Siirry sisältöön

YAMK-opinnäyte: Brändien ulosmyynnille vauhtia vaikuttajamarkkinoinnilla

Riina Engström tutki opinnäytetyössään vaikuttajamarkkinointia.

Keväällä 2022 julkiseen mediakeskusteluun nousi vaikuttajamarkkinointi ja sen kehityskohteet yritysten näkökulmasta. Laurean YAMK-opinnäytetyönä kehitetty Vaikuttajamarkkinoinnin strateginen viitekehys auttaa yrityksiä luomaan vaikuttajamarkkinointikampanjoita, joiden myyntipotentiaali on suuri.

Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut asemansa osana yritysten markkinointia. Se on todettu toimivaksi keinoksi eritoten bränditunnettuuden kasvattamisessa sekä laajojen näkyvyyksien, eli peittojen, saavuttamisessa. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla monet brändit ovat saaneet kasvatettua kohderyhmäänsä sekä tavoitettua muissa markkinointikanavissa hankalasti tavoitettavat milleniaalit sekä Z-sukupolven edustajat. 

Maalis-huhtikuussa 2022 kotimaisissa medioissa alkoi kiivas keskustelu vaikuttajamarkkinoinnin kehityskohteista sekä joidenkin yritysten tyytymättömyydestä vaikuttajamarkkinoinnista seuranneen myynnin vähäisyyteen. Käyty keskustelu alleviivasi erityisesti pienten yritysten tarvetta saada vaikuttajakampanjoilleen välittömiä myyntituloksia.

Vaikuttajamarkkinoinnin strateginen viitekehys mahdollistaa kampanjalle korkean myyntipotentiaalin 

Kuten muissakin kanavissa, myös vaikuttajamarkkinoinnin yhteydessä kuluttajan ostopolku mukailee tavanomaista mallia, joka lähtee liikkeelle kuluttajan tarpeesta ja tietoisuudesta, kulkien harkinnan ja markkinointiviesteille altistumisen kautta kohti lopullista ostopäätöstä. Kuluttajien ostopolkua voidaan kuitenkin pyrkiä nopeuttamaan, samalla ennaltaehkäisten ostamista lykkääviä markkinoinnin sudenkuoppia. Laurean YAMK-opinnäytetyössä Brändien myynninkehittäminen vaikuttajamarkkinoinnin keinoin, toteutettiin kehitystyönä Vaikuttajamarkkinoinnin strateginen viitekehys, jonka avulla yritykset voivat optimoida markkinointiaktivointinsa niin, että vaikuttajakampanjoilla olisi hyvät lähtökohdat suurienkin ostokonversioiden saavuttamiseksi. Näin vaikuttajakampanjoissa voidaan välttää suurimmat virheet ja mahdollistaa nopeallakin aikavälillä hyvä tuottoprosentti vaikuttajamarkkinointiin sijoitetulle pääomalle. 

Vaikuttajamarkkinoinnin strateginen viitekehys kuljettaa markkinoijan eri teemojen läpi, joiden myötä markkinoinnin strateginen suunnittelu ja suunnitelman käytännön toteutus on suoraviivaista ja helppoa. Opinnäytetyö tutustuttaa lukijan myös erilaisiin vaikuttajamarkkinoinnin työkaluihin, joita käyttämällä yritys voi muun muassa löytää brändilleen ja tuotteilleen sopivia vaikuttajia, tutustua vaikuttajien statistiikka- ja demografiatietoihin sekä mitata kampanjoiden onnistumista niin tavoittavuuden (reach), sitoutumisten (engagement) kuin konversioidenkin (CTA-linkkien klikkaukset, laskeutumissivun ulosmyynti) osalta. Tärkeimpinä askeleina vaikuttajamarkkinoinnin myynninkehittämisessä, ja tässä tapauksessa erityisesti välittömien ostokonversioiden maksimoimisessa, ovat kampanjan tavoitteiden sekä mittareiden määrittely, vaikuttajamarkkinointia tukevien muiden sisältöjen suunnittelu ja oikea aikataulutus, relevanttien vaikuttajien ja markkinointikanavien valitseminen sekä vaikuttajien ohjeistaminen. Vaikuttajamarkkinoinnin strategista viitekehystä voi hyödyntää mikä tahansa vaikuttajamarkkinointia toteuttava taho. Viitekehystä on käytetty aidoissa työelämän tilanteissa vaikuttajamarkkinoinnin strategisen suunnittelun tukena, mutta sen vaikutusta myynninkehitykseen ei ole toistaiseksi mitattu.

Tutustu opinnäytetyöhön Brändien myynninkehittäminen vaikuttajamarkkinoinnin keinoin Theseus-palvelussa.

Lisätiedot: 

Riina Engström 
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, YAMK