Siirry sisältöön

YAMK-opinnäyte: Sisäiset voimavarat työhyvinvoinnin tukena -MOOC vastaa työssäjaksamisen haasteisiin uudenlaisella tavalla

Laura Kyllönen kehitti opinnäytetyössään Sisäiset voimavarat työhyvinvoinnin tukena -MOOCia.

Sosiaali- ja terveysalalla on viime vuosina taisteltu työhyvinvoinnin haasteiden kanssa. Rakenteellisia muutoksia odotellessa omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin on kuitenkin mahdollista vaikuttaa löytämällä sisäisiä voimavaroja. Sisäiset voimavarat työhyvinvoinnin tukena -MOOC on itse opiskeltava verkkokurssi, joka tuo uudenlaisen, mielenkiintoisen näkökulman vastaamaan työhyvinvoinnin haasteisiin itsetuntemuksen kehittämisen, voimavarojen löytämisen ja niiden käyttöön valjastamisen kautta. Aihealueina MOOCissa ovat Arvot ja merkityksellinen elämä, Vahvuudet ja tunteet osana työhyvinvointia sekä Työhön vaikuttaminen ja työn kuormittavuuden hallinta. Alun perin MOOCin suunniteltiin tulevan käyttöön sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Kehittämistyön tuloksena syntynyt kurssi muotoutui kuitenkin sellaiseksi, että Laurea halusi mahdollisesti hyödyntää sitä myös osana omia opintojaksojaan ja avoimen ammattikorkeakoulun puolella. Pilotointivaiheessa MOOC sai positiivisen ja innostuneen vastaanoton. Palautteiden perusteella kurssi pysäyttää osallistujat tärkeiden aiheiden äärelle sekä vahvistaa sisäisiä voimavaroja. 

Sisäiset voimavarat työhyvinvoinnin tukena -MOOC toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä Laurea-ammattikorkeakoulussa Canvas-verkkoalustalle kolmen opiskelijan toimesta. Opinnäytetyönään Laurea-ammattikorkeakoulun Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla tutkinnon opiskelija Laura Kyllönen (sosionomi YAMK) on ollut rakentamassa ja kehittämässä Sisäiset voimavarat työhyvinvoinnin tukena -MOOCia näkökulmasta, jossa painotusalue on vahvuuksissa ja tunteissa työhyvinvoinnin tukena. Kyllönen rakensi MOOCiin Vahvuudet ja tunteet osana työhyvinvointia -moduulin, joka tarjoaa teoriatietoa myönteisten tunteiden ja vahvuuksien merkityksestä sekä tehtäviä itsetutkiskeluun ja omaan toimintaympäristöön vietäväksi. MOOCin aiheet valittiin voimavaraistavaa näkökulmaa silmällä pitäen ja jokainen tekijä valitsi itselleen aihealueen, jota omassa moduulissaan sekä raportissaan käsitteli. 

Hyvinvointia vahvuusajattelun ja myönteisten tunteiden kautta

Vahvuusajattelulla ja myönteisten tunteiden kerrannaisvaikutuksella on tutkitusti merkittävä rooli työhyvinvoinnin vah-vistajana niin yksilön kuin yhteisönkin kannalta. Vahvuudet ja tunteet osana työhyvinvointia -moduuli tarjoaa opiskelijoilleen miellyttävän, kevyen, mutta tärkeisiin aiheisiin pureutuvan kokonaisuuden. Moduulissa tehtävät painottuvat itsetutkiskeluun sekä omassa toimintaympäristössä tehtäviin kokeiluihin. Sisäisiä voimavaroja etsitään moduulissa omien vahvuuksien löytämisen, niihin liittyvien tehtävien sekä vahvuusajattelun taustalla olevan teoriatiedon kautta. Lisäksi perehdytään myönteisten tunteiden merkitykseen sisäisten voimavarojen vahvistajana. 

MOOCin pilotointivaiheeseen osallistui kahden eri vuosikurssin Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla -tutkinnon opiskelijoita sekä muutama ulkopuolinen sosiaali- ja terveysalan ammattilainen. Kurssi sai innostunutta ja positiivista palautetta pilotointivaiheen osallistujilta sekä opettajilta. Palautteiden perusteella kurssin voidaan todeta olevan onnistunut kokonaisuus, jonka aihealueet ovat merkityksellisiä niin alaa opiskeleville kuin alalla jo työskentelevillekin. 

Tutustu opinnäytetyöhön Sisäiset voimavarat työhyvinvoinnin tukena -MOOC, Vahvuudet ja tunteet työhyvinvoinnissa Theseus-palvelussa.

Lisätietoja:

Laura Kyllönen
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (sosionomi YAMK)
Puh. +358405580966, laura.j.kyllonen@gmail.com