Dieta: Ammattikeittiön tulevaisuus on digitaalinen
Laurea sekä ammattikeittiöiden laitteiden ja tarvikkeiden myyjä Dieta Oy ovat tehneet monipuolista yhteistyötä usean vuoden ajan.
Maaliskuussa 2018 Dieta oli pääyhteistyökumppanina Laurean isännöimissä restonomiopiskelijoiden RESTO2019-kilpailuissa. Seuraavien yhteistyöprojektien fokuksessa on ammattikeittiöiden digitalisaatio ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
- Tehokkaassa asiantuntijaorganisaatiossa ei ylimääräistä aikaa ole kenelläkään liikaa ja oppilaitosyhteistyön tekeminen voi olla rankka työ. Mutta oli miten rankkaa tahansa, niin se on meillä Dietalla koettu kannattavaksi, kuvailee yksityisen sektorin myynnistä Dieta Oy:ssä vastaava myyntijohtaja Sami Nenonen.
- Ammattikorkeakoulu tarjoaa meille alan tuoreinta osaamista, dataa ja näkemystä sekä raikkaita, uusia ajatuksia. Samalla opimme tuntemaan ravintola- ja hotellialan nuoria osaajia, jotka voivat tulevaisuudessa olla meidän työntekijöitä, kumppaneita ja asiakkaita. Me taas puolestaan tuomme yhteistyöhön asiantuntijuutemme erityisesti teknologiaan liittyen.
"Yhteistyö Laurean kanssa tarjoaa meille alan tuoreinta osaamista, dataa ja näkemystä sekä raikkaita, uusia ajatuksia."
Kaikki ammattikeittiöön espressolusikasta yhdistelmäuuniin
Dieta Oy on 90-luvun alussa perustettu ammattikeittiölaitteiden ja -tarvikkeiden myyntiin erikoistunut yhtiö, joka on tällä hetkellä alallaan Suomen toiseksi suurin. Suomen, Viron ja Ruotsin markkinoilla toimiva yritys työllistää tällä hetkellä noin 160 henkeä.
- Kun yritys aikoinaan perustettiin, oli sen tavoitteena kehittää maailman paras sekoittava pata. Sellainen siitä tulikin ja Dietan tytäryhtiö myy sitä edelleen ympäri maailman, myyntijohtaja Nenonen kertoo.
- Sen jälkeen toiminta on laajentunut ja nykyään olemme ainoa toimija Suomessa, joka tarjoaa ammattikeittiöille kaiken espressolusikoista aina suuriin yhdistelmäuuneihin asti.
Laurean kanssa Dieta on tehnyt monipuolista yhteistyötä muun muassa opintojaksojen, opinnäytetöiden ja työharjoitteluiden osalta. Yhteistyötä on tehty myös useissa tapahtumissa, joissa Laurean restonomiopiskelijat ovat olleet Dietan apuna. Maaliskuun lopussa järjestettävässä RESTO-tietotaitokilpailussa osallistujat kokkasivat Helsingin Kattilahallissa Dietan toimittamilla laitteilla.
Kevään aikana tulossa on myös uusia kehittämishankkeita, joita myyntijohtaja Sami Nenonen odottaa innolla. Yksi niistä on palvelumuotoiluprojekti, jossa tavoitteena on kehittää Dietan myyntinäyttelyyn saapuvien asiakkaiden asiakaskokemusta. Opiskelijat tekeytyvän niin sanotuiksi mystery shoppaajiksi ja havainnoivat muun muassa asiakkaiden vastaanottoa.
- Tämä on varmasti silmiä avaavaa ja projektin tuloksia odotetaan meillä johtoa myöten suurella kiinnostuksella, Nenonen kuvailee.
Seuraavana kehityskohteena digitalisaatio
Strategisen tason kehittämiskohteita Dietalla ovat digitalisuuden ja IoT:n - esineiden internetin - hyödyntäminen ammattikeittiöissä. Tavoitteena on, että verkkoyhteyden avulla Helsingissä sijaitsevasta huoltokeskuksesta käsin voidaan valvoa Dietan toimittamaa laitekantaa koko Suomessa ja seurata esimerkiksi laitteiden vedenkulutusta.
Digitalisuuteen liittyy myös seuraava Laurean ja Dietan yhteistyöprojekti, jossa opiskelijat toteuttavat sosiaalisen median markkinointia yhdessä Laurean älyrobotti Pepperin kanssa.
Valtakunnallisen RESTO-kilpailuiden yhtenä tavoitteena on tehdä tunnetuksi restonomikoulutusta. Dietan Sami Nenoselle restonomikoulutus on hyvin tuttu, sillä hän on valmistunut Laureasta kahdesti: ensin restonomiksi 2002 ja kymmenisen vuotta myöhemmin YAMK-restonomiksi.
- Näen restonomitutkinnon arvon tällä alalla erityisen merkittäväksi, hän sanoo.
- Ammattikorkeakoulut tuottavat teoreettisesti fiksuja osaajia, joille myös työelämä on tuttua. Rekrytointeja ajatellen on restonomitutkinto meillä Dietalla kovaa valuuttaa.