Yhteiskunnalliset yritykset ja palvelumuotoilu

​Maaliskuun 20. - 21. päivä Helsingin Kulttuuritalon täyttivät Suomen eri järjestöjen, liittojen ja yhdistysten toimijat, jotka kokoontuivat Suomen Setlementtiliiton Meillä on Idea -hankkeen koulutuspäiville. Koulutuspäivien sisältö käsitteli järjestötoimintaa liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta, sisältäen erilaisia asiantuntijapuheenvuoroja.

- Yhteiskunnallinen yritystoiminta on mahdollisuus myös järjestöille. Se yhdistää yhteiskunnallisen mission ja kannattavan liiketoiminnan. Järjestö voi liiketoiminnalla laajentaa rahoituspohjaansa sekä lisätä vaikuttavuuttaan ja riippumattomuuttaan. Kiinnostusta aiheeseen on runsaasti, mutta tietoa tarjolla melko vähän. Tähän tarpeeseen halusimme koulutuspäivillä vastata, kertoo Pauliina Liukkonen Setlementtiliitosta.

Koulutuspäivät päätti Palvelumuotoilu järjestön työkaluna -osio, jossa käsiteltiin palvelumuotoilun ideologiaa ja mahdollisuuksia käyttää palvelumuotoilua toiminnan kehittämisen työkaluna. Laurea-ammattikorkeakoulun palvelumuotoilijat Outi Kinnunen ja Jaakko Porokuokka keskustelivat yleisön kanssa erityisesti asiakasymmärryksen hankkimisesta, mitä se arjessa voi olla ja mitä asiakkaan osallistaminen tarkoittaa asiantuntujoille. Mikä on asiantuntijan rooli, jos asiakkaalta kysytään mielipidettä?

- Kyse ei ole asiakkaan mielipiteen kysymisestä, vaan tarpeiden esiin tuomisesta. Ja näiden tarpeiden mukaan asiantuntijat suunnittelevat sopivia ratkaisuja ja palveluita, palvelumuotoilijat Porokuokka ja Kinnunen Laureasta painottavat.

Koulutuksen työpajaosuus toteutettiin yhteiskehittämisen pelillä, CoCo Cosmoksella. Työpajassa avattiin järjestön liiketoimintaosaamisen kasvattamista, vapaaehtoistyön organisoimista sekä uusien resurssien huomioimista ja käyttöönottoa.

- Palvelumuotoilu kiinnostaa järjestöväkeä ja sitä hyödynnetäänkin järjestöissä yhä enemmän. Toisaalta moni osallistuja kuuli palvelumuotoilusta ehkä ensimmäisen kerran. Outi ja Jaakko johdattivat aiheeseen asiantuntevasti ja innostaen ja kohderyhmän tarpeita erinomaisesti huomioiden. Moni järjestö sai loistavia käytännön vinkkejä oman toimintansa kehittämiseen. Osallistujat saivat myös sparrausta toinen toisiltaan, kiittelee Setlementtiliiton Sanna Ovaska.

Meillä on Idea -hankkeen koulutuspäivät olivat jättimenestys, mukana oli lähes sata osallistujaa. Yhteistyötä jatketaan tapahtuman jälkeen eri toimijoiden kanssa opintojaksoilla.

Lisätietoja Meillä on idea -projektista: www.meillaonidea.fi

Lisätietoja Laurean palvelumuotoilun palveluista:

Outi Kinnunen
Palvelumuotoilupäällikkö
Puh. 050 301 5069, outi.kinnunen@laurea.fi

Lisätietoja CoCo Cosmoksesta: www.facebook.com/cocotoolkit

Viimeksi muokattu 28.3.2017 15:09

​Yhteiskehittämisen CoCo Cosmos -peli.