YAMK-opinnäyte: Arvoa muodostavien palveluiden kehittäminen – tapaustutkimus: Vanhankylänniemi
Satu Ahonen tutkii opinnäytetyössään palveluiden kehittämistä arvon muodostamisen näkökulmasta.
Miten arvon muodostumista voidaan tukea kulttuuri ja vapaa-ajan palvelualueen kehittämisessä? Miten luodaan arvoa muodostavia palveluita? YAMK-opiskelija Satu Ahosen opinnäytetyön kehittämiskohteena ja ympäristönä toimii Järvenpäässä sijaitseva Vanhankylänniemi, joka on luonnon, vapaa-ajan ja kulttuurin täyttämä alue. Lisäksi työssä pohditaan liikkumista ekologisemmilla liikkumisratkaisuilla kuin yksityisautoilu.
Asiakkaiden prosesseihin osallistumalla voidaan muodostaa arvoa
Eri tutkimuksellisten kehittämismenetelmien avulla saatujen tulosten perusteella saatiin ymmärrystä, miten asiakkaat kokevat alueen ja millaisia palveluita he toivoivat siellä olevan. Tulokset toivat Järvenpään kaupun-gille uusia ideoita ja ajatuksia kehittämistyössään. Tuloksissa ei nähty trendi-ilmiöitä, vaan ne kestävät aikaa. Kun kehitetään ekologisia liikkumispalveluita, on niiden kehittäminen rinnakkain yksityisautoilun vähentämisen kanssa oleellista ja tärkeää. Tämä mahdollistaa myös jatkossa palveluiden kuluttamisen sekä palveluiden saa-vutettavuuden liikkumisen osalta.
Työssä tutkittiin arvon muodostumista ja arvonluonnin mahdollistavia palveluita, ja havaittiin että arvo on hyvin yksilöllinen käsite. Se mikä luo arvoa toiselle, ei välttämättä luo arvoa toiselle. Arvon muodostuksessa on tärkeää osallistua asiakkaan prosesseihin, ymmärtääkseen asiakkaan arvon muodostumisen kriteerejä. Ymmär-tämällä syvällisesti asiakkaan kokemuksia, tarpeita, tunteita ja toiveita, voidaan ymmärtää arvon muodostu-mista. Vanhankylänniemen kehittämisessä osallistettiin asiakkaita kehittämistyöhön aktiivisesti. Tämän kautta pyrittiin ymmärtämään asiakastarpeita ja tukea arvon muodostumista. Kun kehitetään palveluita ja toimintoja, olisi niihin hyvä ottaa mukaan asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden kuuntelu. Asiakaslähtöisyys ja arvoajattelu voi-vat tuoda merkittävää kilpailuetua palveluliiketoiminnassa.
Monipuolisten menetelmien hyödyntäminen
Arvon muodostumista ja arvonluonnin mahdollistavien palveluiden kehittämisessä on hyvä hyödyntää monipuo-lisesti eri tutkimuksellisia kehittämismenetelmiä sekä erilaisia osallistavia työskentelyn muotoja. Työssä kyse-lyn, haastatteluiden ja yhteiskehittämisen työpajan avulla saatiin tarkasteltua alueen haasteita sekä onnistu-misia. Lisäksi arvonluonnin mahdollistavien palveluiden kehittämisen kannalta kyselyllä saatiin hahmotettua asiakkaiden toiveita ja ideoita alueen kehittämistyössä. Arvo on hyvin yksilöllinen kokemus ja perustuu asiak-kaan omiin kokemuksiin, ajatuksiin, tunteisiin ja tarpeisiin. Sen on oltava oikeanlaista, kannattavaa ja toivot-tavaa, jotta se luo arvoa asiakkaalle. Arvoa on hyvä pohtia, kun halutaan palveluista käytettäviä, kiinnostavia ja kannattavia. Työssä hyödynnettiin palvelumuotoilua, joka soveltuu hyvin erilaisten palveluiden kehittämi-seen.
Tutustu Theseus-palvelussa opinnäytetyöhön Arvoa muodostavien palveluiden kehittäminen: tapaustutkimus: Vanhankylänniemi.
Lisätietoja
Satu Ahonen
Palvelumuotoilu, Matkailu- ja ravitsemisalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK)
+358 40 756 7704
satu-maria.ahonen@hotmail.com