YAMK-opinnäyte: Uudelle hiustenmuotoilun monitoimituotteelle selkeä tarve
Saara Kivilompolo tutki YAMK-opinnäytetyössään hiustenmuotoilutuotteiden valintaan vaikuttavia tekijöitä.
Hiustenmuotoilutuotteiden käyttö ja tuotteiden valintaan vaikuttavat tekijät -opinnäytetyössä kerättiin tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat kosmetiikan, erityisesti hiuskosmetiikan ja hiustenmuotoilutuotteiden valintoihin ja käyttöön sekä hiuskosmetiikan ja hiustenmuotoilun trendeihin. Työn pohjalta ilmeni tarve uudelle hiustenmuotoilun monitoimituotteelle. Työn asiantuntijahaastatteluissa haastateltiin parturi-kampaajia.
Tärkeimmät valintakriteerit ja käytetyimmät hiustenmuotoilutuotteet
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kuluttajalle tärkeimmät valintakriteerit hiustenmuotoilutuotteiden valinnassa ovat tuotteen laatu, tuotteen helppo saatavuus ja tuotteen hinta. Tulosten perusteella selvisi, että käytetyimmät hiustenmuotoilutuotteet ovat hiuslakka ja kuivashampoo. Varsinkin nuoret kuluttajat, 25 vuotta ja nuoremmat, käyttivät huomattavasti enemmän kuivashampoota. Asiantuntijoiden mukaan kuivashampoon käyttöä voidaan perustella muun muassa sillä, että hiusten kasvatusprojekteja on aloitettu, pitkiä hiusmalleja suositaan ja kuivashampoo pidentää hiusten vesipesujen väliä, joten tuotteen käytöllä voidaan säästää ja ylläpitää hiusväriä.
Hiustenmuotoilun monitoimituote
Hiustenmuotoilun monitoimituotteelle, kuivashampoon ja hiuslakan yhdistelmätuotteelle on selkeä tarve. Asiantuntijoiden mukaan hiuskosmetiikan kuluttajat eivät halua panostaa useisiin hiustenmuotoilutuotteisiin, vaan kuluttajat etsivät yhtä monitoimituotetta, jolla on useita käyttömahdollisuuksia, ja jota on helppo ja nopea käyttää. Hiuslakka ja kuivashampoo ovat hiustenmuotoilussa erittäin suosittuja muotoilutuotteita, koska ne antavat hiuksiin ja kampauksiin tuuheutta ja pitoa sekä helpottavat hiustenkäsittelyä. Monitoimituote vähentäisi muotoilutuotteiden määrää, sillä olisi taloudellisia etuja ja tuote vähentäisi ympäristön kuormitusta.
Työn hyödynnettävyys
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia voivat soveltaa ja hyödyntää alalla toimivat yritykset. Työn kehittämistuotos voisi toimia ideana ja liikkeelle panevana voimana hiuskosmetiikan tuotekehityksessä ja brändityössä. Kehittämistuotoksen lisähyöty voisi olla jo esimerkiksi markkinoilla oleviin tyvikohottajiin se, että monitoimituote olisi vedetön, tuotteella olisi kuivashampoon ominaisuudet sitoa hiuspohjan rasvaa ja talia sekä hiuslakan antama kiinnittävä vaikutus hiukseen.
Opinnäytetyöprosessi alkoi syksyllä 2021. Työ on tehty markkinoinnin ja kulutuksen näkökulmasta ja se oli toimeksianto. Opinnäytetyössä käytettiin yhdistelmämenetelmä triangulaatiota. Työn päämenetelmä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen menetelmä. Työn toisena menetelmänä käytettiin kvalitatiivista, laadullista menetelmää. Työ otti piirteitä konstruktiivisesta tutkimuksesta.
Lisätietoja:
Saara Kivilompolo
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, estenomi YAMK, Laurea-ammattikorkeakoulu
puh. +358 40 84 80 383