Opintojakson kokemuksia: Aloitteleva visualisoija ei kalpene konkarin rinnalla
Visuaalisen viestinnän opintojaksolla opiskelijat tuottivat logoja ja muuta kuvallista viestintää toimeksiantajille.
Visuaalisen viestinnän rooli ja merkitys on kasvanut kaikilla aloilla. Visuaalisten viestintäratkaisujen toteuttaminen on siksi kysyttyä osaamista työmarkkinoilla. Tämän syksyn visuaalisen viestinnän toteutus -opintojakson opiskelijat osoittivat jälleen kerran, että jo 10 opintopisteen opintojakso tuottaa sellaista asiantuntijuutta ja osaamista, jolla luodaan käyttövalmiita ratkaisuja työelämäkumppaneille.
Toimeksiannoissa tuotettiin visuaalista viestintää Jouluradiolle, Ikitaival-palvelumuotoiluyritykselle sekä Kalevala kartalle -matkailuprojektiin. Jokaiselle kumppanille suunniteltiin värimaailman, typografian, sommittelun ja logon sisältävä visuaalinen ilme, yksi toivottu painotuote (esimerkiksi juliste, esityspohja, käyntikortti, liikelahja) sekä www-sivujen ilme tai some-viestinnän visuaalinen mallipohja.
Opiskelijoiden kehityskaari teki vaikutuksen toimeksiantajiin ja ohjaajiin
Teoriavaiheen jälkeen opiskelijat esittelivät tuotoksensa viikoittaisissa verkkotapaamisissa ja kommentoivat vertaistiimien työstöjä. Myös sitoutuneet toimeksiantajat antoivat jatkuvaa palautetta. Kuunnellen tarkalla korvalla heidän ja ohjaajien palautteita opiskelijatiimit saivat aikaan huikean hienoja lopputuloksia. Tyytyväiset toimeksiantajat joutuvatkin vaikean valinnan eteen, sillä useat vaihtoehdot onnistuivat erinomaisesti.
- Tällaiselle opintojaksolle osallistuminen oli todella palkitsevaa ja hyödyllistä. Osallistuin kurssille toimeksiantajana ja oli huikeaa nähdä, miten ammattimaista jälkeä opiskelijat saivat aikaan. Suosittelisin tällaista yhteistyömallia mille tahansa yritykselle, sillä säännöllisissä tapaamisissa oppi paljon itsekin, sanoo yrittäjä-opiskelija Mimosa Sukanen.
Myös Jouluradion Miia Valenko osallistui opintojaksolle opiskelijana ja toimeksiantajana:
- Tämä opintokokonaisuus oli kaikin puolin erittäin onnistunut. Aloitin opinnot nollasta. Opettajat olivat tehneet hyvin selkeän kokonaisuuden, jossa jakson alkuvaiheen taitoja sovellettiin projektiin. Kaksi ryhmää teki sen edustamalleni yritykselle eli Jouluradiolle. Meille luotiin visuaalinen ilme ja viestintämateriaalia 15.12. vietettävälle joululaulupäivälle. Ehdotukset olivat erittäin onnistuneet, ja tulemme varmasti käyttämään niitä. Voin lämpimästi suositella tätä kurssia visuaalisesta viestinnästä kiinnostuneille sekä myös toimeksiantajille.
- Jokaisen opiskelijan kehityskaari oli huima. Suurin osa opiskelijoista aloitti täysin alkeista, mutta kaikki tiimityönä toteutetut ratkaisut onnistuivat vakuuttamaan niin toimeksiantajat kuin ulkopuoliset arvioijatkin, totesivat opintojakson ohjaajina toimivat Tarja Chydenius ja Eva Forssén.
Ammattilaisraati arvioi opiskelijoiden töitä
Opintojakson lopussa tuotokset esiteltiin myös ulkopuoliselle arviointiraadille, joka pystyi arvioimaan lopputuloksia tuorein silmin ja antamaan viimeiset parannusehdotukset. AD Pekka ”Peku” Palsanen on toiminut yhtenä ammattilaisraadin jäsenenä jo kymmenisen kertaa. Noin 50 vuoden mainonta- ja markkinointikokemuksella Peku kertoo:
- Hämmästyin suuresti ”ammattimaista” otetta toteutuksissa. Tämän päivän ongelma on visuaalisen viestinnän liian helppo toteutusmahdollisuus. Tietokoneohjelmat ovat kehittyneet niin hyviksi, että kuka tahansa pystyy tuottamaan visuaalista materiaalia. Tästä johtuu monien yritysten visuaalinen linjattomuus ja sisällön ohuus. Arvioimistamme töistä huokui paneutuminen ja valtava työn määrä. Värimaailmat oli mietitty tarkasti, typografiaan oli tutustuttu ja kirjasintyypit valittu huolella. Kuvilla luodut tunnelmat mykistivät. Visuaalinen sisältö ja toimivuus oli oivaltavaa ja hyvin harkittua. En voi kuin hämmästellä.
"Oikein odotin keskiviikkojen verkkotapaamisia"
Opintojakso jouduttiin koronan vuoksi toteuttamaan aiemmasta poiketen kokonaan verkossa. Välittämättä verkko-opiskelun yksiulotteisuudesta, opiskelijat olivat alusta asti mukana hyvin sitoutuneesti. Opiskelijat olivat hyvin tyytyväisiä syksyn toteutukseen:
- Oikein odotin keskiviikkoja. Oli todella mukavaa päästä näkemään myös vertaistiimien edistyminen, kommentoida niitä sekä saada palautetta omiin ratkaisuihin. Tämä oli ehdottomasti yksi kivoimmista opintojaksoista Laurean opintojeni aikana, sanoi pian valmistuva Oona Hyppönen.
Visuaalisen viestinnän toteutus -opintojakso on 10 opintopisteen kokonaisuus, jolla opiskellaan visuaalisen viestinnän perusteet ja otetaan haltuun Adobe-tuoteperheen keskeiset työvälineet (Illustrator, Photoshop, InDesign). Opintojakson alkupuolen tietämystä ja osaamista päästään soveltamaan käytännön viestintätoteutuksiin, joita hiotaan iteroiden usean viikon ajan. Yhdessä eri toimeksiantajien kanssa tehtävät soveltavat projektit LbD-hengessä mahdollistavat ja syventävät teoreettista ja käytännön osaamista niin, että moni opiskelija saa riittävät eväät tulevan asiantuntijatehtävänsä visualisoinnin tarpeisiin.
Lisätietoja:
- Tarja Chydenius
- Lehtori
- Tarja.Chydenius@laurea.fi
- Puh (09) 8868 7369