Siirry sisältöön

YAMK-opinnäyte: Parempaa työntekijäkokemusta hyvinvointipalveluiden muotoilulla

Julia Rauvolan opinnäytetyössä kehitettiin yrityksen sisäisten hyvinvointipalveluiden kokonaisuutta työntekijäkeskeisesti.

Kuvituskuva.

Laurean palvelu- ja liiketoimintamuotoilun YAMK-opiskelija Julia Rauvola kehitti opinnäytetyössään yrityksen sisäisten hyvinvointipalveluiden kokonaisuutta työntekijäkeskeisesti. Kehittämistyön keskeisinä tuloksina tunnistettiin työntekijöiden ja hyvinvoinnin ydintarpeet sekä hyvinvointipalveluiden käyttöön liittyvät, niin kutsutut kitkatekijät. Näiden tarpeiden pohjalta kehitettiin palvelukokonaisuutta tuottamaan entistä parempaa työntekijäkokemusta ja hyvinvointia tulevaisuudessa.

Vaikuttavat hyvinvointipalvelut tukevat hyvinvoinnin ydintarpeita

Kehittämistyössä korostui palvelukeskeisen logiikan sijaan kehittämisen lähteminen työntekijöiden tarpeista käsin. Näiksi tarpeiksi työssä tunnistettiin kolme hyvinvoinnin tuen kannalta keskeisintä tarvetta: hyvinvoinnin systemaattinen johtaminen, työn kuormituksen vähentäminen sekä yhteisöllisyyden vahvistaminen.

Tuottavatko hyvinvointipalvelut työntekijöille arvoa vai ei, pohjaa siten pitkälti siihen, vastaavatko ja edistävätkö palvelut näiden ydintarpeiden toteutumista. Yrityksen nykyisillä hyvinvointipalveluilla, kuten erilaisilla valmennuksilla, vastataan osittain näihin tarpeisiin, mutta uusia ratkaisuja tarvitaan tulevaisuudessa nykyisten tueksi. Uusiksi keinoiksi ideoitiin muun muassa esihenkilön käsikirja hyvinvoinnin johtamisen tueksi, yhteisen tekemisen organisaatiotasoiset konseptit, sekä liikennevalomalli työntekijöiden kuormituksen tason tunnistamiseksi. 

Erilaiset kitkatekijät palveluiden käytön haastajina

Hyvinvointipalveluiden sisältöjen lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota niiden käyttöönoton vaivattomuuteen ja viestintään. Itsessään vaikuttavien palveluiden on haastava tuottaa arvoa, mikäli työntekijät eivät ole niistä tietoisia tai he eivät koe organisaation tukevan palveluiden käyttöä. Kehittämistyö myös osoitti, että esihenkilöiden ja johdon näkyvä tuki hyvinvoinnin priorisoinnille on tärkeää. 

Palvelumuotoilun hyödyntäminen organisaation sisäisessä kehittämisessä

Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun eri menetelmiä ja Design Councilin Tuplatimantti-mallia. Keskeistä oli kehittämistyön tekeminen työntekijälähtöisesti sekä yhdessä työntekijöiden kanssa. Palvelumuotoilun hyödyntäminen oli kohdeorganisaation sisäisessä kehittämisessä varsin uutta, mutta se koettiin vaikuttavaksi menetelmäksi. Kehittämistyö eli esimerkki myös siitä, miten työntekijälähtöistä ja iteratiivista yhteiskehittämistä voidaan hyödyntää arvoa tuottavasti tuhansien työntekijöiden kokoisessa suuressa organisaatiossa. 

Lue Theseus-palvelussa opinnäytetyö Työntekijäkokemuksen kehittäminen hyvinvointipalveluiden muotoilulla. 

Lisätietoja:

Julia Rauvola

Palvelumuotoilu, YAMK

sähköposti: julia.rauvola@hotmail.com

puh. +358 44 506 3245