanssa ideoitiin konsepteja, joilla arkiruokaa voitaisiin helpottaa. Työn lopputuloksena kuvataan digitaalinen arkiruokasovellus, joka helpottaa ruoan ideointia ja hankkimista. Sovellus muodostaa asiakkaan tavoitteiden ja toiveiden mukaisia ruokaehdotuksia, tarjoaa reseptit ja vie raaka-aineet ostoslistaan tai toimittaa ne verkkokaupan kautta suoraan kotiovelle. Digitaalisten palveluiden tarjoamat mahdollisuudet välittyivät selkeästi ruuhkavuosia elävien pienten lasten vanhempien ratkaisuissa. Moni kaupan alan toimija ratkoo varmasti parhaillaan tätä samaa kysymystä: miten asiakaskokemus rakentuu digitaalisen maailman ja kivijalkaliikkeen vuorovaikutuksessa? Miten nämä yhdessä mahdollistavat parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen? Arkiruokahaasteet seuraavat meitä päivästä toiseen ja ongelman ratkaisusta hyötyvät varmasti sekä asiakas että palveluntarjoaja.

Tutustu opinnäytetyöhön.

Lisätietoja:
Miia Leppänen
opinnäytetyön tekijä
Palvelumuotoilu (YAMK)
Puh. +358505562783
miia.leppanen@welho.com

"