YAMK-opinnäyte: Positiivinen pedagogiikka vaikutti myönteisesti niin opettajiin kuin opiskelijoihinkin Vantaan ammattiopisto Variassa
YAMK-opiskelija Salla Miettinen tutki opinnäytetyössään positiivista pedagogiikkaa hiusalan opettajien työssä. Opinnäytetyön tulosten perusteella opettajien käyttäessä positiivisen pedagogiikan menetelmiä heidän ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus ja koko opiskelijaryhmän ilmapiiri parani.
Positiivisella pedagogiikalla on myönteisiä vaikutuksia ammatillisen opettajan työskentelyyn, hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Varian hiusalan opettajat ovat kiinnostuneita oppimaan positiivisen pedagogiikan menetelmiä ja kokeilemaan niitä työssään. Opettajan aidolla kiinnostuksella, hyvän huomaamisella, opiskelijoiden vahvuuksien tunnistamisella ja kannustamisella on myönteinen vaikutus opiskelijoiden motivaatioon ja mielialaan. Tämä taas heijastuu opettajaan positiivisella tavalla.
Laurea-ammattikorkeakoulun Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen -koulutusohjelman YAMK-opiskelija, hiusalan ammatillinen opettaja Salla Miettinen tutki opinnäytetyössään, miten Vantaan ammattiopisto Varian hiusalan opettajat tuntevat positiivista pedagogiikkaa, mitä he haluaisivat oppia siitä lisää ja miten se vaikuttaa heidän työhönsä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä positiivisen pedagogiikan tunnettuutta ja kehittää opettajien positiivisen pedagogiikan osaamista niin hiusalan opettajien kuin koko Varian opettajien keskuudessa.
Myönteisten vaikutusten kehä
Opinnäytetyön tulosten perusteella opettajien käyttäessä positiivisen pedagogiikan menetelmiä heidän ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus ja koko opiskelijaryhmän ilmapiiri parani. Opettajat kokivat, että kun he ovat aidosti kiinnostuneita opiskelijoista ja heidän asioistaan, opiskelijat uskaltavat helpommin lähestyä opettajia ja keskusteluyhteys pysyy avoimempana. Tämä taas vaikuttaa suoraan opettajien mielialaan ja sitä kautta hyvinvointiin. Voidaan siis ajatella, että positiivinen pedagogiikka aiheuttaa myönteisten vaikutusten kehän, kun positiivinen pedagogiikka vaikuttaa opettajien hyvinvointiin, joka taas vaikuttaa positiivisen pedagogiikan toteutumiseen. Lisäksi tuloksissa tuli ilmi, että positiivisella pedagogiikalla on ollut myönteisiä vaikutuksia hiustiimin työskentelyyn ja opettajien väliseen vuorovaikutukseen.
Kehittämistyön tavoitteet ja tulokset
Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa menetelmiä ja työkaluja, jotka edistävät opettajien positiivisen pedagogiikan osaamista ja toteuttamista. Kehittämistyön tuloksena syntyi positiivisen pedagogiikan työpaja, joka pidettiin Varian hiusalan opettajille syyskuussa 2022. Työpajan lisäksi toteutettiin positiivisen pedagogiikan ”huoneentaulu”, joka laitettiin hiusalan opettajahuoneen oveen, josta se oli hyvin nähtävissä, kun opettajat lähtevät opetukseen tai tapaamaan opiskelijoita. Positiivisen pedagogiikan työpajalla ja huoneentaululla oli selkeitä myönteisiä vaikutuksia opettajien työskentelyyn. Positiivisen pedagogiikan työpajan mallia sekä ”huoneentaulua” pystyy hyödyntämään toisen asteen koulutuksessa alasta riippumatta. Kehittämistyöstä on ollut konkreettista hyötyä työelämäyhteistyöorganisaatiolle, sillä se on kehittänyt opettajien pedagogista osaamista ja sitä tullaan myös hyödyntämään Variassa tulevaisuudessa.
Tutustu Theseus-palvelussa opinnäytetyöhön Positiivisen pedagogiikan vaikutukset ammatillisen opettajan työhön: case: Vantaan ammattiopisto Varia.
Lisätietoja:
Salla Miettinen
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, Estenomi YAMK
Laurea-ammattikorkeakoulu
Puh. +358407791432