Vaikuttavuus on koulutuksen päämäärä
Johdanto.
Korkeakoulutuksen yhteiskunnallisella vaikuttavuudella tarkoitetaan lyhyen ja pitkän aikavälin tuloksia ja muutoksia, joita koulutuksella saadaan aikaan niin yksilön kuin koko yhteiskunnan kannalta. Vaikuttavuuden mittaaminen ei sen sijaan ole ollenkaan yksiselitteistä, ja erilaisia näkemyksiä löytyy.
Korkeakoulun vaikuttavuutta voi seurata tuotosten mittareilla, jotka kertovat esimerkiksi koulutuksen volyymeistä tai tutkimustoiminnan laajuudesta. Vaikka näillä määrällisillä mittareilla ei useinkaan päästä kiinni pitkän aikavälin muutoksiin, ne antavat suuntaa, ja ennen kaikkea ovat todennettavissa. Pitkän aikavälin vaikuttavuus on sen sijaan vaikeampi kohde. Usein on vaikea tunnistaa, mikä vaikutus yksittäisellä toimenpiteellä on yhteiskunnallisessa kontekstissa, jossa moni asia muuttuu samanaikaisesti. Talouden tilanne tai kansainväliset ilmiöt aiheuttavat myös muutoksia, eikä uuden osaamisen tai uuden tiedon vaikutusta ole helppo erottaa. Myös aikajänne tuottaa haasteita.
Laureassa tehdään paljon töitä muun muassa sosiaalisen yhdenvertaisuuden kehittämiseksi. Työn vaikutukset syrjäytymisen vähentämiseen tai elämän edellytysten kohentamiseen tapahtuvat kuitenkin pitkällä aikavälillä, usein vuosien kuluessa, mikä tekee todentamisesta vaikeaa.
Yhteiskuntaan sekä kansalaisten ja sidosryhmien elämään vaikuttaminen on ollut osa Laurean periaatteita jo aiemminkin. Eurooppa-yliopistostatuksen saaminen ja PIONEER-verkostoon liittyminen nostavat alueellisen vaikuttamisen näkyväksi tekemisen uudelle tasolle.
Yksi tämän julkaisun tehtävistä on tuoda esille vaikuttavuuden moninaisuutta, joka koostuu yhtäältä erilaisista tavoista tuottaa vaikuttavuutta, lähtien isoista tutkimushankkeista ja koulutusohjelmista, päätyen pienempiin, muutaman hengen projekteihin. Toisaalta moninaisuus koostuu eri tavoista seurata vaikuttavuutta ja sisältää määrällisiä tuloksia, mutta myös tarinoita, kokemuksia, ja vaikuttavuuden inhimillisiä kasvoja.
Yhteiskunnan kannalta koulutus on tulevaisuusinvestointi, jolla varmistetaan tuleva osaaminen ja kilpailukyky erikoistuvassa maailmassa, jossa rutiinitehtävät vähenevät ja osaamisen vaatimukset kasvavat. Korkeakoulun koulutuksen, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ja liiketoiminnan vaikuttavuuden seuranta on siksi tärkeää – ja jopa täysin välttämätöntä. Toivottavasti katsauksemme vuoden 2024 toimintaan herättää ajatuksia ja mielenkiintoa. Kerromme mielellämme lisää. Lukuiloa!
Teemu Ylikoski
Lisätietoja:
- Teemu Ylikoski
- Johtaja
- Teemu.Ylikoski@laurea.fi
- Puh (09) 8868 7814
- Teemu vastaa Laurean digitalisaatiokehityksestä ja -ohjauksesta sekä viestinnästä ja markkinoinnista.