Palvelumuotoilutörmäytys - datasta bisnestä

Osana Datasta oivalluksia ja bisnestä -hanketta järjestetään data-analytiikan ja palvelumuotoilun valmennusta yrityksille. Tänä syksynä valmennus on pidetty Tampereella ja mukana ovat olleet Solita, Vincit, Granite, Metosin ja Citynomadi. Jokainen yritys on osallistunut valmennukseen oman case-projektin kautta, joka konkretisoituu datan analysointina ja palvelumuotoilun työpajoilla. Laurea-ammattikorkeakoulu on mukana hankkeessa palvelumuotoilun ja palveluliiketoiminnan asiantuntijana.

- Meidän kannalta hyödyllisintä valmennuksessa oli päästä tekemään palvelumuotoilua ammattilaisten opastuksella ja ohjauksessa. Miten tehdä palvelumuotoilua käytännössä ja miten hyödyntää työkaluja, Graniten toimitusjohtaja Teppo Kattilakoski kuvailee valmennuksen hyötyjä palvelumuotoilun näkökulmasta.

Solitan ja Tampereen Teknillisen yliopiston kanssa yhteistyössä kehitettiin kuntien lupapalveluita ja tarkasteltiin Lupapisteen käyttöä asiakkaan näkökulmasta. Palvelumuotoilutörmäytyksissä oli mukana osallistujia Akaan ja Tampereen rakennusvalvonnoista. Työpajoissa kerättiin kunnan näkemyksiä lupa-asioiden nykytilasta, tuotiin esille kehitettäviä kohtia sekä digitalisoitumisen vauhdittajia ja estäjiä.

Akaan vastaava rakennustarkasta Henri Salonen loi kuvan lupapalveluiden nykytilasta CoCo Cosmos työkalulla.

- Tärkeä vauhdittaja kuntien digitalisoitumisessa näyttää olevan toimivat digitaaliset palvelut, sekä kunnan henkilökunnan asenne, mainitsee palvelumuotoilija Outi Kinnunen Laureasta.

Uusi valmennus starttaa helmikuussa 2017, haku on käynnissä nyt. Lue lisää hankkeen verkkosivuilta.

Lisätietoja Datasta oivalluksia ja bisnestä –hankkeesta.

Viimeksi muokattu 1.12.2016 16:13

​Vasemmalta Jyrki Koskinen, Jari Jussila, Henri Salonen, Virpi Sillanpää ja Nina Helander.