Siirry sisältöön

Tulevaisuuden AMK -hackathon: EduVR-oppimisalusta edistää saavutettavuutta ja kehittää etäopiskelua

Hannele Lohiniva, Milja Heinonen ja Taru Rintamäki pääsivät jatkoon EduVR-oppimisalustallaan Tulevaisuuden AMK -kilpailussa.

Hannele Lohiniva, Milja Heinonen ja Taru Rintamäki ovat yksi Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arenen ja Suomen opiskelijakuntien liiton SAMOK:in järjestämässä Tulevaisuuden AMK -hackathonissa jatkoon päässeistä tiimeistä. Heidän EduVR -ideansa tuo virtuaalisen oppimisalusta ammattikorkeakouluihin.

- Ajattelin kuinka paljon korona vie mahdollisuuksia oppia, kun ei päästä paikan päälle, kuvailee Vaasan ammattikorkeakoulussa liiketaloutta opiskeleva Taru Rintamäki tiimin idean lähtökohtia.

Milja Heinonen ja Hannele Lohiniva ovat Laurean sosionomiopiskelijoita, ja he toivat ideaan esteettömyyden näkökulman. Rajoitteista huolimatta kaikilla tulisi olla mahdollisuus saada yhtä laadukasta opetusta.

- Yritämme edistää esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Minulle on tärkeää, että tämä olisi matalan kynnyksen alusta, johon kuka tahansa voi hypätä mukaan, Hannele pohtii.

”Tärkeintä on uskoa omaan ideaan”

Kilpailussa opiskelijat haastetaan kehittämään innovaatioita tulevaisuuden ammattikorkeakouluun. Tiimit kehittävät oman ideansa, ja esittelevät sen tuomaristolle finaalissa. Innostus EduVR -virtuaalialustan kehittämiselle lähti tiimiläisten omasta kokemuksesta pelimaailmasta.

- Olemme luovia ja meillä on mielenkiintoa aihetta kohtaan. Tykkäämme pelaamisesta, ja tätä on siksi myös kiva työstää. Sitä ajattelee, että haluaisiko tätä itse käyttää - tärkeintä on uskoa omaan ideaan, Hannele pohtii.

EduVR:n tarkoitus on, että ammattikorkeakoulujen käytännönläheinen opetus onnistuu pandemian kaltaisista tilanteista tai muista rajoituksista huolimatta. Prosessi jatkuu idean kehittämisellä eteenpäin, yhteistyökumppaneiden kontaktoinnilla sekä eri toimijoiden tarpeiden kartoittamisella. Ideoita tiimillä riittää.

- Oikeastaan meidän alustallamme on laajat käyttömahdollisuudet melkein mihin vaan, Taru pohtii.

Kokemusta ja kontakteja

Milja, Hannele ja Taru ovat motivoituneita kilpailuun, ja heidän tiimissään jaetaan tehtäviä vahvuuksien mukaan. Tiimiläiset kuvailevat toisiaan samanhenkisiksi ja työskentely yhdessä on ollut hauskaa. Hyvän tiimityön lisäksi ryhmä uskoo, että kilpailusta on hyötyä tulevaisuudessa kokemuksen ja kontaktien osalta.

- On ollut kiva tutustua samalla, kun olemme tehneet yhdessä töitä, Milja Heinonen kertoo.
- Tämä on tosi opettavaista. Ehkä tämä on paras tapa oppia, että vain tekee, Taru pohtii.

Tiimi kehuu, että kilpailussa on mukana monta mielenkiintoista ideaa, ja muiden tiimien ideoista kuuleminen motivoi heitä eteenpäin.

- On todella tärkeää hyödyntää opiskelijoiden innovatiivisuutta ja energiaa. Me opiskelijat olemme ne, jotka tietävät mitä me tulevaisuudelta toivomme, Milja lisää.

Ilmoittautuminen kilpailun verkostoitumispäiviin on auki ja finaali striimataan yleisölle 14.4. Katso lisätietoja hackathonin sivuilta.